شناسهٔ خبر: 46647132 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحقق عدالت آموزشی، راهبرد آموزش و پرورش استان قزوین

قزوین - ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: آموزش و پرورش استان قزوین برای تحقق شعار سال، مهارت آموزی، پشتیبانی از تولید محتوای درسی و تحقق عدالت آموزشی را راهبرد اصلی خود قرار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مسیر توسعه هر کشور از آموزش و پرورش می‌گذرد و اگر قرار باشد به رشد و توسعه اقتصادی و همه‌جانبه‌ای برسیم به طور حتم باید به این نهاد، توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
تربیت نیروی انسانی با کفایت برای پیشبرد اهداف بلندمدت کشور همواره از مهمترین دغدغه های مدیران و مسوولان در عصر حاضر بوده و با اصلاح سیستم های تربیتی برای تحقق این هدف به عنوان یکی از اصلی‌ترین راهبردهای طولانی مدت کشور اقدام شده است.
به گفته کارشناسان توسعه، آموزش و پرورش مستقیما به توسعه علوم و صنایع و در نهایت توسعه اقتصادی جامعه منجر می‌شود چون سرمایه انسانی یکی از مهمترین عوامل توسعه است که از طریق آموزش و پرورش تعلیم و تربیت می شود.
با این نگاه، آموزش و پرورش قزوین با داشتن ۱۶ هزار معلم، بالاترین نقش تربیتی را در جامعه ایفا می‌کند و با دارا بودن ۲۳۵ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی، سرمایه های انسانی ارزشمندی را باید برای آینده کشور تربیت کند.
خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین با توجه به نقش مهم آموزش و پرورش در این زمینه با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، گفت و گویی را با حسنعلی اصغری مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین ترتیب داده تا عمده فعالیت های انجام شده و اقدامات پیش رو را در این خصوص تشریح کند.

ایرنا.  آموزش و پرورش برای تحقق شعار سال چه وظایفی بر عهده دارد؟

با توجه به نامگذاری امسال با عنوان "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" وظایف ما در قالب برنامه های کوتاه مدت و عملیاتی برای تولید محتوا پیش بینی شده که بخش مهمی از آن، تولید محتوا برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

از این رو جلسات متعددی در ارتباط با تولید محتوا برگزار کردیم و از آنجایی که مهمترین وظیفه ما تربیت نیروی انسانی متخصص برای پیشبرد اهداف جامعه در بلندمدت است تلاش می‌کنیم تا نسلی را تربیت کنیم که بتواند مسیر آینده کشور را راهبری کند و قادر به ساختن یک آینده درخشان باشد.

ایرنا: خط مشی فعالیت شما در این مسیر چیست؟

تربیت نیروی انسانی، تولید محتوای مناسب و تحقق شعار سال ناظر بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان ملاک و بنیاد همه فعالیت های اصلی و اهداف پیش بینی شده ما است که با زیر نظام های تدوین شده در این سند تلاش می‌کنیم تا به اهداف ذکر شده دست یابیم.
به عنوان مثال در بحث اهداف بلند مدت،  نیروی انسانی مورد نیاز کشور را تربیت خواهیم کرد که قابلیت ها و توانمندی‌های لازم را داشته باشد و بتواند آینده کشور را به خوبی مدیریت و نیازهای تخصصی کشور را تامین کند.
برای تحقق این امر، نیازمند تولید محتواهای مناسب و روش های سنجیده و معقول هستیم تا بتوانیم میان این عناصر که در حوزه تعلیم و تربیت وجود دارد ارتباط و پیوند معناداری برقرار کنیم.
 بخش قابل توجهی از فعالیت ما به مباحثی که در برنامه درسی دانش آموزان وجود دارد، مرتبط است و بخشی از اهداف ما در قالب درس ملی و برنامه‌های رسمی تحقق می یابد با این حال همه  اهداف ما در برنامه های رسمی نیست و در برنامه های پیدا و  پنهان در قالب های مختلف بروز و نمود پیدا می‌کند.

ایرنا.  معلمان در تحقق اهداف بیان شده چه کمکی می توانند به شما داشته باشند؟
در مسیر ذکر شده معلمان همراهان همیشگی ما هستند و همانطور که در ایام گذشته، شاهد اثرگذاری بی نظیر این قشر بودیم قطعا برای تحقق اهداف کوتاه و بلند مدت و برنامه ریزی تعلیم و تربیت نسل آینده نیازمند مشارکت معلمان هستیم.
معلمان ما در استان قزوین در سال گذشته اقدامات خوبی را در این زمینه انجام دادند و امیدواریم تا در سال جاری نیز بتوانند با این اقدامات زیبنده و ارزشمند در تحقق اهداف نظام آموزش و پرورش و در اجرای منویات مقام معظم رهبری اقدامات موثری داشته باشند.

