شناسهٔ خبر: 46602159 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

هشدارهای هواشناسی به کشاورزان/ خشکسالی در کشور استمرار دارد

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان شمال غرب و غرب کشور توصیه می‌شود که به فکر کشت دیم بهاره نباشند.

صاحب‌خبر -

مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از بارش باران در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: با ورود سامانه بارشی طی روزهای گذشته از مرزهای غربی در برخی نقاط کشور طی ۲ تا ۳ روز آینده بارش انتظار می رود.

وی افزود: امروز در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، همدان، گیلان و غرب مازندران، ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، شمال فارس، شمال بوشهر، غرب یزد، قم، مرکزی، ارتفاعات تهران، سمنان، کرمان، برخی نقاط تهران، البرز، غرب سمنان و مازندران بارش  خواهیم داشت که در مناطق مستعد با احتمال تگرگ همراه است.

به گفته حقیقت، امروز بارش در استان های لرستان، جنوب همدان، چهارمحال و بختیاری، شمال غرب آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خوزستان، شمال کهگیلویه و بویر احمد، ارتفاعات البرز، قزوین، سمنان و تهران از شدت بیشتری برخوردار است.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی با بیان اینکه فردا در بسیاری از مناطق کشور ناپایداری انتظار می رود، گفت: روز دوشنبه به جز استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب فارس و جنوب فارس در بسیاری از مناطق بارش های رگبار پراکنده انتظار می رود تا روز چهارشنبه در بسیاری از مناطق مرکزی و غربی بارش پراکنده ادامه دارد.

وی در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به احتمال شیوع کنه گردآلود در نخلستان های جنوب کشور به کشاورزان توصیه می شود که در صورت مشاهده این آفت در نخلستان ها نسبت به مبارزه در ساعات بعدازظهر اقدام کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به نبود بارش در مناطق شمال غرب و غرب به کشاورزان توصیه می شود که به فکر کشت دیم نباشند، در صورتی که می خواهند کشت دیم بهاره انجام دهند، با احتیاط و کاهش سطح زیرکشت این کار را انجام دهند.

کاهش ۴۱ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت

وی درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار، مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۱۱.۱ میلی متر و در مدت مشابه سال قبل ۱۸۸.۳ میلی متر بوده که این امر کاهش ۴۱ درصدی بارش نسبت به دوره نرمال و ۵۱ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می دهد.

حقیقت در پایان تصریح کرد: با توجه به پایان فصل بارش دیگر امیدی به بارش باران و بازگشت شاخص به ترسالی نیست که با این وجود خشکسالی در کشور استمرار می یابد.

انتهای پیام/

نظر شما