شناسهٔ خبر: 46647817 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بازگشت به تولید واحد خوراک دام و طیور پس از ۱۲ سال/ ماهانه هزارتن خوراک تولید می‌شود

واحد تولیدی خوراک دام و طیور پس از ۱۲ سال تعطیلی با کمک مسئولان مربوطه به چرخه تولید بازگشته و توانسته ضمن اشتغالزایی ماهانه هزار تن خوراک نیز تولید کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛ واحد تولیدی خوراک دام، طیور و آبزیان دره‌شهر یکی از واحد‌هایی بود که از سال ۸۷ استارت آن زده شد و به دلایل متعددی از جمله سرمایه در گردش و بدهی، به مدت ۱۲ سال متوقف شد و امروز این واحد تولیدی با حمایت اداره کل صمت به چرخه تولید بازگشته است و توانسته برای ۱۲ نفر اشتغال پایدار ایجاد کند؛ اشتغالی که مبتنی بر بومی سازی جوانان منطقه بوده است.

صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان با ظرفیت اسمی ۲۳ میلیون تن تولید سالیانه می‌تواند در ارتقای تولید، اشتغال و ارزآوری نقش به سزایی داشته باشد؛ در حالی که به گفته‌ی کارشناسان، اکنون این صنعت با ۱۰ میلیون تن ظرفیت، یعنی ۵۰ درصد توان خود، کار می‌کند.

طبق آمارها، نیاز سالیانه کشور به انواع خوراک دام، طیور و آبزیان ۱۹ میلیون تن است؛ سال گذشته ۹میلیون و ۸۹۶ هزار تن انواع خوراک در کشور تولید شده است؛ از این میزان ۵ میلیون و ۶۴۵ هزار تن خوراک دام، سه میلیون و ۹۶۰ هزار تن خوراک طیور و ۲۹۱ هزار تن خوراک آبزیان بود.

صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان کشور دارای ۷۰ سال قدمت است، اکنون ۶۴۵ واحد تولیدی در این زمینه فعالیت دارند و این صنعت توانسته است برای ۳۹۹ دامپزشک، ۴۹۲ متخصص تغذیه دام، دامپروری و علوم دامی، یک هزار و ۱۰۰ تکنسین فنی و ۱۲ هزار کارگر به طور مستقیم شغل ایجاد کند که ۸۹ درصد شاغلان را مردان و ۱۱ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند.

اشتغالزایی برای ۱۲ نفر

احتشام هاشمی مدیرعامل واحد تولیدی خوراک دام، طیور و آبزیان دره‌شهر گفت: این واحد تولیدی در ماه هزار تن تولید دارد و توانسته برای حدود ۱۲ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد کند.

او افزود: صادرات این واحد تولیدی به استان ایلام و سایر استان‌های همجوار صورت می‌گیرد و توانسته رونق بخشی خوبی را فراهم کند.

مدیر عامل این واحد تولیدی تصریح کرد: عدم آشنایی دام داران با موضوع خوراک دام یکی از دغدغه‌های اساسی این حوزه است که می‌بایست آموزش لازم در این خصوص توسط مسئولین ذی‌ربط صورت پذیرد و خروج دام از محل پرورش و اسکان به طبیعت برای تغذیه ضمن صدمه به منابع طبیعی و از بین بردن آن نتیجه‌ای جز ضرر و زیان برای آنان ندارد.

هاشمی ادامه داد: دو برنامه در دست اقدام داریم؛ تهیه و نصب دستگاهی اتوماتیک برای کیسه گیری بوده که با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد ریال در حال نصب و راه اندازی است و همچنین صنایع تبدیلی در همین راستا یک نقطه مثبت است و برای خرید شیر دامداران بدون واسطه توسط کارخانه تولید و دیگر مشتقات آن صورت پذیرد.

او عنوان کرد: تولید نهاده دامی کنسانتره به صورت تهاتر با شیر تولید شده دامداران معاوضه شده و در چرخه دیگر غذایی ضمن اشتغالزایی مجدد تولیدات لبنی هم برای شهروندان شهرستان و استان مهیا شود.

احیا و راه اندازی مجدد کارخانه

پویا هواسی رئیس سازمان صمت دره‌شهر گفت: این واحد تولیدی سال‌ها راکد بود که به دنبال در میان گذاشتن مشکلات با اداره صمت مهر سال ۹۹ راه اندازی و مجددا فعالیت خود را آغاز کرد.

