شناسهٔ خبر: 46647667 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

قهرمان‌های دفاع مقدس خوزستان نسبت به سایر استان‌ها کمتر معرفی شدند

یک فعال فرهنگی و نویسنده ادبیات پایداری خوزستانی گفت: به نظر من خوزستان در حوزه کتاب دفاع مقدس در سطح ملی، به نسبت بسیاری از استان‌ها عقب است و قهرمان‌هایش کمتر معرفی شده‌اند. باید دست به دست هم داد تا در سطح ملی، استان خوزستان حرفی برای گفتن داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، خوزستان در حوزه فرهنگ و ادبیات از وجود هنرمندان بسیاری بهره‌مند است. این هنر در زمینه دفاع مقدس و نقش آفرینی مردمانش بیشتر خودنمایی می‌کند و تابحال صدها اثر زیبا و تاثیرگذار ثمره قلم زدن افرادی شده که با کلامی شیوا راویگر حوادث جنگ و ایثار فرزندان خوزستان شدند.

در ادامه گفت وگوی خبرنگار فارس را با علی موجودی یکی از فعالین فرهنگی و نویسندگان دوران جنگ تحمیلی را می‌خوانیم.

لطفا یک بیوگرافی از خودتان بگویید

علی موجودی هستم، فعال فرهنگی در حوزه دفاع مقدس و ادبیات و  شعر آئینی.  متولد سال 1360 در شهرستان دزفول.

بیش از بیست سال است که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنم و در حال حاضر دانشجو دکترای تخصصی رشته مهندسی کامپیوتر و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در گروه مهندسی کامپیوتر هستم.

شاید مهم ترین اثری که به لطف و نگاه شهدا و اهل بیت(ع)، توفیق خلق ان را دارم، «سایت الف دزفول» است که قریب به ده سال پیوسته و بدون توقف از شهدای شهرستان دزفول روایت می‌کند. رسانه‌ای که در اسفند 1394 بین یکهزار و 700 رسانه ایثار و شهادت رتبه اول کشوری را به دست آورد.

به لطف خداوند و اهل بیت و شهدا و به دلیل علاقه‌ام به حوزه نویسندگی، تا کنون توانسته‌ام در حوزه نثر ادبی و شعر آیینی مقام‌های متعددی در سطح کشور کسب کنم که مهم‌ترین این رتبه‌ها شامل مقام سوم نثر ادبی کل کشور در جشنواره ملی ثقلین در اصفهان سال 1388، مقام برگزیده کشوری در حوزه نثر ادبی در جشنواره ملی جوان ایرانی در تهران سال1389، مقام برگزیده کشوری در حوزه شعر آیینی در همایش ملی اشعار و نواهای آیینی در تهران سال 1389، مقام برتر کشوری در حوزه شعر آیینی در نخستین همایش ملی آئین‌های عاشورایی در تهران سال 1394 است.

همچنین مقام اول وبلاگ نویسی در حوزه وبلاگ‌های ایثار و شهادت در دومین همایش جبهه مجازی در تهران سال 1394، مقام دوم حوزه شعر در بیست و دومین جشنواره هنر و ادبیات دینی و پژوهشی استادان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در اراک سال 1396، مقام برگزیده هشتمین جشنواره داستان کوتاه دفاع مقدس یوسف در خوزستان سال 1397 ، مقام اول کشوری پنجمین جشنواراه سارسری ققنوس سال مرداد ماه 1399 و  مقام برگزیده سوگواره ملی شعر عاشورایی طوفان طف ویژه اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور سال مهرماه 1399 از دیگر رتبه‌های کسب شده بنده است.

 

نویسندگی کتاب را از چه سالی آغاز کردید؟

از سال 1395 به سمت نویسندگی کتاب رو آوردم و به لطف خدا و پشتیبانی شهدا تا کنون چهار اثر در حوزه شهدا و دفاع مقدس به دنیای نشر تقدیم کرده‌ام که عبارتند از کتاب «آسمان خبری دارد» مربوط به زندگینامه شهید عبدالحسین خبری (انتشارات نیلوفران  و انتشارات سرودانا (چاپ دوم) ) سال 1395، کتاب جیبی«یادمان شهید مدافع حرم سیدمجتبی ابوالقاسمی» (انتشارات نیلوفران) سال 1395، کتاب «سید زنده است» مربوط به زندگی­نامه شهید مدافع حرم سیدمجتبی ابوالقاسمی (انشارات سرودانا ) سال 1397 و اثر اخیر هم که کتاب «ناجی» هست مربوط به زمانه و زندگی شهید محمدحسین ناجی دزفولی که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

