شناسهٔ خبر: 46625780 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

چرا این موشک ها خطرناکند؟

سناریوهای پنهان از شلیک موشک اسکندر در شوشا

آغشین کریم اف / باکونیوز

به گفته آژانس ملی مین زدایی جمهوری آذربایجان (Anama) بقایای موشک های اسکندر-ام ساخت روسیه که دارای قدرت تخریبی بسیار بالایی هستند در اراضی شوشا پیدا شده است. تصاویر منتشر شده نشان می دهد که موشک ها عمل کرده و اجزای آن در مناطق اطراف محل انفجار پراکنده شده است.

صاحب‌خبر -

نویسنده: آغشین کریم اف

دیپلماسی ایرانی: تبلیغات عمومی پیرامون استفاده از موشک های اسکندر علیه جمهوری آذربایجان در جنگ دوم قره باغ سوالات بسیاری را به وجود آورده است.

به گفته آژانس ملی مین زدایی جمهوری آذربایجان (Anama) بقایای موشک های اسکندر-ام ساخت روسیه که دارای قدرت تخریبی بسیار بالایی هستند در اراضی شوشا پیدا شده است. تصاویر منتشر شده نشان می دهد که موشک ها عمل کرده و اجزای آن در مناطق اطراف محل انفجار پراکنده شده است.

حال بیایید تا سوالات را طبقه بندی کنیم: اول از همه این سوال پیش می آید که نوع صادراتی موشک اسکندر از کجا پرتاب شده است و چرا تاکنون تنها از وجود نوع صادراتی موشک اسکندر در دست ارمنستان صحبت می بود - حداقل در منابع اینترنتی.

نوع صادراتی این موشک، یعنی اسکندر-ای از نظر قدرت تخریبی و برد بسیار پایین تر از نوع مورد استفاده ارتش روسیه، یعنی اسکندر-ام است. اسکندر-ای قادر به طی مسافتی ۲۸۰ کیلومتری است در حالی که اسکندر-ام بردی ۵۰۰ کیلومتری دارد. بعضی از منابع حتی از برد ۷۰۰ کیلومتری موشک های اسکندر-ام سخن می گویند. 

اگر ارمنستان موشک های اسکندر-ام را در اختیار ندارد، پرسشی که در اینجا پیش می آید این است که پس موشک های پرتاب شده به اراضی شوشا از کجا شلیک شده اند؟ در حقیقت پاسخ روشنی به این پرسش وجود ندارد. تنها قضاوت های منطقی می توانند به ما کمک کنند تا بگوییم که موشک های اسکندر از پایگاه ۱۰۲ روسیه در گیومری ارمنستان شلیک شده اند. اگر چه این نظر هم تنها یکی از نظرات موجود است.

سوال بعدی این است که اگر این موشک ها این قدر که گفته می شود قوی هستند پس چرا به هدف اصابت نکرده اند؟ در اینجا باید گفت که یا نیروهای پدافند هوایی جمهوری آذربایجان موشک ها را رهگیری و خنثی کرده و یا صحبت هایی که تاکنون در رابطه با موشک های اسکندر می شده است بلوفی بیش نبوده اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در واکنشی گفته که از این موشک ها در جریان جنگ قره باغ استفاده نشده است. اما باید گفت که بقایای یافت شده این اظهارات را با تردید روبه رو می کند.

با این حال، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان آرتاک داوتیان موضع ایروان را با توضیحاتی مبهم بیان کرده است. در اظهارات وی نشانی از تکذیب به چشم نمی خورد و می توان گفت که برعکس حتی می توان نشانه هایی نزدیک به تایید یافت. داوتیان گفته است: «نمی توانم چیزی بگویم، زیرا این اطلاعات قرار نیست افشا بشود.».

تهدید اسکندر

روسیه سامانه های عملیاتی-تاکتیکی موشک اسکندر-ام را در کالینینگراد مستقر کرده است. استقرار موشک های اسکندر-ام در قسمت شرقی اتحادیه اروپا – در خاک کالینینگراد – بیش از ۱۰ سال است که تبدیل به یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در محافل نظامی بین المللی شده است. استقرار این موشک ها توسط روسیه دائمی است و یا به طور موقت انجام می شود؟ در واقع خود این موضوع هم مورد بحث است، اما می توان گفت که روسیه قصد استقرار دائمی موشک های اسکندر در کالینینگراد را دارد چرا که هدفش ترساندن دائمی اروپا و ناتو است.

در همین رابطه، بسیاری «تاکتیک های اسکندر» مسکو را با گسترش ناتو تا مرزهای این کشور مرتبط دانسته اند. ناتو چنین سلاح هایی را تهدیدی برای ثبات خود می داند. حتی نگران کننده تر از این مسئله این واقعیت است که موشک های اسکندر-م می توانند به کلاهک های هسته ای مجهز شوند.

آیا اکنون می فهمیم که چرا موشک اسکندر هر بار اینقدر باعث بحث می شوند؟

لازم به ذکر است که بقایای موشک شلیک شده به شوشا در تاریخ ۲ آوریل در باکو به نمایش گذاشته شد.

منبع: باکونیوز / ترجمه: علی مفتح

نظر شما