ایرنا.  کمبود تعداد معلمان همواره به عنوان یک چالش در سیستم آموزشی کشور وجود داشته است، آیا این مشکل همچنان در استان قزوین پا برجاست؟

متاسفانه در طول سه چهار سال اخیر با بازنشستگی تعداد زیادی از همکاران فرهنگی مواجه شدیم اما در سال گذشته اتفاق خوبی افتاد که از طریق آزمون ماده ۲۸،  ۴۹۸ معلم جدید در استان  استخدام شدند و هزار و یک نفر از معلمان حق التدریس یا معلمان نهضت سواد آموزی که با ما همکاری داشتند تعیین تکلیف شدند و پس از گذراندن مدت آموزش از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش خواهند شد.  
امسال نیز هزار و ۵۰۰ نیروی جدید از ابتدای مهرماه وارد آموزش و پرورش خواهند شد و امیدواریم بخشی از خلاهای موجود را پر کنیم.
در سال گذشته، سه هزار نفر نیروی انسانی در مدارس استان کمبود داشتیم که از محل حق التدریس و اضافه کار کارکنان شاغل و برخی از همکاران بازنشسته به میزان چهار ساعت در هفته توانستیم  این خلا را پر کنیم.
در سال تحصیلی آینده نیز تلاش خواهیم کرد به گونه ای عمل شود که مانند سال گذشته ابتدای مهرماه هیچ مدرسه و کلاس درسی با کمبود معلم مواجه نشود.  
هم اکنون ۲۱۶ نفر از معلمان از طریق خرید خدمات آموزشی در سال جاری با ما همکاری دارند تا در استان هیچ کاستی و کمبودی در ارتباط با نیروی انسانی نداشته باشیم.

ایرنا.  کرونا چه تغییراتی را در سیستم آموزشی استان ایجاد کرده است؟

به هر حال باید بپذیریم که چه از این شرایط با عنوان یک تهدید نام ببریم و چه آن را یک فرصت بدانیم، شیوع بیماری کرونا فصل تازه ای را در سیستم آموزشی در تمام دنیا ایجاد کرد که ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.
 از این رو شاید با قاطعیت بتوانیم اعلام کنیم که آموزش پس از کرونا دیگر به آموزش های قبل از کرونا برنخواهد گشت و ما وظیفه خود می‌دانیم از فرصت‌های ایجاد شده خوب استفاده کنیم.
در آینده حتما بخش مهمی از آموزش های مدارس در فضای مجازی برگزار خواهد شد و حتی با تشکیل کلاس های حضوری، بخشی از دروس و محتواها از طریق شبکه آموزش مجازی منتقل خواهد شد و داشتن ابزار لازم برای همه دانش آموزان که در ابن زیست بوم قرار دارند ضروری و لازم می شود.

ایرنا.  آیا آموزش مجازی، کیفیت آموزش را در استان تحت تاثیر قرار داده است؟  

در بحث ‌کیفی سازی، تاکید بر این است که معلمان، آموزش‌های مجازی را هدفمند دنبال کنند و مباحثی که تدریس نشده است تا پیش از تعطیلی مدارس به دانش آموزان ارائه شود.
در این ایام نیز تلاش شده است تا مهارت معلمان در ارائه آموزش‌های مجازی با برگزاری رویدادهای آموزشی افزایش یابد.
شیوع بیماری کرونا در تمام کشور در کاهش کیفیت آموزشی و افزایش بازماندگی از تحصیل نقش داشته اما استان قزوین جزو استان‌هایی بوده که کمترین تاثیر منفی را از شرایط ایجاد شده داشته است.
 در خصوص تاثیرگذاری کرونا بر کیفیت آموزش مجازی هنوز پژوهشی جامع انجام نشده است، به هر حال باید بپذیریم که سیستم آموزشی با یک تغییر گسترده و ناگهانی مواجه شد که حتی خانواده ها نیز آمادگی رویارویی با آن را نداشتند از این رو با جرات می‌گوییم در مناطقی که خانواده‌ها امکان همکاری با معلمان و دسترسی به آموزش‌های مجازی را نداشته اند تاثیرات منفی زیادی قابل مشاهده است، اما در جایی که زیرساخت ها برای برقراری آموزش ‌های مجازی با تعامل خانواده‌ها وجود داشت این موضوع مشاهده نمی شود.


