شناسهٔ خبر: 46645186 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کم شدن احتمال وقوع حریق به دلیل کاهش بارندگی

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: امسال به واسطه کاهش بارندگی‌ها و براساس تجارب گذشته، احتمالا با کاهش موارد آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی مواجه خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سالانه بخش قابل توجهی از عرصه‌های طبیعی اعم از مراتع و جنگل‌ها در فارس، طعمه حریق و منجر به نابودی گیاهان و جانوران در زیست بوم‌ها می‌شود؛ اما معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس اعتقاد دارد که امسال به واسطه کاهش بارندگی‌ها و براساس تجارب گذشته، احتمالا با کاهش موارد آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی مواجه خواهیم بود.

نبی‌الله مرادی گفت: ۱۰ درصد از عرصه‌های طبیعی استان فارس در قالب پناهگاه حیات وحش، پارک ملی، منطقه حفاظت شده و تالاب تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست است.

او با ابراز تأسف از اینکه سال گذشته شاهد وقوع ۷۲ مورد آتش سوزی در مناطق تحت حفاظت محیط زیست فارس بودیم، گفت: در این حوادث بالغ بر ۲۲۵۵ هکتار از مراتع تحت پوشش این اداره کل طعمه حریق شد.

مرادی با یادآوری اینکه قسمت جنگلی مناطق ارژن و پریشان، بیشترین حریق را پارسال تجربه کرد، گفت: ۲۹ مورد آتش سوزی در جنگل و مرتع، ۱۳ مورد حریق در منطقه ماله گاله و مابقی در بقیه مناطق تحت پوشش رخ داد.

مرادی اضافه کرد: طبق تجربه، امسال مناطق پرخطر را اولویت بندی کرده و در برنامه‌ریزی برای تامین امکانات و تجهیزات اطفا حریق و ساماندهی نیرو‌ها قرار داده‌ایم. براین اساس مناطق ارژن، پریشان، ماله گاله و پارک بمو در اولویت حفاظت از حریق قرار دارد.

او با بیان اینکه تجهیزات اطفایی در پاسگاه‌های حفاظت محیط زیست این مناطق مستقر شده است، گفت: روت فایر برای مناطقی که به جاده دسترسی دارد، فلاکس بک (کوله پشتی حامل پمپ آب)، دمنده و آتش کوب، تجهیزات اطفایی است که متناسب با مناطق در اختیار محیط زیست قرار دارد.

مرادی گفت: امسال با پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان یونسکو، اعتباری برای منطقه پرخطر ارژن و پریشان پیش بینی و با استفاده از آن طرحی برای آموزش جوانان محلی در خصوص نحوه مواجهه و مقابله با حریق، برگزار شود.

او با اشاره به اینکه مردم محلی، اولین گروهی هستند که امکان حضور در محل حریق را داشته باشند، گفت: در مناطق مختلف پاسگاه‌های محیط‌بانی به طور شبانه‌روزی کار پایش و گشت زنی را در دستور کار دارند و از استعداد جوامع محلی نیز استفاده می‌کنند.

مرادی اظهار کرد: امسال و با توجه به کاهش میزان بارش‌های سال گذشته و بارندگی‌های بهاره، شاهد رویش میزان کمتری از گیاهان در مراتع و جنگل‌ها هستیم و بنا بر تجربه، احتمال کاهش تعداد و وسعت آتش‌سوزی وجود دارد، اما با توجه به احتمال گرمای زودرس، پیش‌بینی ما این است که خصوصا در مناطق گرمسیری شاید حریق زودتر از سال‌های قبل حادث شود، اما دامه و تعداد آن‌ها کمتر است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس تاکید کرد که به دلیل قرق بودن مناطق تحت حفاظت، پوشش گیاهی و علفی این مناطق بیشتر از نقاط آزاد است و بنابراین مراقبت بیشتری نیز می‌طلبد.

او با اشاره به استمرار جلسات ستاد مدیریت بحران و تاکید بر موظف بودن همه دستگاه‌ها در زمان وقوع حوادثی نظیر حریق در عرصه‌های طبیعی، گفت: در زمان وقوع حریق، عمدتا خزندگان و جانورانی نظیر لاکپشت‌ها، بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند؛ هرچند در هنگام وقوع آتش سوزی تلاش بر کاهش حداکثری آسیب گیاهی و جانوری است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، یکی از مشکلات مهم پس از وقوع حریق را از بین رفتن گونه‌های کمیاب گیاهی دانست و گفت: کلا از بین رفتن گیاهان، منجر به تسریع در فرسایش خاک، از بین رفتن جنگل‌ها و ایجاد گرد و غبار می‌شود.

مرادی بیان کرد: در حالت عادی اگر به مرتع فرصت داده شود و باران نیز به میزان کافی باشد، شاهد رشد مطلوب گیاهان هستیم؛ البته یکی از راه‌های مدیریت در مراتع با پوشش گیاهی زیاد، آتش‌سوزی کنترل شده برای کنترل گونه‌های مهاجم گیاهی است، اما شرایط و امکان اجرای این روش در کشور و فارس وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه پوشش گیاهی علفی طی سه سال و پوشش بوته‌ای در بازه زمانی چهار تا پنج سال امکان رشد دارد، افزود: در پوشش جنگلی شرایط پیچیده است و درخت ضعیف شده و آفت می‌زند و شرایط رویش مجدد را سخت‌تر کرده و گاهی غیر ممکن می‌کند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، یکی از عوامل موثر بر وقوع حریق در مراتع را علف‌ها و پوشش گیاهی رشد کرده در حاشیه جاده‌های دسترسی دانست و گفت: راهداری باید این پوشش گیاهی را با هدف کاهش احتمال وقوع حریق به واسطه خودرو‌های عبوری را از بین ببرد.

مرادی با بیان اینکه در اکثر آتش سوزی‌ها عوامل انسانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم دست دارد، ادامه داد: از مردم نیز درخواست داریم که در جنگل آتش برپا نکنند، یا بعد از اتمام استفاده از آتش ایجاد شده، آن را کاملا خاموش کنند، زیرا کوچکترین میزان حریق، حتی اگر به ظاهر خاموش باشد، امکان وقوع گسترده حریق را ایجاد می‌کند.

او تصریح کرد: رها کردن بطری، خصوصا بطری‌های حاوی آب در مناطق طبیعی را بسیار خطرناک دانست و گفت: این اشیاء مانند ذره‌بین عمل کرده و ضمن بازتاب نور خورشید، منجر به وقوع حریق می‌شود.

این مقام مسئول، با اشاره به اینکه آتش زدن کاه و کلش از دیگر موارد شایع در وقوع آتش سوزی است، گفت: گاهی کشاورزان برای کشت مجدد زمین، بقایای گیاهی کشت قبلی را می‌سوزانند، اما این اقدام بعضا به دلیل وقوع باد، گسترش یافته و از کنترل خارج می‌شود و فجایعی به بار می‌آورد. البته گاهی دعوای بین کشاورزان علت آتش زدن مزارع و مراتع و وقوع حریق گسترده است، هرچند این دست وقایع در سال‌های اخیر کمرنگ شده است.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

نظر شما