شناسهٔ خبر: 46629583 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های ترافیکی نیمه‌کاره منطقه ۸

روبان پروژه ها به زودی قیچی می شود

   پروژه‌های ترافیکی متعددی برای منطقه ۸ در سال جاری تدارک دیده شده است که بیشتر آنها اکنون در مرحله اجرا قرار دارند و برخی از پروژه‌ها هم هنوز استارت نخورده‌ است.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده : پروژه‌هایی مانند ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری در خیابان دماوند، اصلاح هندسی معابر و ساماندهی پایانه‌های تاکسیرانی همه جزو تأثیرگذارترین پروژه‌های شهری در این منطقه است که با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و سهولت در حمل‌ونقل و تردد ایمن شهروندان ایجاد می‌شوند.

روبان پروژه ها به زودی قیچی می شود میرزابیگی/معاون حمل و نقل شهرداری منطقه ۸

با توجه به اینکه پروژه‌های شهری اغلب نیازمند اخذ مصوبات و تأمین اعتبارو بودجه است، ‌گاه این فرایند زمانبر می‌شود و در نهایت، ممکن است پروژه‌ها به‌صورت دقیق در زمان مقرر استارت نخورد و شهروندان تصور ‌کنند شهرداری از اجرای این پروژه‌ها صرف‌نظر کرده است. البته مسئولان شهری معتقدند هر روز در صدد برنامه‌ریزی‌های جدید برای اجرای هرچه بهتر پروژه‌های شهری هستند و فوت وقت در اجرای هر پروژه‌ای تا حدودی طبیعی است. برای اطلاع از وضعیت پروژه‌های نیمه‌کاره منطقه ۸ سراغ «حامد میرزابیگی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۸ رفتیم و با او درباره آخرین وضعیت پروژه‌های نیمه‌کاره گفت‌وگو کردیم.  

  • ساماندهی تقاطع آیت و دماوند 

روبان پروژه ها به زودی قیچی می شود

یکی از تقاطع‌های خطرناک در محور دماوند، تقاطع دماوند و خیابان شهید دکتر آیت است. مسیر میدان نبوت به سمت شمال را که در پیش بگیریم، به خیابان دماوند می‌رسیم که به تقاطع دماوند و آیت معروف است. عرض این تقاطع زیاد است و قرارگیری چند ایستگاه اتوبوس بی. آر. تی در چند جهت، عبور ضربدری عابرپیاده و خودروها و تردد موتورسیکلت از پیاده‌روها در این تقاطع باعث ایجاد بی‌نظمی و بروز تصادفات متعدد می‌شود.

«مینو شرافت» یکی از ساکنان خیابان دکتر آیت می‌گوید از تردد در این تقاطع هراس دارد و درباره ساماندهی این تقاطع توضیح می‌دهد: «شرایط‌ تردد در این تقاطع گاهی خطرناک می‌شود. کافی است چند دقیقه در پیاده‌رو خیابان دماوند بایستید آن وقت است که متوجه می‌شوید تخلفات متعددی از سوی برخی رانندگان و حتی برخی عابران صورت می‌گیرد. موضوع هم این است که گاهی جان عابران پیاده در این تقاطع به خطر می‌افتد چون پیاده‌رو و خیابان شرایط ایمنی مناسبی ندارند. در پیاده‌رو گاهی با تردد موتورسیکلت‌ها و در خیابان هم گاهی با حرکت ضربدری خودروها حتی زمانی‌که چراغ قرمز است، غافلگیر می‌شویم. به نظرم مسئولان باید در این مکان پل عابرپیاده جانمایی کنند تا حداقل عابرپیاده‌روی پل امنیت‌ تردد داشته باشد.» 
صحبت‌های این شهروند را با معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۸ در میان می‌گذاریم. حامد میرزابیگی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این تقاطع می‌گوید: «امکان جانمایی پل عابرپیاده در تقاطع خیابان دماوند و آیت به لحاظ فنی وجود ندارد اما ما برای‌ تردد ایمن عابران پیاده، طرح”‌فاز تمام قرمز در ۲۰ ثانیه» را در کوتاه‌مدت و به‌صورت موقتی اجرا کردیم که به مدت ۲۰ ثانیه چراغ راهنمایی در ۴ طرف تقاطع قرمز می‌شود و عابرپیاده می‌تواند به راحتی از عرض خیابان گذر کند. همچنین قرار است در یک طرح بلند مدت، زیرگذر عابرپیاده در این خیابان ایجاد شود که در حال حاضر کارهای مطالعاتی آن در دست انجام است.»

