شناسهٔ خبر: 46602273 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

آشنایی با بلایت باکتریایی

یک محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: علائم ابتدایی بیماری گیاهی بلایت باکتریای برگ توت روی برگ‌ها شامل بافت‌های کوچک، حدود یک میلی‌متر، به رنگ قهوه‌ای تیره، نامنظم و آبسوخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ زیبا رشنو گفت: درخت توت یک گیاه چوبی و دایمی بوده که دارای اندام های رویشی و زایشی است در زمان های بسیار دور درختان توت به صورت تک تک و به طور وحشی در کنار منازل یا جاده ها یافت می شدند، که از برگ های آن برای تعلیف دام ها استفاده می شده است.

وی ادامه داد: با درختان توت وحشی نیز در طول زمان توسط انتخاب طبیعی و یا مصنوعی از حالت وحشی به انواع قابل کشت تبدیل شدند.

رشنو با اشاره به این‌که عامل بیماری گیاهی بلایت باکتریای باعث آسیب به گیاهان فراوانی می‌شود، عنوان کرد: این‌گونه باکتری باعث آسیب به درختان توت و شاتوت می‌شود، برگ‌های کوچک درختان دارای حساسیت بیشتری نسبت به بیماری هستند.

این محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان عنوان کرد: علائم ابتدایی بیماری گیاهی بلایت باکتریای برگ توت روی برگ‌ها شامل بافت‌های کوچک، حدود یک میلی‌متر، به رنگ قهوه‌ای تیره، نامنظم و آبسوخته است.

وی با اشاره به این‌که ممکن است در بعضی مواقع هاله‌ای زرد رنگ در اطراف زخم‌ها مشاهده شود، افزود: در ادامه روند بیماری، لکه‌ها در بین رگبرگ‌ها بزرگ شده و این بیماری در بعضی مواقع نیز باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی گل، میوه و سرشاخه‌ها نیز می‌شود.

رشنو با اشاره به این‌که عامل بیماری گیاهی بلایت باکتریای برگ توت، باکتری Pseudomonas syringae است، عنوان کرد: شرایط آب و هوایی مرطوب و محدوده دمای ٢٨ الی ٣۰ درجه سانتی‌گراد تأثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد.

این محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ادامه داد: خاک مهم‌ترین منبع آلودگی است و آبیاری، فعالیت‌های زراعی، صدمات مکانیکی و باد باعث آلودگی درخت‌ها می‌شود.

وی افزود: زمستان گذرانی عامل بیماری در داخل خاک، جوانه‌های آلوده و بقایای گیاهی سطح خاک است.

رشنو تصریح کرد: ازجمله راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری بلایت باکتریایی برگ توت می‌توان به هرس درختان و افزایش تهویه، اجتناب از صدمات مکانیکی به درخت، استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای درختان، جمع‌آوری و سوزاندن برگ‌های آلوده و استفاده از سم بردوفیکس اشاره کرد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما