شناسهٔ خبر: 46647734 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

رهبر انقلاب در توصیه‌ای پدرانه، کاندیداتوری نواده امام برای انتخابات‌1400 را به صلاح ندانستند

صیانت از بیت امام

مدتی بود که اصلاح‌طلبان برای راضی کردن سیدحسن خمینی به نامزدی در انتخابات‌1400 مشغول تبلیغات وسیع بودند و سعی داشتند با محور قرار دادن کلیدواژه‌هایی نظیر «همه با هم» کمپین انتخاباتی او را داغ کنند. با وجود آنکه خود حسن خمینی هیچ اظهار نظر روشنی دال بر آمدن یا نیامدن ابراز نکرده بود، لیکن فضای حاکم بر جبهه اصلاحات اینگونه می‌نمود که نواده امام همان نامزد ناب اصلاح‌طلبان برای انتخابات است. در این فضای غبارآلود و همراه با تشکیک، یک توصیه پدرانه و از سر دلسوزی حجت را بر نواده امام تمام کرد. سید‌یاسر خمینی روز دوشنبه 23‌فروردین در گفت‌وگو با جماران به ملاقات سیدحسن خمینی با رهبر انقلاب پرداخت و گفت: امروز مطابق با رویه‌ای که اخوی دارند، به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند. نزدیکان می‌دانند که رابطه ایشان با رهبری، رابطه‌ای است که همانند پدر و فرزند است.

صاحب‌خبر -

در ضمن مباحث مطرح شده، طبیعی است که بحث به مسائل انتخابات و حضور مردم می‌کشد. وی در این باره اضافه کرد: اخوی می‌گویند که بسیاری از بزرگان و جریانات سیاسی از ایشان خواسته‌اند که کاندیدای انتخابات شوند و از رهبری جویای نظر می‌شوند، ایشان هم علی‌رغم اینکه معمولا به اینگونه امور وارد نمی‌شوند اما به جهت رابطه خاصی که با اخوی دارند و تاکید اخوی بر اطلاع از نظر ایشان، صلاح را در این کار تشخیص نمی‌دهند و می‌فرمایند، اگر هریک از فرزندان من از من مشورت می‌گرفتند من همان را می‌گفتم. یاسر خمینی افزود: «البته اخوی در پایان از ایشان اجازه می‌گیرند که مساله را اعلام کنند و ایشان بزرگوارانه می‌پذیرند. با‌توجه به این توصیه، طبیعی است که تصمیم ایشان روشن است و اخوی یقینا تصمیمی برای کاندیداتوری ندارند».

حراست از شأنیت خاندان حضرت امام؟ره؟
در کشور جایگاه‌ها و مرتبت‌های ویژه‌ای وجود دارند که در میان مردم صاحب اعتبار و وزانت اند و به همین دلیل، روا نیست متصدیان این جایگاه‌ها در معادلات معمول سیاسی، ورود کنند. سیدحسن خمینی نیز به‌دلیل انتساب به حضرت امام خمینی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران، دارای چنین شأنی است و بابت همین، ورود او به عرصه سیاسی اصلا به مصلحت نیست. توصیه رهبر انقلاب به سیدحسن خمینی برای عدم شرکت در انتخابات هم تلاشی از سوی رهبری برای حفظ و حراست از شأنیت خاندان حضرت امام برداشت می‌شود.

سوء‌استفاده از نام خمینی برای قدرت‌طلبی 
با وجود این مهم، برخی جریان‌های خاص در کشور طی هفته‌های گذشته در تلاش بودند تا حسن خمینی را وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری کرده تا بدین وسیله از اعتبار و پشتوانه و عقبه خاندانی او برای مطامع سیاسی خود بهره بگیرند. این جریان خاص که به علت حمایت از دولت روحانی متوجه ریزش پایگاه اجتماعی خود شده بود و از طرفی می‌دانست که گزینه‌ای ناب در تراز اجماع‌سازی میان نخبگان و رأی‌آوری میان مردم ندارد قصد داشت با مطرح کردن کاندیداتوری سیدحسن، ضمن وجاهت بخشیدن به خود زمینه پیروزی در انتخابات را فراهم کند.
همه این‌ها در شرایطی است که بنابر گفته چندی پیش احمد خمینی در کلاب‌هاوس، پدرش حسن خمینی هیچ قصدی برای کاندیداتوری نداشت و ملاقات با رهبری و 
اجازه خواستن از معظم‌له برای ورود به عرصه انتخابات، صرفا به‌خاطر اعمال فشار از سوی این جریان خاص بوده است. 
این وضعیت پیشتر در وقایع پسا انتخابات دهم ریاست جمهوری نیز به نوع دیگری به وقوع پیوست. در آن برهه این جریان رادیکال که اساسا هیچ علقه و علاقه معرفتی به گفتمان انقلابی امام خمینی نداشت(و هنوز هم ندارد) با مصادره نواده پیر جماران به نفع خود، سعی کرد ادعای مربوط با نتایج انتخابات را تحقق بخشیده و به کرسی بنشاند.
از سوی دیگر سید‌حسن خمینی چون سابقه مدیریت اجرایی ندارد، امکان سنجش‌پذیری توانمندی او و احراز شرایط مدنظر رهبر انقلاب از جمله «دارای عملکرد انقلابی و جهادی، معتقد به توانمندی‌های داخلی و معتقد به جوانان به‌عنوان پیشران حرکت عمومی کشور و امیدوار به آینده» از اساس سخت می‌شد و چه بسا همین وضعیت، شورای نگهبان را بر این می‌داشت تا صلاحیت او را احراز نکند.

سلیمی نمین: سیدحسن آقا،  بازی جریان تندرو را نخورد 
عباس سلیمی نمین تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «صبح‌نو»، با اشاره به کناره گیری حسن خمینی از کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه رهبر انقلاب اجازه ندادند تا بیت امام عرصه تاخت و تاز رقابت های انتخاباتی شود، تاکید کرد: تلاش برخی نیروهای تندرو برای سوءاستفاده از نام و بیت امام مسبوق به سابقه است. این مساله درباره مرحوم سیداحمد آقا هم وجود داشت و تندروها قصد داشتند ایشان را بازیچه اهداف سیاسی خود قرار بدهند و خوشبختانه احمدآقا در برابر اینها موضع گرفت و صراحتا اعلام کرد که به توصیه و وصیت حضرت امام عمل خواهد کرد. سلیمی نمین با مثبت ارزیابی کردن مشورت خواهی سیدحسن خمینی از رهبر انقلاب برای حضور در انتخابات گفت: اقدام سیدحسن آقای خمینی از این جهت پسندیده است که بازی یک جریان سیاسی که روز به روز فاصله اش با امام بیشتر میشود دارد را نخورد. این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: این جریان تندرو در پوشش احترام به بیت امام، به دنبال راضی کردن سیدحسن آقا برای نامزدی بود؛ در حالیکه واقعا چنین نبود. سلیمی نمین اضافه کرد: اینکه افراد از مشورت دلسوزان نظام استفاده می‌کنند، قابل تقدیر است و باعث می‌شود تا جریان های پیچیده سیاسی نتوانند از نام و اعتبار امام و خاندان ایشان سوءاستفاده کنند.

نظر شما