شناسهٔ خبر: 46602148 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اهمیت تربیت نیروی انسانی در پیشرفت فناوری نانو

مدیر کارگروه توسعه نیروی انسانی ستاد فناوری نانو گفت: توسعه نیروی انسانی یک بحث زیرساختی است و حضور متخصصان با تجربه مهم‌ترین عامل برای پیشرفت در زمینه‌های علمی خواهد بود.

صاحب‌خبر -

سیدمهدی رضایت مدیر کار گروه توسعه نیروی انسانی ستاد فناوری نانو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  در خصوص تاثیر تربیت نیروی انسانی متخصص در پیشرفت حوزه فناوری نانو اظهار کرد: ‎به صورت کلی برای پیشرفت و نهادینه شدن یک فناوری اعتقاد به تکمیل زنجیره تولید علم تا محصول و تولید ثروت هست که مولفه‌هایی از قبیل علم، پژوهش، مالکیت فکری، نیروی انسانی متخصص وشرکت‌های دانش بنیان و تجاری سازی محصولات و تولید ثروت مطرح است. به همین علت امروزه عمده تمرکزمان بر توسعه فناوری و تجاری سازی و بازار سازی برای محصولات در عرصه ملی و بین المللی با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و با تجربه و تربیت شده است.

‎او افزود: در سند ۱۰ ساله اول توسعه فناوری نانوعمده تمرکز ستاد توسعه فناوری نانو، بر دانشگاه‌ها و تربیت متخصصین و ایجاد یک زیر ساخت مناسب از نیروی انسانی متخصص بوده است.

‎ رضایت بیان کرد: امروزه در بیش از ۶۰ دانشگاه کشور در مقطع کارشناسی ارشد و بیش از ۲۰ دانشگاه در مقطع دکتری تخصصی، دانشجویانی در زمینه‌های نانو شیمی، نانو فیزیک نانو الکترونیک، نانوفناوری دارویی، نانو محاسباتی نانوبیوتکنولوژی و نانوفناوری پزشگی تربیت می‌شوند که به عبارتی می‌توان گفت بیش از ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر نیروی انسانی متخصص در سطوح مختلف در عرصه فناوری نانو تربیت شده و بخش عمده فعالیت‌های این حوزه توسط فارغ التحصیلان ما صورت می گیر د.

‎مدیر کار گروه توسعه نیروی انسانی ستاد فناوری نانو گفت: بنابراین بحث توسعه نیروی انسانی یک بحث زیرساختی است و تا زمانی که نیرو‌های آموزش‌دیده و با تجربه در حوزه‌های مختلف علمی حضور فعال نداشته باشند طبیعتا خروجی محصول و برون داد‌های قابل افتخاری نیز نخواهیم داشت.

‎او ادامه داد: در سال ۲۰۲۰میلادی ایران با ارائه بیش از ۱۲ هزار مقاله معتبر در مجلات علمی بین المللی جزء ۵ کشور اول دنیا قرار گرفته، این در حالی است که در سال‌های قبل از میلادی ۲۰۰۰ مقاله بین المللی ایرانی سالانه با تعداد ۱۰ مقاله رتبه ۵۷ در دنیا را کسب کرده، اما امروزه همانطور که مشاهده می‌شود ماهانه نزدیک به هزار مقاله معتبر بین المللی توسط متخصصین و فناوران ارائه می‌شود که تعداد قابل توجهی از این مقالات در ژورنال‌های سطح بالا و معتبر بین المللی به چاپ می رسند.

‎رضایت اضافه کرد: همچنین در بخش فناوری نزدیک به ۳۰ درصد پتنت‌های بین المللی کشور در بخش نانو ثبت می شوند. در موضوع محصولات فناوری نانو حدود ۷۰۰ محصول در زمینه‌های مهمی مانند انرژی و آب و ساختمان و سلامت به بازار معرفی شده اند که به عنوان مثال نزدیک به ۹۰ محصول ثبت شده فقط در حوزه پزشکی داریم. این تعداد محصول که توانسته در سال جاری از مرز هزار محصول بگذرد حاصل تلاش و فعالیت بیش از ۲۵۰ شرکت دانش بنیان است و تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها متشکل از فارغ التحصیلان حوزه فناوری نانو هستند.

‎ رضایت گفت: نگاه ما در سند ده ساله دوم توسعه فناوری نانو عمدتاً حضور بر بازار‌های بین المللی، تجاری سازی ایده‌ها و کمک برای تبدیل ایده‌ها به محصول در همه زمینه ها‌ی مرتبط در حوزه نانو است.

او درنهایت بیان کرد:‎همانطور که در سند اول توسعه فناوری نانو تمرکز ما بر بحث توسعه زیرساخت و تربیت نیروی انسانی بوده است در سند دوم توسعه هدف اصلی ما تجاری سازی و حضور در بازار‌های بین المللی و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان به ویژه حضور در عرصه‌های بین المللی و صادرات محصولات است.

بیشتر بخوانید

‎انتهای پیام/

نظر شما