 

شما به عنوان یک نویسنده و هنرمند ادبیات پایداری شناخته می‌شوید، به نظر شما مهم‌ترین مشخصه‌های این هنر و هنرمندان این حوزه چیست؟

در این خصوص بهترین شاخصه‌ها را  رهبر معظم انقلاب عنوان کرده‌اند. ایشان می‌فرمایند: « ادبیات دفاع مقدس هم یک گونه‌ی ادبی در قبال سایر ادبیات نیست. یعنی این جور نیست که ما ادبیات حماسی داریم، عشقی داریم، اجتماعی داریم، پلیسی داریم، یکی هم حالا مثلاً دفاع مقدس، نه. دفاع مقدس یک سرچشمه است، انواع و اقسام ادبیات را میشود از آن انتزاع کرد و استفاده کرد و از آن میجوشد. مثل یک چشمه‌ی جوشنده است که انواع و اقسام ادبیات را میشود خلق کرد در آن. می‌شود متنهای عالی تاریخی، اجتماعی، سیاسی، عشقی، خانوادگی را از روی ادبیات دفاع مقدس و آنچه برای دفاع مقدس تولید میشود ایجاد کرد. امّا نکته‌ی مهم تولید متن است، ما احتیاج داریم به تولید متن. اگر متن خوب و فاخر تهیه شد، آن وقت نمایشنامه از روی آن درست میشود، فیلم سینمایی درست میشود، شعر درست میشود.»

پس بالاترین شاخصه هنرمندان این عرصه از نظر من باید نگاه دقیق و الگوگیری و پیاده سازی بیانات دقیق و ظریف حضرت آقا در این عرصه باشد.

حضرت آقا کارهای انجام‌شده در خصوص دفاع مقدس را با ارزش اما کم می‌دانند و می‌فرمایند: «هرچه از زمان دفاع مقدس دورتر میشویم باید به معرفت آن نزدیک‌تر شویم، چرا که دستهای تحریفگر در کمین هستند.»

جامع‌ترین مشخصه‌ها را ایشان همیشه در بیانات و راهکارهایشان ارائه می‌فرمایند.

به نظر شما اقبال مخاطبان از ادبیات پایداری به چه میزان است؟ آیا این هنر مردمی است یا مردمی می‌‌شود؟

در این دوره استقبال خوبی از کتاب‌های حوزه ادبیات و پایداری شده است و اثرگذاری بسیار زیادی هم در جامعه و سبک و فرهنگ زندگی مردم، خصوصاً جوانان دارد. خصوصا در حال حاضر مرور زمانه و زندگی شهدای جوان و دهه هفتادی و دهه شصتی مدافع حرم که عمدتا الگوگیری شده از شهدای دفاع مقدس است،  باعث اقبال بیشتری به این حوزه از ادبیات شده است.

اما به قول مقام معظم رهبری ما هرچه برای دوره‌ی دفاع مقدس سرمایه‌گذاری و کار کنیم، زیاد نیست، چون ظرفیت هنری و ادبی کشور برای تبیین این دوره، خیلی گسترده، وسیع و عمیق است و از این ظرفیت تاکنون استفاده‌ی خوب و درخوری نشده است.

به قول شهید سید هبت الله فرج الهی «نظر کردن در زندگی شهید، شهید ساز است». ادبیات پایداری ظرفیت بی‌نظیر و ارزشمندی است که می‌تواند معجزه کند. معجزه در فرهنگ، در رفتار و کردار، در سبک زندگی.

به گمان من اگر بتوان شاخصه‌های زیبای مقاومت و پایداری و ارزش‌های بی‌نظیر دوره دفاع مقدس را تکثیر و ترویج کرد، میانبُر کم نظیری در اتقای معنوی جامعه خواهیم داشت و این مستلزم تلاش و کوشش بسیار زیاد است. هم از طرف هنرمندان در تولید آثار فاخر و خواندنی و هم از طرف مسوولین و ارگان‌ها در رابطه با معرفی و تبلیغات کتب و هم از طرف مردم هم در اقبال به سمت این کتب و هم در تبلیغات و معرفی کتب به همدیگر. چه در شبکه های اجتماعی و چه سینه به سینه.