  • مسقف‌سازی پایانه تاکسی سه‌راه تهرانپارس 

روبان پروژه ها به زودی قیچی می شود

پایانه تاکسی سه‌راه تهرانپارس از مکان‌های آشنا در شرق تهران است؛ درست مقابل ترمینال مسافربری شرق تهران قرار گرفته است و روزانه تعداد زیادی مسافر از طریق این پایانه جابه‌جا می‌شوند. قرار بود ساماندهی این پایانه توسط شهرداری منطقه ۸ انجام شود، اما این اتفاق به‌صورت کامل نیفتاده است.

«محمد صفایی» یکی از مسافرانی است که توسط تاکسی‌های سه‌راه تهرانپارس به محل کارش در افسریه می‌رود. او در خصوص این پایانه تاکسی می‌گوید: «حجم مسافر در این پایانه به دلیل قرار گرفتن در اصلی‌ترین خیابان منطقه یعنی خیابان دماوند و همچنین قرارگیری پایانه مسافربری شرق بسیار بالا است. از سال گذشته قرار بود شهرداری اقداماتی برای ساماندهی فضای این پایانه انجام دهد که فقط بخشی از آن انجام شده است.» به نظر این شهروند، یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام شود مسقف‌سازی این پایانه است. به این دلیل که مسافران در سرما و گرما، باران و برف در انتظار تاکسی می‌ایستند و این موضوع باعث نارضایتی آنها شده است. طبق صحبت‌های مسئولان، اقدامات مختلفی برای ساماندهی پایانه تاکسیرانی سه‌راه تهرانپارس در حال انجام است. «حامد میرزابیگی» معاون 
حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۸ به تشریح اقدامات انجام شده در این پایانه می‌پردازد و می‌گوید: «سال گذشته این پایانه به روش خشکه‌چینی از مسیر سواره‌رو جدا شده بود که امسال نرده‌گذاری برای مجزا کردن این پایانه از سواره‌رو صورت گرفت و اکنون هم سرویس بهداشتی نمازخانه در این قسمت در حال ساخت است و در اعتبارات سال آینده هم مسقف‌سازی این پایانه پیش‌بینی شده است.»

  • طولانی شدن اجرای مسیر دوچرخه

روبان پروژه ها به زودی قیچی می شود

مسیر دوچرخه خیابان دماوند از سه‌راه تهرانپارس آغاز می‌شود و تا خیابان سبلان ادامه دارد. این مسیر ۵ کیلومتر است و از سال گذشته ایجاد آن در محور دماوند با استقبال شهروندان همراه بود. به‌ویژه اینکه قرار است این مسیر به‌صورت اختصاصی و مجزا از لاین سواره‌رو باشد.

از طرفی مسیر دوچرخه در خیابان جانبازان هم تا خیابان دردشت پیش رفته و قرار بود این مسیر با پیوستن به میدان نبوت، رینگ دوچرخه‌سواری این میدان را تکمیل کند. «محمد سهیل‌زاده» یکی از ساکنان منطقه ۸، در خصوص طولانی شدن پروژه مسیر دوچرخه‌سواری می‌گوید: «از سال گذشته شهرداری طرح توسعه رینگ دوچرخه‌سواری میدان نبوت را استارت زد اما همچنان این مسیر از خیابان جانبازان تا خیابان دردشت ایجاد شده و به میدان نبوت نرسیده است.»

 پاسخ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۸ را در این زمینه جویا می‌شویم، میرزابیگی به اقدامات انجام شده برای ایجاد مسیر دوچرخه در منطقه اشاره می‌کند و می‌افزاید: «در سال جاری ایجاد ۸ کیلومتر مسیر دوچرخه را در دست اقدام داریم. ۵ کیلومتر در خیابان دماوند، حد فاصل سه‌راه تهرانپارس تا سبلان و ۵/۳ کیلومتر دیگر آن در محور جانبازان، از خیابان دردشت تا میدان نبوت که رینگ میدان نبوت را هم در برمی‌گیرد. از میدان نبوت هم به سمت خیابان آیت و دماوند مسیر دوچرخه ایجاد می‌شود. اکنون عملیات اجرایی مسیر دوچرخه در حال انجام است و این مسیر به‌صورت متوسط تاکنون بیش از ۵۰‌درصد پیشرفت داشته است. مسیر محور جانبازان از دردشت تا خیابان رودباری هم در حال انجام است که حدود ۷۰‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد. کارهای اجرایی مسیر دوچرخه میدان نبوت هنوز آغاز نشده است.»

