شناسهٔ خبر: 46602347 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

درخشان: ماشینی که قرار است با آن قله‌های تمدن اسلامی را فتح کنیم، فقط به درد ماشین عروس می‌خورد

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: سیستم دستگاه‌های اجرایی توسط مدیران و برنامه‌ریزان ارشد دوران رضاشاه طراحی شده با این وجود امروز نیز نحوه مدیریت و تصمیم گیری در دستگاه‌های اجرایی دقیقا متناسب با دوران رضاشاه است.

صاحب‌خبر -

درخشان : ماشینی که قرار است ما با آن قله‌های تمدن اسلامی را فتح کنیم فقط به درد ماشین عروس می‌خورد

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، استاد درخشان، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ویژه برنامه «مدیر جمهور» که از سوی بسیج دانشجویی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی به عنوان یک حکومت اسلامی مبتنی بر چند بخش کلیدی است که مهمترین بخش آن اندیشه حکمرانی است.

وی با بیان اینکه حکمرانی مربوط به مدیران تصمیم گیران و طبقات هدایت کننده، اجرایی و فکری است، افزود: اگر در بین مدیران ارشد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور همسویی فکری و رویکردی با اهداف انقلاب اسلامی وجود نداشته باشد هر چه هم دانشگاهیان، مصلحان اجتماعی، حوزه‌های علمیه و نمایندگان مجلس طرح‌ها و برنامه‌های خوب ارائه دهند، نتیجه‌ای نخواهد داشت و اهداف انقلاب اسلامی به ثمر نمی‌نشیند و وضعیت کشور ما از زمان دولت سازندگی تاکنون این چنین بوده است.

درخشان با بیان اینکه از دولت سازندگی برنامه ریزی‌ها و تصمیم گیری‌ها به طور باورنکردنی از مسیر انقلاب اسلامی فاصله گرفت و اثر این فاصله گرفتن نیز در برجام ظهور پیدا کرد، افزود: برجام تصویر کامل و دقیقی از فاصله گرفتن مدیران از تفکر و روحیه انقلابی و روح حاکم بر انقلاب اسلامی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه نحوه فکر وزیر علوم در روسای دانشگاه‌ها و شبکه تصمیم گیران آموزش عالی ظهور و بروز پیدا می‌کند و نتیجه این برآیند فکر مدیران آینده کشور را می‌سازد و این یک وجه از حکمرانی است، تصریح کرد: نکته‌ای که از آن غافلیم این است که دستگاه اداری کشور سنخیت، تجانس، هماهنگی، هم سازی و هم نوایی با اندیشه و فلسفه انقلاب اسلامی ندارد.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های اداری ما امروز دقیقا به جا مانده از دستگاه‌های حکومت سلطنتی موروثی هستند، اظهار داشت: شاخصه اصلی دستگاه‌های حکومت سلطنتی وابستگی به نظام سلطه جویان جهانی بود و البته این دو با هم سازگاری داشتند، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به جای اینکه این سازوکار عوض شود صرفا راننده تغییر کرد و همان اتومبیل که فقط به درد شاهزاده‌ها و حکومت‌های موروثی می‌خورد باقی ماند و قطعا ما با این اتومبیل نمی‌توانیم به سمت فتح قله‌های تمدن اسلامی برویم.

درخشان افزود: ماشینی که قرار است ما با آن قله‌های تمدن اسلامی را فتح کنیم فقط به درد ماشین عروس می‌خورد و در واقع این ماشین برای اینکه ما بتوانیم به اندیشه‌های انقلاب اسلامی جامه عمل بپوشانیم، درست نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: سیستم وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور توسط مدیران و برنامه ریزان ارشد دوران رضاشاه طراحی شده با این وجود امروز نیز نحوه مدیریت، تصمیم گیری و به جریان افتادن اطلاعات در دستگاه‌های اجرایی دقیقا متناسب با دوران رضاشاه پهلوی است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در دوره پهلوی سیستم حکمرانی کشور با حضور ۴۰ هزار کارشناس خارجی در بخش‌های مختلف طراحی شده بود، ولی امروز سیستم حکمرانی در کشورمان مغفول مانده تصریح کرد: به گفته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام کشور در این دولت دو قفله شده و باید این قفل‌ها را باز کنیم البته بنده معتقدم که اولین قفلی که باید باز شود تغییر ساختار است. به گونه‌ای که باید تمام مدیران کشور که تفکر، شخصیت و طرز فکر آن‌ها منعکس کننده رسومات دوران سلطنت موروثی است و وابستگی کامل به سلطه جویان دارند، تغییر کند و قطعا این قفل باید بریده شده و دور انداخته شود.

وی با بیان اینکه امروز حتی نظام آموزشی ما نیز نسبت به دوران پیش از انقلاب تغییر نکرده گفت: بار‌ها در مورد وحدت حوزه و دانشگاه بحث شده، اما در وضعیت دانشگاه‌ها تغییری صورت نگرفته به گونه‌ای که چارت وزارت علوم هیچ تفاوتی با دوران پهلوی ندارد البته ممکن است دروس معارف و یا نهاد نمایندگی، ولی فقیه به دانشگاه‌ها اضافه شده باشد، ولی ساختار دوران پهلوی حفظ شده است.

درخشان اظهار کرد: دانشگاه‌ها در دوران پهلوی منعکس کننده اندیشه‌های غرب در اقتصاد بودند و امروزنیز مدیریت دانشگاه‌ها در راستای سیاست‌های قبل از انقلاب است و همین را می‌توان به رویه تمام وزارتخانه‌ها تعمیم داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه بند دیگر حکمرانی همراهی مردم با دستگاه‌های حکمرانی کشور است، اظهار داشت: هم اکنون میادین نفتی کشور وارد دوره دوم عمری خود شده اند و نیاز به تخلیه ثانویه و ثالثیه دارند، اما وزیر نفت ما متوجه این مسئله نیست با این وجود باید ساختار شرکت نفت در بخش بالادستی متناسب با وضعیت مخازن تغییر کند، اما مدام می‌گویند خارجی‌ها باید بیایند.

وی با تاکید بر اینکه امروز نباید هیچ هدفی جز تبعیت از فرمایشات رهبر معظم انقلاب داشته باشیم، تصریح کرد: سر توفیقات انقلاب اسلامی در گرو تبعیت از فرامین رهبری است.

نظر شما