شناسهٔ خبر: 46641662 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

برنامه‌ریزی برای 10 برابر شدن تعداد شرکت‌های دانش بنیان/ چین خریدار محصولات دانش‌بنیان‌های ایران

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: هم‌اکنون حدود 6 هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که باید این تعداد به 60 هزار شرکت افزایش پیدا کند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در تشریح جزئیات نشست عصر امروز (سه‌شنبه 24 فروردین) این کمیسیون اظهار داشت: سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این جلسه حضور داشته و گزارشی را این  معاونت در پشتیبانی از مراکز رشد و پارک های علمی و فناوری و شرکت‌هایی که در این چند سال راه اندازی شده‌اند، ارائه کرد. 

وی افزود: هم‌اکنون حدود ۶ هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که باید این تعداد به ۶۰ هزار شرکت افزایش پیدا کند، از سوی دیگر این روزها بحث سند ۲۵ ساله همکاری ایران و چین مطرح شده و حوزه علمی و فناوری یکی از موضوعاتی بود که در آن آمده بود.

سخنگوی کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس تصریح کرد: با توجه به گزارش معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، این معاونت همکاری خود با چین را از سال‌ها قبل پیگیری کرده بود و تا جایی که در چند محور پیرامون فروش محصولات دانش بنیان کشور، انتقال فناوری از چین به ایران و از ایران به چین و ایجاد مراکز و دفاتر برای فروش محصولات فناورانه ایران در چین توفیقاتی داشته است و قرار است حوزه علمی و فناوری در آینده توسعه داده شود.

فلاحی اظهار داشت: سورنا ستاری در این جلسه اعلام کرد که ما به این دلیل وارد همکاری با چین شدیم که این کشور در سال گذشته توانست از نظر تولید مقالات علمی و فناوری در رتبه اول دنیا قرار گیرد ضمن اینکه در حوزه علوم پایه و مهندسی تا دو برابر و در حوزه نانو تا ۳ برابر بیشتر از آمریکا توانسته رشد پیدا کند.

وی یادآور شد: ما ۴ مدل همکاری با چین را در ۷ سال گذشته با ۲ مجموعه وزات علوم و آکادمی این کشور پیگیری کردیم که این ۴ مدل در قالب ایجاد مکانیزم‌های تامین منابع مالی مشترک جهت توسعه همکاری‌های علمی، حمایت از انتقال فناوری از طریق  R&D مشترک با تاکید بر مراکز علمی و فناوری دولتی و بنگاه‌های خصوصی، حمایت از برنامه‌های تبادل متخصصین با هدف کسب دانش فنی و ایجاد مراکز و پایگاه‌های صادراتی با هدف توسعه صادرات محقق شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش همچنین افزود:‌ معاون علم و فناوری ریاست جمهوری در این نشست اعلام کرد نتایج دوره اول فراخوان در این زمینه به حمایت از ۶ پروژه همکاری علمی مشترک بین ایران و چین در حوزه تولید دارو و واکسن کرونا و تولید کیت‌های تشخیصی این بیماری منتهی شد و این پروژه‌ها برای مدت ۳ سال اجرا می‌شود، ضمن اینکه قرار است همکاری‌های بین ما در قالب انتقال فناوری باشد.

وی تصریح کرد، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این جلسه گفت که برنامه اعزام ۴۰ متخصص جوان ایرانی به چین جهت فراگیری فناوری های نوین، افزایش صادرات محصولات دانش بنیان تا ۲۰ میلیون دلار تا سال ۲۰۲۵، افزایش صادرات محصولات دانش بنیان تا ۵ میلیون دلار تا سال ۲۰۲۵، افزایش تعاملات فناوری در حوزه محیط زیست و کسب تکنولوژی و توسعه ارتباطات با تجار و خریداران محصولات ایرانی از طریق حضور در نمایشگاه واردات چین از جمله سایر برنامه هایی است که از طریق همکاری با چین دنبال می‌شود.  

انتهای پیام/ 

نظر شما