شناسهٔ خبر: 46647849 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس اداره امور عشایر:

نگاه ویژه دولت زندگی عشایری در فریدونشهر را رونق بخشید

اصفهان- ایرنا- رئیس اداره امور عشایر فریدونشهر گفت: دولت در هشت سال گذشته با نگاه ویژه به زیرساخت‌های مناطق عشایری این شهرستان، زندگی اهالی را رونق و قوت بخشیده است.

صاحب‌خبر -

اصغر دویستی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با اختصاص اعتبارات از محل صندوق حمایت ملی و محل درآمدهای ارزش افزوده به بخش عشایر، درآمد پایدار و خوبی به این بخش اختصاص یافته که اجرای پروژه تامین آب، اشتغال‌زایی، احداث مخزن آب، ایجاد جاده و تامین نیازهای زندگی از جمله آنهاست.

وی احداث سد مخزن آب گاوخفت با هزینه‌ای افزون بر ۱۵۰ میلیارد ریال و پروژه تامین آب آشامیدنی با هزینه‌ای بالغ بر ۱۷ میلیارد ریال و جاده عشایری به طول ۱۸ کیلومتر و سرمایه گذاری هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی را از مهمترین اقدامات هشت سال گذشته  در این منطقه برشمرد.

رئیس اداره امور عشایر فریدونشهر اضافه ‌کرد: با احداث سد گاوخفت زمینه برای توسعه کشاورزی و ایجاد اشتغال برای عشایر در منطقه فریدونشهر بیش از گذشته فراهم شد که این موضوع در افزایش تولید ملی و رونق زندگی اهالی موثر بوده است.

وی به احداث سه پل بزرگ و ۲۸ پل فلزی دهنه‌ای بر روی رودخانه‌های فصلی و دایمی،  اصلاح ۵۴ نقطه پرحادثه مسیر تردد در جاده‌های ایل رو پشتکوه، ساخت استخر، کانال و مرمت قنوات اشاره و اضافه کرد: بی توجهی به این نیازها در گذشته باعث سختی زندگی این قشر و همچنین روند دایمی سکونت در شهرها و روستاها شده بود که بر حوزه تولید کشور اثر می‌گذاشت.

دویستی تسهیل شرایط تردد را در زندگی عشایر موثر دانست و یادآور شد: هر ساله ۴۰۰ کیومتر از جاده‌های تردد عشایر در مناطق فریدونشهر تیغ زنی می شود تا رفت و آمد برای آنان آسان کرده است.

وی با بیان اینکه به صورت محدود سیلندرهای گاز و پنل خورشیدی در مناطق عشایری توزیع شده است، خاطرنشان‌ کرد: فرمانداری از محل اعتبارات تملک و دارایی برای نخستین بار این اقدام را در سال‌های اخیر رقم زده که مانع از آتش زدن درختان عرصه ها شده است.

رئیس اداره امور عشایر فریدونشهر با اشاره به وجود ۳۷۰ کیلومتر مسیر فرعی و ۸۰ کیلومتر جاده اصلی ایل راه در این شهرستان تصریح‌ کرد: این مسیرهای مواصلاتی و ترددی نیاز به اصلاح، زیرسازی و بهسازی دارد.

به تاکید وی وضعیت نامناسب این راه‌ها به رسیدگی و توجه بیشتر مسئولان نیاز دارد.

وی ارائه تسهیلات به این قشر در سال های گذشته را موجب جهش تولید در حوزه گوشت قرمز برشمرد و افزود: اکنون به خاطر کاهش بارندگی و فقیر شدن مراتع و هزینه‌های سنگین دامپزشکی و خسارت های اجتماعی نیاز است بسته‌های حمایتی خاص به آنان ارایه شود.

۲ هزار و ۸۰۰ خانوار به صورت رسمی و بر اساس دفترچه سهام پنج هزار و ۲۵۰ خانوار عشایری در این منطقه سکونت دارند.

جمعیت دامی عشایر این منطقه را ۲۴۵ هزار راس دام در ۱۸۰ هزار هکتار است.

شاخص‌های توسعه عشایر اصفهان بر اساس آمار موجود که قبل از انقلاب اسلامی کمتر از پنج تا ۱۰ درصد بود این رقم بعد از انقلاب اسلامی به حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافت که نشان از اقدامات و فعالیت های موثر زیرساختی در این بخش اقتصادی دارد.

اکنون جمعیت عشایر کشور به یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر افزایش پیدا کرد و در بعد خانواری از ۲۱۳ هزار خانوار به ۲۳۴ هزار خانوار افزایش یافت‌.

نظر شما