شناسهٔ خبر: 46648249 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

متخصص تغذیه در گفتگو با مهر مطرح کرد؛

روزه‌داری تأثیری در ابتلا به کرونا ندارد

قزوین – یک متخصص تغذیه عنوان کرد که طبق مطالعات انجام شده روزه‌داری تأثیری در ابتلا به بیماری کرونا ندارد و چه بسا سبب پیشگیری از این بیماری نیز می‌شود.

صاحب‌خبر -

دکتر مریم جوادی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تغذیه سالم و درست در ایام ماه مبارک رمضان بیان کرد: ماه مبارک رمضان ماه پرهیزگاری، تقویت اراده، استقامت و صبر است وبا توجه به این مباحث ما می‌بینیم که بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های روانی و رفتاری در این ایام کاهش پیدا می‌کند.

متخصص تغذیه در استان بیان کرد: ماه مبارک رمضان و روزه داری بهترین تمرین برای سلامت جسم و روان انسان است و سبب کاهش استرس، افسردگی و افزایش اراده، تصمیم‌گیری و تنظیم متابولیسم بدن می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه ماه رمضان در فصل بهار بوده و مدت زمان روزه داری کمی طولانی است یکی از توصیه‌ها به روزه داران خواب کافی و مناسب در شب و استراحت کوتاه در بعد از ظهر است.

وی گفت: خواب کافی به ذخیره انرژی در بدن و ایجاد آرامش کمک می‌کند که البته توصیه ما رعایت بهداشت خواب است یعنی محیط خواب انسان باید دارای دمای مناسب و بدون سر صدا باشد.

وی ادامه داد: تغذیه صحیح و استفاده درست از مواد غذایی از دیگر نکات مهمی است که در ایام ماه مبارک رمضان بسیار اهمیت دارد و فرد روزه دار با توجه به سن، وزن، شغل و شرایط بدنی انرژی مورد نیاز خود را در دو وعده سحر و افطار از مواد غذایی بدست آورد و علاوه بر آن یک میان وعده بین افطار تا سحر داشته باشد.

این پزشک بیان کرد: البته نوجوانان، روزه‌اولی‌ها، افراد لاغر یا کم وزن باید بیش از یک میان وعده بین افطار تا سحر داشته باشند و از مواد غذایی مانند شیر، خرما، میوه، لقمه‌های نان و پنیر استفاده کنند تا انرژی و مواد مغذی مورد نیازشان تأمین شود همچنین افرادی که اضافه وزن دارند از مواد غذایی مثل سبزی جات و چای در این میان وعده استفاده نمایند.

ماه رمضان بهترین فرصت برای کاهش وزن است

جوادی تصریح کرد: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای افرادی است که تصمیم دارند کاهش وزن داشته باشند چرا که در ایام روزه داری به علت گرسنگی، بدن از ذخایر خود استفاده می‌کند و در نتیجه فرصت خوبی برای کاهش وزن است از سوی دیگر روزه‌داری سبب کاهش قند، چربی و التهاب بدن نیز می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: شروع افطار باید با آب و نوشیدنی ولرم باشد تا لوله‌های گوارشی آماده دریافت غذا شوند همچنین خوردن یک ماده غذایی سالم و شیرین مانند خرما، عسل، شیره انگور و یا توت که باعث کاهش موقت اشتها شده و مانع از پرخوری در ابتدای افطار می‌شوند از دیگر توصیه‌های ما برای روزه‌داران است.

وی تاکید کرد: غذاهایی نظیر فرنی و آش برای وعده افطار مناسب هستند و نوجوانان و جوانان باید در وعده‌های غذایی خود از لبنیات به ویژه شیر استفاده کنند.

وی افزود: توصیه می‌شود از غذاهای پرچرب، ترشیجات، غذاهای شور، نمک اضافه، غذاهایی که فرد به آنها حساسیت دارد، آب یخ و نوشیدنی سرد و همچنین مصرف نوشابه در وعده‌های غذایی به شدت خود داری شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان در فصل گرما قرار گرفته امکان عطش در حین روزه وجود دارد که توصیه ما مصرف آب، آبمیوه، میوه و سبزیجاتی مانند خیار و کاهو در میان وعده بین افطار تا سحر و در وعده سحر است. اما خوردن دوغ، غذاهای کبابی و پرگوشت در وعده سحر سبب عطش و تشنگی در طول روز می‌شود.

جوادی گفت: گرفتن روزه بدون سحری اصلاً توصیه نمی‌شود و ما از روزه‌داران می‌خواهیم در وعده سحر حداقل از شیر و خرما استفاده کنند چرا که خوردن خرما به عنوان آخرین بخش وعده سحری سبب تأمین قند مورد نیاز بدن در ساعات اولیه روز می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: استفاده از پیاز و سیر خام در وعده‌های افطار و سحر توصیه نمی‌شود زیرا باعث بوی نامطبوع دهان شده و ممکن است در بدن افراد اختلال گوارشی نیز ایجاد کند.

متخصص تغذیه در استان گفت: رعایت توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از مسمومیت‌های غذایی بخصوص در شرایط فعلی و وجود اپیدمی کوید ۱۹، بر شستشوی صحیح، نحوه پخت و نگه داری مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است.

روزه داری سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود

وی با اشاره به روزه داری در ایام شیوع ویروس کرونا بیان کرد: طبق مطالعات انجام شده روزه‌داری تأثیری در ابتلاء به بیماری کرونا ندارد و چه بسا سبب پیشگیری از این بیماری نیز می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: تحقیقات علمی نشان داده است که روزه داری سبب تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهابات و کاهش بروز برخی بیماری‌ها می‌شود.

وی گفت: گرسنگی سبب می‌شود تا سیستم دفع مواد زائد در بدن فعال شود و طی استمرار یک ماهه روزه داری مواد زائد به مقدار زیادی از بدن دفع می‌شود.

جوادی ابراز کرد:: نمی‌توان گفت که افراد روزه دار به هیچ عنوان در معرض خطر ابتلاء به کرونا نیستند زیرا هر فردی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکند در خطر ابتلاء قرار می‌گیرد اما با توجه نقش‌های بسیار زیاد روزه داری در پیشگیری از بیماری‌ها، ارتقا سلامت و با توجه به اثر روزه داری در تقویت سیستم ایمنی و کاهش استرس، میزان ابتلاء روزه داران به بیماری کرونا کم است.

وی ادامه داد: آنچه کا در پیشگیری و ابتلاء به کرونا حائز اهمیت و دقت است رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه توسط آحاد مردم، یعنی استفاده از ماسک، رعایت فاصله گزاری اجتماعی، شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، عدم برگزاری دورهمی، عدم خروج از منزل بجز در موارد ضروری و توجه به کلیه دستورالعمل‌های بهداشتی صادره از وزارت بهداشت است.

وی ادامه داد: استفاده از ماسک سبب ایجاد بخار و در نتیجه خشک نشدن فضای دهان برای روزه داران می‌شود.

جوادی گفت: استفاده از الکل و مواد شوینده در مواقع ضروری و شرایط خارج از منزل توصیه می‌شود و پیشنهاد ما در وحله اول شتشوی صحیح با آب وصابون است.

وی در پایان گفت: شست‌و شوی صحیح، رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، پرهیز از تجمعات، استفاده صحیح از مواد غذایی و استفاده از مواد غذایی سالم نکات مهمی است که می‌تواند تضمین کننده تن و روح سالم باشد و زندگی شادابی را مهیا کند و روزه داران می‌توانند با رعایت این نکات به استقبال ماه مبارک رمضان بروند.

نظر شما