شناسهٔ خبر: 46648184 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش |

هزاران داوطلب همچنان در انتظار یک تصمیم / آزمون دستیاری پزشکی چه زمانی برگزار می‌شود؟

طبق اعلام معاونت آموزشی وزارت بهداشت آزمون دستیاری پزشکی با تاخیر دو یا سه ماه برگزار می‌شود؛ اما رئیس مرکز سنجش و آموزش پزشکی خبر از عدم رای دیوان عدالت اداری بر لغو آزمون اسفند ماه می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نام چهل و هشتمین دوره آزمون دستیاری پزشکی را باید پردردسازترین و یا بهتر است چالش برانگیزترین آزمون وزارت بهداشت بنامیم؛ چرا که آتش اعتراض داوطلبان این آزمون که هر ساله نزدیک به ۱۵ هزار نفر می‌شوند؛ از شهریور ماه با این عنوان که وزارت بهداشت دچار تخلف قانونی عدم رعایت فاصله میان دو آزمون دوره چهل و هفتم و چهل و هشتم شده و از طرفی منابع آزمون را ۹ ماه قبل از برگزاری آزمون در اختیار دانشجویان قرار نداده، شعله ور شده است.  

با بالا گرفتن اعتراض داوطلبان و نامه‌نگاری با ارگان‌های مختلف از مجلس شورای اسلامی گرفته تا قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری؛ وزارت بهداشت که به هیچ وجه قصد تغییر زمان برگزاری این آزمون را نداشت، به یکباره خبر از تعویق این آزمون از ۷ اسفند ماه به ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

با وجود تعویق یک ماه آزمون دستیاری تخصصی پزشکی از سوی وزارت بهداشت داوطلبان دست از اعتراض بر نداشتند و خواستار رعایت قانون و رسیدگی به تخلفات وزارت بهداشت شدند؛ به طوری که شکایت خود را به دیوان عدالت اداری بردند. این نهاد نظارتی نیز پس از بررسی‌های انجام شده سرانجام در ۲۴ اسفند ماه ۹۹ طی دادنامه‌ای دستور توقف عملیات اجرایی برگزاری آزمون دستیاری تخصصی دوره چهل و هشتم را تا تعیین و تکلیف نهایی صادر کرد.

 

پس از اعلام این خبر علی اکبر حق دوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت با ارسال پیام صوتی به دانشجویان، اعلام کرد که تصمیم گیری در مورد این موضوع کمی سخت شده است و قضات دیوان عدالت اداری قول داده اند که تا آخر وقت اداری ۲۷ اسفندماه ۹۹ نتیجه قانونی خود را اعلام کنند.

 

با گذشت ۲۷ اسفند ماه ۹۹ و تعطیلات عید نوروز، وزارت بهداشت هیچ خبری مبنی بر تعویق و اعلام زمان برگزاری این آزمون نداد. با نزدیک شدن به اردیبهشت ماه، گروهی از داوطلبان این آزمون از جمله دانشجویان استریت و سربازان وظیفه که زمان اعزام آن‌ها در اردیبهشت ماه بود به عدم اعلام زمان برگزاری این آزمون و بلاتکلیفی خود برای به تعویق انداختن زمان اعزام، اعتراض کردند.

 

بر همین اساس علی اکبر حق دوست طی نامه‌ای به ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه طبق رای دیوان عدالت اداری آزمون دستیاری پزشکی با تاخیر دو یا سه ماهه برگزار خواهد شد؛ موافقت ستاد را برای تاخیر اعزام داوطلبان تا مرداد ماه ۱۴۰۰ گرفت.

 

اکنون پس از گذشت بیش از یک ماه از دادنامه دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف اجرای برگزاری چهل و هشتمین دوره ازمون دستیاری پزشکی و پیام معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص رای دیوان عدالت اداری برای تاخیر دو و سه ماهه این آزمون، سعید هاشمی رئیس مرکز سنجش و آموزش پزشکی طی مصاحبه‌ای اعلام می‌کند که هنوز رای دیوان در خصوص لغو آزمون دستیاری صادر نشده است و  برگزاری این امتحان به مشکلی پیچیده تبدیل شده و وزارت بهداشت و معاونت آموزشی این وزارتخانه به تنهایی نمی‌توانند زمان برگزاری آن را نهایی کنند. «برای دریافت متن مصاحبه اینجا کلیک کنید.»


آن طور که مشخص است سردرگمی عجیبی در میان خود مسئولان وزارت بهداشت وجود دارد؛ چراکه برخی از آن‌ها خبر از تعویق دو و سه ماهه آزمون می‌دهند و بعضی دیگر اعلام می‌کنند که دیوان هنوز رای خود را برای تعویق آزمون دستیاری اعلام نکرده است. متاسفانه سردرگمی موجود، داوطلبان آزمون دستیاری پزشکی را نیز که همچنان در پی مشخص شدن زمان برگزاری این آزمون هستند، سردرگم کرده است. از طرفی گویا وزارت بهداشت نیز همانطور که رئیس مرکز سنجش و آموزش پزشکی اعلام کرده است به تنهایی قادر به مشخص کردن زمان برگزاری این آزمون نیست و در تصمیم گیری در این خصوص عاجز شده است. بهتر است مسئولان امر با توجه به بلاتکلیفی این داوطلبان که اکنون در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، هر چه زودتر زمان دقیق برگزاری این آزمون را اعلام کنند.  

نظر شما