در مجموع، هیچ روشی،  جای کلاس درس را نخواهد گرفت چون بخش مهمی از آموزش‌ها در تعامل بین دانش آموزان با همدیگر شکل می گیرد که در فضای مجازی این تعامل به حداقل کاهش یافته است و از این رو نمی‌توان منکر کاهش کیفیت آموزش در این نوع جدید شد.
امیدواریم به مرور بتوان با افزایش زیرساخت ها و توسعه مهارت های آموزشی از شرایط ایجاد شده به نفع سیستم آموزشی و دانش آموزان بهره گرفت.

ایرنا.  چند درصد از دانش آموزان از شبکه شاد استفاده می کنند، آیا همچنان کمبود تبلت و گوشی هوشمند در استان مشهود است؟

استان قزوین در شاخص استفاده از شبکه شاد به همت مدیران مدارس و همکاران اداره کل جزو استان‌های موفق در کشور است؛  از زمان شیوع ویروس کرونا ۲۲ هزار و ۷۰۰ دانش آموز به دلیل نبود اینترنت یا نداشتن ابزار برقراری ارتباط از آموزش ها بی بهره بودند.
خوشبختانه با اقدامات زیرساختی در استان و کمک خیران و نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و همت معلمان و مدیران مدارس که به موقع این دانش آموزان را شناسایی کردند تا پایان اسفندماه سال گذشته، مشکلات بسیاری از این دانش آموزان رفع شد و تنها چهار هزار و ۵۱۲ نفر از دانش آموزان استان فاقد تبلت هستند.
با این حال، وجود چهار هزار و ۱۲ نفر در استان برخوردار قزوین که ابزار لازم برای دریافت آموزش های مجازی را ندارند جای تاسف است، امیدواربم با کمک نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و خیران و همه کسانی که دارای تمکن مالی هستند برای رفع مشکل این تعداد محدود،  همراهی لازم صورت گیرد.

 ایرنا.  وضعیت آموزشی در مقاطع مختلف در سال جاری چگونه است؟
در حال حاضر در حوزه‌های آموزش ابتدایی و متوسطه اول و متوسط دوم در رشته های نظری در طول سال تحصیلی طی کلاس‌ها حضوری و غیر حضوری همه سرفصل ها آموزش داده شده است و دروس باقی مانده حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه به اتمام خواهد رسید.
در هنرستان ها و کاردانش ها در دوره های شایستگی فنی و مهارتی نیازمند برگزاری کلاس‌های حضوری هستیم و در شرایط فعلی این امکان وجود ندارد که کارگاه‌ها حضوری برگزار شود.
در حوزه  فنی حرفه ای چون بخش مهمی از آموزش ها داده نشده است با فراهم شدن شرایط در تابستان با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، آموزشی‌های پودمانی به دانش آموزان به صورت حضوری ارائه خواهد شد.  

ایرنا.  امتحانات دانش آموزان در شرایط کرونا به چه نحوی برگزار خواهد شد؟
در مدت باقی مانده از سال تحصیلی جاری تا ۲۹ اردیبهشت امیدواریم شرایط بهتری از نظر کرونا داشته باشیم، اما اگر همین وضعیت ادامه داشته باشد آزمون های مقاطع تحصیلی به استثنای پایه نهم و ۱۲ به صورت غیر حضوری برگزار خواهد شد.  
اگر چه ایده آل ما برگزاری آزمون‌ها به صورت حضوری است اما با فرض نامناسب بودن شرایط، کلاس های پایه نهم و دوازدهم حتما حضوری خواهد بود.
برای دانش آموزان پایه ۱۲ از ۲۹ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت ماه آزمون های شبه نهایی برگزار خواهد شد که هدف از برگزاری این آزمون ها سنجش دانش آموزان و آشنایی با نمونه سوال های آزمون ها نهایی است.
از اولیا نیز درخواست داریم در طول برگزاری این آزمون ها که دقیقا مانند آزمون‌های نهایی طراحی شده است با دقت، پشتیبانی و حمایت از دانش آموزان تلاش کنند تا فرزندانشان برای امتحانات نهایی آماده شوند.
 این امتحانات به صورت مجازی برگزار خواهد شد ولی برخی از مدارس و اولیا و شورای مدرسه تاکید دارند که آنها را حضوری برگزار کنند در صورتی که شرایط مناسب باشد و شورای مدرسه مصوب کند که امتحانات را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار کند مخالفتی در برگزاری آزمون‌های شبه نهایی به صورت حضوری نخواهیم داشت اما توصیه ما این است که این آزمون ها غیر حضوری برگزار شود.

نظر شما