شناسهٔ خبر: 4661643 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

زيباكلام در دانشگاه قوچان:

تکلیف از بین بردن اسرائیل را کدام مرجع برعهده جمهوری اسلامی ایران گذاشته است؟/ آمریکا ستیزی بر انقلاب تحمیل شد

استاد دانشگاه تهران گفت: تکلیف از بین بردن اسرائیل را کدام نهاد و مرجع برعهده نظام جمهوری اسلامی ایران گذاشته و آیا اصلی در قانون اساسی برای این موضوع وجود دارد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار«خبرگزاري دانشجو» از مشهد، صادق زيباكلام عصر دیروز در نشست پرسش و پاسخ با دانشجويان در نمازخانه دانشگاه مهندس فناوري‌هاي نوين قوچان گفت: كسي در گذشته حق اظهار نظر درباره مسائل هسته‌اي نداشت و حتي تا آذر ۹۲ كسي نمي‌توانست مقاله‌اي را در اين زمينه چاپ كند، زيرا شوراي عالي امنيت ملي بخشنامه‌اي را ارائه داده بود كه كسي نمي‌تواند درباره مسائل هسته‌اي كه هماهنگ با سياست نظام نيست مطلبي چاپ كند.

 

وي افزود: پس از توافق ژنو عده‌اي به نام دلواپسان معروف شدند كه در سفارت آمريكا در تهران دور هم جمع شده و يكي يكي سخنراني كردند و براي اولين بار سياست‌هاي نظام و رسمي در مورد هسته‌اي را زيرسؤال بردند كه اين سابقه نداشت.

 

اين استاد دانشگاه تهران با بيان اين موضوع كه دلواپسان، جبهه پايداري يا اصولگرايان تندرو متوجه نبودند كه شاخه‌اي را مي‌بُرند كه خودشان روي آن نشستند، تصريح كرد: بايد قدر اين را دانست كه در دوران روحاني اجازه هست كه سياست‌هاي هسته‌اي را زير سؤال ببريم و بايد در سال‌هاي ۸۵ به بعد نيز اينگونه مي‌بود.

 

وي با اشاره به اين مطلب كه خيلي از بدبختي‌ها و هزينه‌هاي امروز در زمينه هسته‌اي براي اين بود كه در سال‌هاي گذشته فقط نظام اجازه حرف زدن داشت، تأكيد كرد: اگر من امروز آزادانه سخن مي‌گويم آن را مديون دلواپسان هستيم چون آنان اين امكان را فراهم آوردند كه بشود درباره هسته‌اي سخن گفت.

 

زيباكلام با تأکید براین مطالب که نگاه من به هسته‌ای نگاه اقتصادی به فولاد، پتروشیمی و نفت است، گفت: برای من در تجزیه و تحلیل نظامی آنچه حرف اول و آخر را می‌زند هزینه و فایده اقتصادی است.

 

وی با اشاره به این مطلب که باید ببینیم اورانیوم ۳.۵ درصد کیلویی چند تمام می‌شود و چه کسی قرار است پول آن را بدهد، تصریح کرد: آن زمانی که استرالیا به سیب زمینی می‌گفت دیب دمینی روسیه اورانیوم غنی شده تولید می‌کرد؛ اما در حال حاضر روسیه به دلیل ارزان بودن، اورانیوم غنی شده سه درصد را از استرالیا وارد می‌کند.

 

این استاد دانشگاه تهران با بیان این موضوع که من با هسته‌ای مخالف نیستم؛ بلکه می‌گویم باید چیزی را تولید کنیم که توان رقابت داشته باشیم، افزود: لوزان و ژنو اگر فایده‌ای نداشت حداقل بُت هسته‌ای ترک برداشته و آدم‌ها درباره آن حرف می‌زنند.

 

وی در پاسخ به سؤال دانشجویی مبنی بر اینکه می گویید ما یعنی جمهوری اسلامی باید اسرائیل را نابود کنیم از نظر قانونی و حقوقی سؤالاتی بوجود می‌آورد، خاطرنشان کرد: تکلیف از بین بردن اسرائیل را کدام نهاد و مرجع برعهده نظام جمهوری اسلامی ایران گذاشته و آیا اصلی در قانون اساسی برای این موضوع وجود دارد؟

 

زیباکلام ادامه داد: این موضوع نابودی اسرائیل را شورای امنیت گفته یا مجمع عمومی سازمان ملل و حتی رادیکال‌ترین فلسطینی‌ها هم می‌گویند کشور فلسطین در کنار اسرائیل؛ اما نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گوید باید اسرائیل را نابود کرد.

 

وی در پاسخ به سؤال دانشجویی دیگر مبنی بر اینکه ما برای چه انقلاب کردیم، بیان داشت: ما برای دموکراسی و آزادی، آزادی مطبوعات، انتخابات آزاد و اینکه زندانی سیاسی در کشور نباشد انقلاب کردیم، ما برای این انقلاب کردیم تا دو نفر بدون اینکه دادگاه رسیدگی کند پنج سال در حبس نگه داشته نشوند.

 

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به نزدیک شدن انتخابات مجلس دهم دو وظیفه عمده را برای اصلاح طلبان برشمرد و تأکید کرد: زنده نگه داشتن مشعل فتنه برای این است که در انتخابات مجلس برای ردصلاحیت‌ها استفاده شود و ما باید تلاش کنیم تا شورای نگهبان به بهانه فتنه جلوی ورود بسیاری از نامزدها را نگیرد.

 

وی تصریح کرد: وظیفه دوم این است که باید همان انسجام انتخابات ۹۲ میان طرفداران دولت، اعتدالگرایان و اصلاح طلبان وجود داشته باشد تا یک لیست واحد ارائه دهند.

 

زیباکلام در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر موضوع سخنرانی و رابطه ایران و آمریکا گفت: آیا آمریکاستیزی در ذات انقلاب ایران بود و در سال‌های ۵۶ و ۵۷خواسته مردم مبارزه با آمریکا و محو نظام سلطه و اسرائیل بود که هنوز این موضوعات شکافته نشده و بحث‌های جدی درباره آن صورت نگرفته است.

 

وی ادامه داد: آمریکاستیزی به انقلاب اسلامی تحمیل شد حتی دانشجویان خط امام وقتی سفارت را گرفتند نگران بودند که امام با آنها مخالفت کند و این‌ها واقعیت‌های انقلاب است.

 

این استاد دانشگاه تهران در پایان یادآور شد: موضوع انتخابات سال 88 به این سادگی نیست و مسئله مهم این نبود که تقلب شده یا نه بلکه این بود که مسئولین برگزارکننده انتخابات بی طرف بودند یا نه!

نظر شما