  • پایان ۲۰ سال‌ تردد غیرمتعارف خودروها

روبان پروژه ها به زودی قیچی می شود


سال‌هاست اهالی خیابان مسیل باختر(گلشن دوست) با حرکات غیرمتعارف برخی خودروها روبه‌رو هستند. وقتی از خیابان دماوند وارد خیابان مسیل باختر می‌شوید، خودروهایی را می‌بینید که در سمت چپ خیابان به سمت شمال و در سمت راست خیابان به سمت جنوب حرکت می‌کنند. به این نوع حرکت خودروها، حرکت انگلیسی می‌گویند. این درحالی است که تمامی خودروها در کشور ما از سمت راست خیابان به سمت شمال و از سمت چپ خیابان در جهت جنوب حرکت می‌کنند. ‌

تردد غیرمتعارف خودروها در این مسیر ترافیک سنگینی را تا محدوده خیابان جانبازان ایجاد کرده است. «مونا مشفق» یکی از ساکنان خیابان مسیل باختر، در این‌باره می‌گوید: «به دلیل عدم تقارن تقاطع مسیل باختر با خیابان نیروی هوایی در ضلع جنوب، در ساعات اوج‌ تردد، ترافیک تا خیابان جانبازان پس می‌زند و در این مسیر گره‌های کور ترافیکی ایجاد می‌شود. قرار بود تقاطع غیرهمسطحی در این مسیر ایجاد شود تا ترافیک روان شود اما اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.»

این موضوع را با معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه در میان می‌گذاریم. او با اشاره به هزینه بالای ایجاد تقاطع غیرهمسطح در این تقاطع می‌گوید: «حرکت نامتعارف خودروها یک معضل ۲۰ ساله در خیابان گلشن دوست است که غیرقابل حل بود. حتی مصوبات اولیه برای ایجاد تقاطع غیرهمسطح هم صورت گرفته بود که هزینه بسیار زیادی در برداشت و اجرایی نشد. ما با اجرای طرحی توانستیم مصوبه فاز یک و مصوبه کمیته شبکه معابر را بگیریم و با هزینه مقرون به صرفه اصلاح هندسی در این تقاطع انجام خواهیم داد. قرار است سطح تقاطع را کوچک‌تر و حرکت نامتعارف خودروها را اصلاح کنیم که همین موضوع باعث حذف‌ تردد ضربدری خودروها می‌شود.»

  • مکانیزه کردن پل‌های عابر 

روبان پروژه ها به زودی قیچی می شود

بحث مکانیزه کردن پل‌های عابرپیاده یکی از درخواست‌های شهروندان به‌ویژه سالمندان است. در بسیاری از نقاط منطقه ۸ پل‌های عابرپیاده عادی و در چند نقطه محدود هم پل عابر مکانیزه جانمایی شده است. این درحالی است که شهروندان تقاضای تجهیز تمامی پل‌های عابرپیاده را به سیستم مکانیزه دارند.  
«حجت صادقی» یکی از شهروندان سالمند منطقه ۸ در خصوص تقاضای افراد سالمند منطقه برای تجهیز پل‌های عابرپیاده به سیستم مکانیزه می‌گوید: «اینکه پل‌های عابرپیاده مکانیزه شوند تقاضای غیرمعقولی نیست. سالمندان در نقاط مختلف منطقه‌ تردد می‌کنند و از شهرداری انتظار دارند شرایط‌ تردد آسان و ایمن از طریق پل‌های عابرپیاده مکانیزه برایشان فراهم شود. حتی می‌شود برای برخی از پل‌ها آسانسور تعبیه شود و یا فقط پل‌های عابرپیاده مقابل مراکز درمانی یا مراکز خرید مکانیزه شود.»

پاسخ میرزابیگی به درخواست این شهروند سالمند، گویای وضعیت فعلی و آینده پل‌های عابرپیاده در منطقه است: «در منطقه ۸ تعداد ۳۲ پل عابرپیاده داریم که از این تعداد ۶ پل عابر مکانیزه و یک پل هم مجهز به آسانسور است. با توجه به اینکه شهروندان در خصوص مکانیزه شدن پل‌های عابر درخواست‌های متعددی دارند، باید گفت برای اینکه پل عابری مجهز به سیستم مکانیزه شود، باید آن پل، حجم‌ تردد بالایی داشته باشد که بر اساس برخی از استانداردها پل مکانیزه شود. در غیراین‌صورت به دلیل هزینه‌های بالای مکانیزه کردن پل، این امکان برای تمام پل‌های عابرپیاده وجود ندارد. در حال حاضر ۲ پل عابرپیاده یکی در خیابان دماوند، مقابل کلینیک قدس و دیگری در خیابان جانبازان، سر خیابان حیدری جانمایی شده است و ۴ پل عابرپیاده دیگر به لحاظ بستر و کف اصلاح و اپوکسی شده‌اند.»
 


 

نظر شما