شناسهٔ خبر: 46647505 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/ماه بندگی/

یک کارشناس مذهبی: افزایش معرفت بهترین عبادت در ماه رمضان است

مصطفی صارمی نیا

یک کارشناس مذهبی گفت: بهترین عبادت در ماه مبارک رمضان این است که معرفت خود را به خداوند زیاد کنیم. اگر بتوانیم معرفت را روز به روز بیشتر کنیم، دریافتی‌های ما نیز بیش‌تر خواهد شد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام و الاسملین حمیدرضا ویژه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به عبادت در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: دعا کردن یکی از مهم‌ترین مباحث عبادی است. دعا به معنای ارتباط انسان با خدا است. دعا ذات عبادت است و به شکل عام توصیه شده که در هر زمان و مکانی ارتباط انسان با خداوند برقرار شود، اما برای اجابت دعا مکان‌ها و یا زمان‌های خاصی توصیه شده است.

وی افزود: برای نمونه دعا در زیر گنبد حرم مطهر امام حسین(ع) و دعا در مسجدالحرام شرایط متفاوتی دارد. همچنین یکی از چیزهایی که شرایط خاصی برای دعا ایجاد می‌کند، ظرف زمان است. به عنوان مثال دعا کردن در نیمه شعبان، عید فطر، عید قربان، زیر باران و... توصیه شده است. با این حال یکی از زمان‌های خاص برای دعا کردن ماه مبارک رمضان است. تفاوت زمانی ماه رمضان با سایر زمان‌ها مدت آن است، چراکه از شب اول تا آخرین روز ماه رمضان، زمان خاص برای دعا کردن تلقی شده است. از همین رو آنگونه که روایات آمده است تلاوت یک آیه از قرآن در ماه رمضان، با تلاوت کل قرآن برابری می‌کند.

این کارشناس مذهبی با بیان این‌که «چه زمانی بهتر از ماه مبارک رمضان برای دعا کردن که در مباحث قرآنی بر آن تاکید زیادی شده، وجود دارد؟»، خاطرنشان کرد: دعا کردن در زمان و مکان خاص اهمیت بالایی دارد. ماه رمضان ماه رحمت الهی است و شیطان در این ماه به غل و زنجیر بسته شده است. در این ماه آنقدر شرایط خاص است که ارزش شب قدر در این ماه رمضان از یک عمر زندگی بالاتر است. از همین رو تاکید شده تا انسان‌ها از هر لحظه در این ماه رمضان استفاده کرده و دعا کنند.

ویژه ادامه داد: برای اعمال و دعاهای مخصوص در این ماه می‌توانیم به مفاتیح‌الجنان مراجعه کنیم، اما بهترین شرایط برای ورود انسان به ماه رمضان عبادت خاص است. عبادت خاص جز با کسب معرفت نسبت به این ماه و خداوند حاصل نمی‌شود. در روایات آمده که یک ساعت تفکر از یک سال عبادت برتر است. جدا از اعمالی که در مفاتیح برای ماه رمضان وارد شده، بهترین عبادت این است که معرفت خود را به خداوند زیاد کنیم. اگر بتوانیم معرفت را روز به روز بیشتر کنیم، دریافتی‌های ما نیز بیش‌تر خواهد شد.

وی تصریح کرد: در ماه رمضان انسان می‌تواند معرفت خود را بالا ببرد که در پی آن درخواست‌هایش هم بزرگ‌تر می‌شود. به عنوان مثال خواسته و آرزو یک کودک شاید در حد خوراکی و پفک باشد، اما به طبع دیگر یک انسان 40 ساله همانند یک کودک چیپس و پفک نمی‌خواهد، چراکه درک و فهم بالاتری دارد. مهم‌ترین نکته‌ای که در شب‌های ماه رمضان باید به آن فکر شود، آمادگی معرفتی نسبت به ماه مبارک رمضان، قرآن و خدا است. اگر بتوانیم این مورد را تقویت کنیم به دستاورد بزرگی در ماه رمضان رسیده‌ایم.

این کارشناس مذهبی در خصوص چگونگی استجابت دعاها در ماه مبارک رمضان، عنوان کرد: یکی از مباحثی که باعث می‌شود دعا به راحتی مستجاب شود، زمان خاص است. برای نمونه یک معلم از دانش‌آموزانش امتحانی می‌گیرد، اما برای دو سه سوال پایانی امتحان خود به دانش‌آموزانش ارفاق کرده و می‌گوید که اگر مفهوم سوالات را برسانند، نمره کامل را اخذ خواهند کرد. در ماه رمضان خداوند با بندگانش دقیقاً همین کار را انجام می‎‌دهد و از آنان خواسته که فقط پیام خود را به خدا منتقل کنند. حتی خواب مومن در ماه رمضان نیز عبادت محسوب می‌شود. در این ماه خداوند به قدری شرایط را آسان گرفته تا انسان بتواند شرایط آرمانی را در خود ایجاد کند.

ویژه بیان کرد: در برخی از روایت‌ها آمده که برخی از افراد هرچه دعا کنند فایده‌ای ندارد و دعایشان مستجاب نمی‌شود. کسی که عاق والدین شده باشد و با خویشاوندان خود قطع رابطه کرده باشد، دعایش مستجاب نمی‌شود. یعنی برخی از گناهان به شکلی است که خداوند دیگر نمی‌تواند ارفاق کرده و به بندگان خود آسان بگیرد. در حالی که در این ماه خداوند با وجود تمام گناهان انسان به او آسان می‌گیرد و ارفاق می‌کند، اما خداوند در مورد برخی از گناهان سخت‌گیری بیشتری در نظر گرفته است.

انتهای پیام

نظر شما