شناسهٔ خبر: 46648838 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شبکه استانی کردستان با «ئاسوی ره‌حمه‌ت» به استقبال ماه رمضان رفت

سنندج- ایرنا- مدیرکل صداوسیمای مرکز کردستان گفت: شبکه اصالت و فرهنگ، ویژه برنامه‌های متنوعی برای ایام ماه مبارک رمضان تهیه و تدارک دیده که «ئاسوی ره‌حمه‌ت» قبل از اذان صبح و « شنه‌ی ره‌حمه‌ت» پیش از اذان مغرب از جمله این برنامه‌ها است.

صاحب‌خبر -

جعفر عبدالملکی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برنامه سحرگاهی «ئاسوی ره‌حمه‌ت» یا امید رحمت در ۳۰ قسمت با مدت زمان ۹۰ دقیقه به تهیه کنندگی علی یونسی و گویندگی ستار ناصری امسال به صورت زنده از صدای مرکز کردستان پخش می شود.

وی افزود: در این برنامه بخش‌های متنوع مرتبط با ماه مبارک رمضان و برگرفته از آداب و رسوم مناطق مختلف کردستان همراه با مداحی و مناجات، گفتارهای با ارزش، ذکر و تسبیحات، اشعار ویژه رمضان، ادبیات رمضان، کرونا و رمضان و موسیقی مرتبط با ماه رمضان و تلفن و پیام های مخاطبان تهیه و پخش می شود.

مدیرکل صداوسیمای مرکز کردستان گفت: برنامه «شنه‌ی ره‌حمه‌ت» یا «نسیم رحمت» برنامه‌ای ویژه افطار است که موضوعات متنوع فرهنگی و بهداشتی، اشعار مذهبی، داستان‌های کوتاه و آموزنده، کارشناسان مذهبی، نیایش رمضان و معرفی خیرین، اماکن متبرکه و مساجد، تعزیه در رمضان و ارتباط مردمی گنجانده شده است.

عبدالملکی اضافه کرد: این برنامه در ایام ماه مبارک رمضان به مدت ۷۰ دقیقه قبل از افطار  پخش می‌شود که هیوا بهروش و ندا نقیبی تهیه کنندگان این برنامه بوده و آزاد پیرخضری و خاطره ارج به عنوان گوینده با این برنامه همکاری می‌کنند.

وی اظهار داشت: در سیمای مرکز کردستان نیز ۲ ویژه برنامه « ئاسوی ره‌حمه‌ت » قبل از اذان صبح و  « به‌ر بانگ»  قبل از اذان مغرب در ایام ماه مبارک رمضان پخش می شود.

مدیرکل صداوسیمای کردستان گفت: برنامه سحرگاهی« ئاسوی ره‌حمه‌ت » در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه ای به تهیه کنندگی حسین برمکی به صورت زنده از سیمای مرکز استان پخش خواهد شد که در این برنامه با محتوا و مضمون عرفانی و معنوی، بخش‌های مختلفی مانند مباحث دینی و عرفانی، ذکر و مناجات محلی و دعاهایی نظیر دعای سحر، دعای روز و دعای ابو حمزه ی ثُمالی، جای دارد.

عبدالملکی اضافه کرد: برنامه عبادی - مذهبی به ربانگ (افطاری) با بخشهای بسیار جذاب و جدید میهمان ضیافت رمضان در استان است.

وی گفت: برنامه "به ربانگ" به تهیه کنندگی مسعود کمالی از آغاز ماه مبارک رمضان هر شب به مدت ۴۵ دقیقه پیش از اذان مغرب تا پایان ماه مبارک رمضان از سیمای مرکز کردستان پخش می شود و گزارش‌های مرتبط با موضوع برنامه، کارشناسی مذهبی و تغذیه، مصاحبه و دف نوازی، معرفی آداب و رسوم این ماه و بیان پیوند و همدلی بیشتر مردم با ماه مبارک رمضان را به تصویر می‌کشد.

مدیرکل صداوسیمای مرکز کردستان یادآور شد: برنامه جزخوانی قرآن کریم در مسجد جامع سنندج، که رمضان سالهای گذشته تهیه و ضبط شده است، در طول ماه مبارک رمضان به صورت روزانه از شبکه استانی سیمای مرکز استان برای مخاطبان باز پخش خواهد شد.

برای نخستین بار پاییز ۱۳۲۷ اولین فرستنده رادیویی متعلق به ارتش در سنندج آغاز به کار کرد اما شروع به کار مرکز رادیو و تلویزیونی در سنندج به سال ۱۳۵۰ بر می گردد و برنامه های شبکه اول سیما برای شهروندان سنندجی پخش می شد.

بعد از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۶۳ استودیوهای جدید ضبط و پخش برنامه های محلی صداوسیمای مرکز کردستان راه اندازی شد که ابتدا سه ساعت در شبانه روز و بعدها پنج ساعت برنامه داشت.

شروع به کار شبکه استانی سیما پنج سال بعد از صدا بود و ۲۵ آذر ۱۳۸۰ با تولید و پخش پنج ساعت برنامه در روز، از طریق ۱۸۰ ایستگاه تلویزیونی و رادیویی فعالیت خود را آغاز کرد که در استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، کرمانشاه و شمال عراق هم قابل دریافت بود.

صداوسیمای مرکز کردستان هم اکنون با ۴۲۰ ایستگاه رادیو تلویزیونی، پوشش ۹۸ درصدی جمعیت استان را در اختیار دارد.

·

نظر شما