شناسهٔ خبر: 46622962 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحقیق در مورد احتمال فساد مالی نخست وزیر پیشین انگلیس

لندن - ایرنا - لابی دیوید کامرون نخست وزیر پیشین انگلیس با وزارت دارایی دولت بوریس جانسون، برای دریافت یک فقره وام سنگین خارج از نوبت خبرساز و تحقیقات در این زمینه آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، دیوید کامرون متهم است که در کسوت مشاور سرمایه‌گذاری گرین‌سیل، برای ریشی سوناک وزیر داریی انگلیس پیامک مستقیم ارسال کرده تا فرایند دریافت وام بانکی از بسته اقتصادی دولت برای همه‌گیری کرونا را آسان کند. منابع خبری می‌گویند که او با معاونان وزارت دارایی نیز در این زمینه لابی کرده است.

همچنین گفته می‌شود که او در سال ۲۰۱۹ با مت هنکاک وزیر بهداشت انگلیس نیز در خصوص یک طرح مالی برای سامان‌دهی سازمان ملی درمان انگلیس رایزنی کرده است. کامرون می‌گوید که قوانین ارتباط با دولت را نقض نکرده اما باید از طریق مسیرهای رسمی تماس می‌گرفت. 

دفتر بوریس جانسون امروز (دوشنبه) اعلام کرد که دستور تحقیقات در این زمینه را صادر کرده است. یک سخنگوی رسمی دولت با اعلام این خبر افزود که در جریان تحقیقات، ارتباطات کامرون با اعضای دولت مشخص خواهد شد.

با این حال حزب مخالف دولت (کارگر) با اشاره به گرایش رئیس گروه تحقیقاتی دولت به حزب محافظه کار می‌گوید که نامبرده برای سرپوش گذاشتن روی اقدامات دولت پیشین انتخاب شده است. حزب کارگر اصرار دارد که دیوید کامرون، ریشی سوناک و مت هنکاک برای پاسخ به سئوالات نمایندگان در مجلس حاضر شوند.

کامرون در سال ۲۰۱۸ یعنی ۲ سال پس از کناره‌گیری از قدرت، کار خود را به عنوان مشاور شرکت سرمایه‌گذاری گرین‌سیل آغاز کرد. چندی پیش یک نشریه انگلیسی فاش کرد که او و محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی، سال گذشته به رغم فشارهاین بین‌المللی علیه رژیم سعودی در ماجرای قتل جمال خاشقچی، به سفر تفریحی رفته‌اند.

فایننشال تایمز گزارش داد کامرون سال ۲۰۲۰ و پیش از همه‌گیری ویروس کرونا با ولیعهد رژیم سعودی در صحراهای عربستان چادر زده و خوش‌گذرانی کرده‌اند. در این سفر «لکس گرینسل» فعال اقتصادی استرالیایی و بنیانگذار شرکت سرمایه‌گذاری «گرینسل» هم با آن ها همراه بوده است.

به گزارش این نشریه انگلیسی «لکس گرینسل» آن زمان در تلاش بوده تا قاپ بن سلمان را برای عقد قراردادهای تجاری بدزدد. خرداد سال گذشته یک مقام ارشد «گرینسل» از مشارکت با صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان خبر داد و اعلام کرد که این شرکت در نظر دارد تا در ریاض دفاتر نمایندگی ایجاد کند. در همین حال منابع آگاه می‌گویند که این شرکت در تلاش بوده تا با غول نفتی آرامکو قرارداد تجاری منعقد کند.

حالا که یک ماه از ورشکستگی این شرکت تجاری که مقر آن در لندن قرار دارد می‌گذرد، سفر مقام‌های ارشد آن به عربستان و ارتباطات کامرون با دولت خبرساز شده است.

نظر شما