شناسهٔ خبر: 46648706 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

افشاردوست در گفتگو با مهر:

حضور دو مربی ایرانی روی نیمکت المپیک حق والیبال ایران است

ساناز سلیمان آبادی

عضو هیات رئیسه فدراسیون والیبال می‌گوید حضور دو مربی ایرانی روی نیمکت المپیک حق والیبال ایران است و اتفاقی مثبت برای آینده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، اردوهای تیم ملی والیبال از ۱۱ فروردین ماه سال جاری با دعوت از ۲۷ بازیکن با هدف حضور پر قدرت در دو رویداد مهم لیگ ملت‌ها و المپیک توکیو آغاز شده است. «ولادیمیر الکنو» مربی نامدار روسی هدایت تیم ملی والیبال ایران در این دو رویداد مهمِ سال ۱۴۰۰ را بر عهده دارد.

دعوت بازیکنان به اردوی ملی و انتخاب اعضای کادرفنی از اختیارات سرمربی تیم ملی به شمار می‌رود اما فدراسیون والیبال خواسته یا ناخواسته شرایطی فراهم آورده که اردوی تیم ملی را با حاشیه همراه ساخته است.

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال در گفتگو با خبرنگار مهر وعده مشورت با سرمربیان لیگ برتری برای انتخاب بازیکنان دعوت شده به اردوی ملی را داد و همین امیدی در دل بازیکنان لیگ برتری ایجاد کرد. در نهایت با انتشار لیست تیم ملی بازیکنان مد نظر «الکنو» به اردو دعوت شدند و سرمربیان مطرحی مانند عطایی و اکبری هرگونه مشورت فدراسیون برای انتخاب بازیکنان را تکذیب کردند.

دومین حاشیه سازی فدراسیون والیبال، معرفی دستیاران ایرانی «الکنو» بود و در ادامه شاهد انصراف دو مربی ایرانی در اردوهای ملی بودیم. در حال حاضر نیز «الکنو» اصرار زیادی به استفاده مترجم روس روی نیمکت دارد که در صورت تحقق این درخواست سهمیه مربی ایرانی روی نیمکت به یک نفر کاهش پیدا خواهد کرد. شاید الکنو تمایلی به حضور دو دستیار ایرانی ندارد و مشخص نیست در مفاد قرار داد لزوم استفاده دو مربی ایرانی ذکر شده است یا خیر.

برای بررسی کارشناسی حواشی پیش آمده و تاثیر استفاده دو مربی ایرانی روی نیمکت تیم ملی در المپیک توکیو با محمود افشاردوست عضو هیات رئیسه فدراسیون والیبال گفتگویی انجام دادیم.

حضور دو مربی ایرانی روی نیمکت المپیک حق والیبال ایران است

محمود افشاردوست در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره بحث حضور مربیان ایرانی روی نیمکت تیم ملی در المپیک توکیو گفت: حضور دو مربی ایرانی روی نیمکت تیم ملی در المپیک حق والیبال ایران است. والیبال ایران جایگاه خوبی در جهان دارد و مربیان ما شایسته این عنوان هستند. از طرف دیگر باید بپذیریم که شرایط به چه صورت است و سرمربی تیم ملی حق دارد چیدمان خودش را انجام دهد، اغلب مربیان دنیا این کار را انجام می‌دهند و حتی آنالیزور و بدنساز خود را به همراه دارند.

دو راه حل برای حفظ سهمیه مربیان ایرانی

عضو هیات رئیسه فدراسیون والیبال ادامه داد: اما الکنو از ابتدا قرار بود به همراه یک نفر در ایران حاضر شود و طبیعی بود فدراسیون سایر نفرات را مشخص کند. به شخصه در جریان مذاکرات بین فدراسیون و الکنو نبودم و نمی‌دانم بحث حضور مترجم روسی چقدر جدی است، اما در مجموع دو راه حل برای این موضوع وجود دارد. نخست اینکه اگر قانون به ما اجازه دهد مترجم پشت نیمکت حضور داشته باشد که این بهترین راه است. دوم، با توجه به تسلط الکنو به زبان ایتالیایی می‌توانستیم از سعید رضایی در کنار او استفاده کنیم چرا که رضایی نیز به ایتالیایی مسلط است و می‌توانست در انتقال صحبت‌های الکنو به بازیکنان کمک کند و اینگونه هر دو سهمیه مربی ایرانی روی نیمکت حفظ می‌شد.

وی در ادامه درباره دعوت بازیکنان به اردوهای ملی گفت: تیم ملی والیبال ایران در دنیا شناخته شده است و اغلب مربیان دنیا چه در رده باشگاهی و چه در رده ملی بازیکنان ایرانی را می‌شناسند. الکنو نیز قطعاً ۱۰ بازیکن ایران را به خوبی می‌شناسد. ممکن است بحث بر روی بازیکنان جوان باشد که آن نیز می‌تواند با بررسی اطلاعات و آمار که قرار بود از سوی چهار مربی ایرانی برای او ارسال شود گزینش کند. اینکه چقدر این اتفاق رخ داده و اطلاعات به دست الکنو رسیده، نمی‌دانم.

حواشی به تیم ملی ضربه می‌زند

افشاردوست در پاسخ به این سوال که انتخابات بازیکنان و چیدمان کادر فنی از اختیارات سرمربی تیم ملی است اما اینکه فدراسیون وعده‌هایی می‌دهد که به آن عمل نمی‌کند تیم را با حاشیه مواجه می‌کند، این حواشی چقدر به ضرر تیم ملی خواهد بود، گفت: قطعاً حواشی به تیم ملی ضربه می‌زند مخصوصاً اگر در شروع کار با یک سرمربی جدید باشیم. سرمربی نیاز به محیطی آرام دارد تا بدون کلنجار رفتن با حواشی به مسائل اصلی و فنی تیم ملی بپردازد. خوش خبر قطعاً به درستی به تیم ملی اشراف دارد و قطعاً در این زمینه به فدراسیون و الکنو برای از بین رفتن حواشی کمک خواهد کرد. اینکه چقدر از اطلاعات از طریق سرمربیان لیگ برتری گرفته شده جوابی است که فدراسیون خود باید پاسخگو باشد.

الکنو مربی تازه کاری نیست

وی درباره دردسر جدید تیم ملی و اعمال محدودیت برای اعزام نفرات به رقابت‌های لیگ ملت‌ها گفت: کار سخت می‌شود. با توجه به طولانی مدت بودن مسابقات و شرایط قرنطینه حضور ۱۸ بازیکن لازم است چرا که ممکن است در طول یک ماه بازیکنی دچار آسیب دیدگی شود و نیاز به جایگزین باشد. الکنو مربی تازه کاری نیست قطعاً شرایط را به خوبی می‌سنجد و می‌داند که به سرپرست به عنوان مدیر نیاز دارد. امیدوارم هر اتفاقی رخ می‌دهد شاهد حضور هر دو مربی ایرانی روی نیمکت باشیم که این برای آینده والیبال ایران خوب است. نیاز داریم تا هر چه می‌توانیم از مربیان ایرانی بیشتری در المپیک استفاده کنیم مخصوصاً در کنار فردی مانند الکنو. امیدوارم این اتفاق رخ دهد و به تعداد مربیان ایرانی روی نیمکت دست نخورد.

نظر شما