شناسهٔ خبر: 46648160 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سردبیر مجله سم شناسی ایران:

۳۰ درصد از قارچ‌های سفید در طبیعت سمی است

اراک - ایرنا - سردبیر مجله سم شناسی و مسمومیت در ایران گفت: فصل بهار زمان رشد انواع قارچ و داروهای گیاهی در بستر طبیعت است و ۳۰ درصد از قارچ‌های سفید خود رو سمی است و مردم باید از مصرف روئیدنی‌های ناشناخته بپرهیزند.

صاحب‌خبر -

دکتر «حسن صلحی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: قارچ سفید با عنوان «آمانیتا» فوقق‌العاده خطرناک و خوردن آن موجب آسیب جدی به سیستم بندی و حتی مرگ می‌شود.

وی اظهار داشت: این نوع از قارچ سفید رنگ موجب می‌شود تا افراد به اشتباه آن را برای خوردن بچینند و مصرف کنند و تا زمان بروز علایم مصرف افراد از سمی بودن آن مطلع نمی‌شوند و با اسهال و استفراغ به مراکز مراجعه می‌کنند که دیرهنگام است.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اگر ۱۰۰ نفر قارچ غیرخوراکی را مصرف کنند ۳۰ نفر از آنان مسموم و حدود پنج نفر نیز فوت خواهند کرد.

صلحی افزود: تمامی قارچ‌های رنگی سمی هستند و افراد با مشاهده در طبیعت نباید آنها را برای مصرف بچینند.

سردبیر مجله سم شناسی و مسمومیت ایران گفت: در برخی از گونه‌های قارچ، فرد استفاده کننده دچار توهم می‌شود و اگر فرد بیماری قلبی داشته باشد درمان به سختی یا غیر ممکن خواهد بود.

صلحی افزود: در صورت مصرف قارچ‌های ناشناخته باید افراد به سرعت به پزشک مراجعه کند که در صورت مراجعه دیرهنگام اختلال کبدی اتفاق می‌افتد و احتمال مرگ وجود دارد.

وی اظهار داشت: قارچ‌ها انواع مختلفی دارد که بعضی از آنها خوراکی و برخی دیگر سمی است اما تشخیص آنها از روی ظاهر امکانپذیر نیست و بهترین کار نچیدن قارچ‌ها از طبیعت است.

بهار سال گذشته در مناطق مختلف کشور اخبار متعددی از مسمومیت با قارچ سمی در رسانه‌ها منتشر شد.

نظر شما