او ادامه داد: این واحد تولیدی از سیستم سنتی به صنعتی تبدیل شده و این خود نقش مهمی در رونق بخشی این واحد تولیدی را دارد.

ثمر بخش بودن جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی

کیانوش محمدنژاد فرماندار دره‌شهر نیز بیان کرد: برگزاری جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی ثمرات بسیار زیادی برای رونق‌بخشی به حوزه تولید و اشتغال استان داشته که منجر به احیای تعداد زیادی از واحد‌های تولیدی و صنعتی راکد و نیمه تعطیل استان شده است.

او افزود: واحد تولید خوراک دام و طیور دره‌شهر در نتیجه مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی استان به چرخه فعالیت بازگشته است.

فرماندار دره‌شهر یادآور شد: بدهی این مجموعه به بانک ملت تعیین تکلیف شده و از طریق بانک توسعه و تعاون بخشی از سرمایه در گردش نیز تامین شده و هم اکنون در مدار تولید قرار گرفته است.

۸۰ درصد خوراک مورد نیاز دام و طیور از محل واردات تامین می‌شود

سهرابیان یکی از کارشناسان اقتصاد می‌گوید: در حال حاضر ۸۰ درصد از خوراک مورد نیاز دام و طیور کشور از محل واردات تامین می‌شود و در مورد ۲۰ درصد باقیمانده نیز مشکلاتی وجود دارد که یکی از بازار‌هایی که می‌تواند با نظارت بر تامین این خوراک نقش مهمی در تعادل بخشی در بازار ایجاد کند، بورس کالا است.

۸۰ درصد از خوراک مورد نیاز دام و طیور کشور از محل واردات تامین می‌شود؛ یکی از بازار‌هایی که می‌تواند با نظارت بر تامین این خوراک نقش مهمی در تعادل بخشی در بازار ایجاد کند، بورس کالا است.

او یادآور شد: بررسی وضعیت بازار محصولات دام و طیور نشان می‌دهد یکی از چالش‌های مهم این صنعت یعنی تامین به موقع خوراک مورد نیاز را می‌توان از کانال بورس کالا مرتفع کرد.

این کارشناس اقتصاد تصریح کرد: این در شرایطی است که در حال حاضر یکی از کانال‌های اصلی تامین خوراک، واردات آن بوده که با چالش‌های متعددی روبه‌رو است.

لزوم توجه مسئولین به واحد‌های تولیدی فعال

مهری الوار یکی از کارگران این واحد تولیدی نیز گفت: این واحد‌های تولیدی احیا می‌شوند که حمایت شوند نه اینکه یک مدت فعال باشند و بعد به حال خود رها شوند و تکلیف ما کارگران سرگردانی باشد.

او اظهار کرد: با حمایت سازمان صمت امروز این واحد تولیدی در مدار حرکت است امید است پیگیری‌ها برای فعال سازی بهتر این واحد تولیدی بیش از پیش صورت گیرد.

جعفری یکی از شهروندان دره‌شهری نیز بیان کرد: این واحد تولیدی سالیان سال بود که در خواب عمیقی فرورفته بود و خوشبختانه با پیگیری‌های متعدد مسئولین امروز به سرانجام رسید.

او بیان کرد: در این واحد ده‌ها جوان بومی تحصیلکرده مشغول کار هستند که بایستی همتی مضاعف از جانب دستگاه‌های ارشد برای رونق بخشی بیشتر این واحد تولیدی خوراک دام و طیور صورت پذیرد.

حال باید گفت حدود ۱۸۰ واحد تولیدی و صنعتی ایلام تاکنون در نتیجه نشست‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و اقتصاد مقاومتی احیا و به چرخه فعالیت بازگشته‌اند.

گفتنی است؛ از سال ۹۵ تا نیمه نخست امسال جلسات اقتصاد مقاومتی متعددی در استان ایلام برگزار و ۵۷۰ مصوبه به دنبال داشته که تاکنون ۴۷۵ مصوبه عملیاتی شده است؛ این در حالی است نتیجه تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها در سال پیشرو برطرف کردن مشکلات واحد‌های صنعتی و تولیدی است تا خدشه‌ای به خط‌های تولید این واحد‌ها در کشور وارد نشود.

منبع: فارس

انتهای پیام/ د

نظر شما