شناسهٔ خبر: 46647672 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

۹۰ درصد دانشجویان مجرد هستند!

مسئولان عوامل مختلفی را در وقوع این مسئله دخیل می‌دانند که مهمترین آن مسائل اقتصادی و عدم پشتیبانی مالی دانشجویان است. البته برخی مانند طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد تقصیر را به گردن سیاست‌های نابخردانه آموزش عالی می‌اندازد؛ طهرانچی می‌گوید: مداخله آموزش عالی در امر ازدواج در بالا رفتن سن ازدواج بی‌تاثیر نبوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ازدواج و تشکیل خانواده از جمله مسائلی است که در یکی دو دهه اخیر آمار آن فوق‌العاده پایین آمده و زنگ خطر آن توسط مسئولان به صدا درآمده است. در این بین، اما مسئولان از آمار ۹۰ درصدی دانشجویان مجرد در کشور خبر می‌دهند که در نوع خود معضلی است که به زودی به بحرانی جدی تبدیل خواهد شد.   

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این رابطه از آمار ۹۰ درصدی دانشجویان مجرد خبر داده و گفته است: در حال حاضر بیش از سه میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر آن‌ها ازدواج نکرده‌اند و تسهیلات ازدواج می‌تواند به سلامت زندگی و شکل‌گیری و تقویت خانواده کمک کند.

اما چرا تا این حد از جمعیت دانشجویی کشور مجرد هستند؟ مسئولان عوامل مختلفی را در وقوع این مسئله دخیل می‌دانند که مهمترین آن مسائل اقتصادی و عدم پشتیبانی مالی دانشجویان است. البته برخی مانند طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد تقصیر را به گردن سیاست‌های نابخردانه آموزش عالی می‌اندازد؛ طهرانچی می‌گوید: مداخله آموزش عالی در امر ازدواج در بالا رفتن سن ازدواج بی‌تاثیر نبوده است.

ییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این خصوص می‌گوید: در آخرین جلسه‌ای که در خصوص آسیب‌های اجتماعی با موضوع طلاق و کاهش طلاق، با حضور سران قوا در محضر رهبر معظم انقلاب حاضر بودیم، الگوی ازدواج‌های دانشجویی به عنوان یکی از الگو‌های موفق ارائه شد و مقرر شد که این ازدواج‌ها، محدود به مخاطبین خاص نشود و در تمام مجموعه‌های دانشگاهی اجرا و به عنوان یک بحث عمومی کشوری مطرح شود.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی افزود: مطالعات کارشناسی انجام شده نشان می‌دهد تا زمانیکه مجموعه دستگاه‌های دخیل همراهی نکنند، جریان ازدواج دانشجویی رونق جدی نمی‌گیرد؛ یعنی تمام دستگاه‌ها اعم از وزارت بهداشت، وزارت علوم، وزارت راه و شهرسازی، بانک‌ها، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و خیرین و ... باید در امر ازدواج دخیل باشند.

نظر شما