 

ادبیات پایداری را ویترین فعالیت‌های حوزه هنری می‌دانند، به نظر شما حوزه هنری چگونه میتواند هنرمندان این حوزه و هنر پایداری را تقویت کرد؟

من در حال حاضر بیشترین تقویت را در تبلیغات آثار فاخر و معرفی پیوسته و مکرر کتب اثر گذار و جریان ساز میدانم. نباید یک کتاب چاپ شود و در همان چاپ اول به اتمام برسد و بایگانی شود.

حوزه هنری می‌تواند با ارتباط با مساجد، هیئات، ارگان‌ها، مدارس و مجموعه‌های مردم نهاد، خواستار معرفی کتاب بارها و بارها  و در طی بازه‌های زمانی مختلف باشد.

ارتباط با معلمین، اساتید دانشگاه و ائمه جمعه و جماعات، منبری‌ها، تریبون داران و درخواست معرفی کتاب‌های خوب به صورت مستمر، مردم را به سمت کتاب خواهد کشاند.

برای یک کتاب فاخر، نباید با یک مراسم رونمایی و یا یک جشن امضا  کار به انتها برسد. مراسم رونمایی باید شروع یک جریان باشد، جریانی که تداوم پیدا می‌کند. برای استمرار این جریان باید از تکنیک‌ها، نوآوری‌ها و افراد، ارگان‌ها و رسانه‌های مختلف کمک گرفته شود.

اگر یک کتاب به خوبی معرفی شود. اگر یک کتاب توسط رسانه‌ها و نخبگان کشوری و استانی و حتی شهرستان معرفی شود، اگر توسط افراد اثرگذار معرفی شود، مورد استقبال قرار می‌گیرد. به نظر من این مسیری است کم هزینه با ثمرات بی‌نظیر.

در آخر اگر نکته‌ای دارید بفرمایید

ادبیات دفاع مقدس حوزه‌ای است بسیار اثرگذار خصوصاً برای نسل جوان، که هنوز تا رسیدن به اوج خود فاصله‌ها دارد و نیاز است که خیلی از جوان‌ترها به میدان بیایند و البته برخی از بزرگترها هم راه را برای جوان‌ترها باز کنند.

استان خوزستان به عنوان محوری‌‌ترین استان اثرگذار در حوزه هشت سال دفاع مقدس، سرشار است از سوژه‌های ناب، بکر و ناگفته و ناشنیده، اما به نظر من در حوزه کتاب دفاع مقدس در سطح ملی، به نسبت بسیاری از استان‌ها عقب است و قهرمان‌هایش کمتر معرفی شده‌اند.

باید دست به دست هم داد تا در سطح ملی، استان خوزستان حرفی برای گفتن داشته باشد و شهدا و قهرمان‌هایش را همه بشناسند و این جز با همدلی و همکاری و هم افزایی ایجاد نخواهد شد.

از جوان‌ترها، از نوقلم‌ها، از هر کس که می‌تواند در این مسیر قلم بزند دعوت می‌کنم در حوزه شهیدنگاری وارد شود. هر کس هر هنری دارد که می‌تواند با هنرش کاری مفید در تکثیر و ترویج شهدا داشته باشد وارد میدان شود.

این توصیه را دارم که از تلخی‌ها و سختی‌ها نهراسید. در مسیری که شهدا دستتان را بگیرند، هیچ کس نمی تواند راه شما را سد کند.

بیایید و مخلصانه و خالصانه در این مسیر قدم بردارید و هنرتان را نذر شهدا کنید. بیایید شهدا را تکثیر کنید. در رسانه‌ها ، در شبکه‌های اجتماعی، در قالب کتاب، در قالب قصه، نقاشی، کتاب صوتی و هر هنر دیگری که دارید. شما یک قدم بردارید شهدا صد قدم بر می‌دارند.

یک لحظه بیاندیشیم که شهدا طبق وصیت خیلی‌هایشان در قیامت سر راهمان را بگیرند و فقط یک سوال بپرسند، شما با خون ما چه کردید؟

این گوی و این میدان. بسم الله

انتهای پیام/

نظر شما