شناسهٔ خبر: 46601857 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

افتتاح هفت طرح فناورانه دراستان سمنان

صاحب‌خبر -


هفت طرح پژوهشی و نوآورانه با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، در استان سمنان به بهره‌برداری رسید.
 ستاری در سفر به استان سمنان یک ساختمان کارگاهی، یک مرکز رشد و ۲مرکز نوآوری را در شاهرود افتتاح کرد.
معاون رئیس‌جمهوری در ادامه سفر خودبه استان سمنان یک آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی را هم در دامغان افتتاح کرد.
ستاری سپس در شهرستان سمنان حضور یافت و یک مرکز نوآوری در دانشگاه سمنان و مرکز رشد پارک علم و فناوری را افتتاح کرد.
مجموعه کارگاه‌های رویش فناوری شاهرود شامل ۲ ساختمان دوقلوی مجزا، هر یک با مساحت ۲ هزار و ۱۰۰ مترمربع و در قالب یک شکل هندسی، برای بهره‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای تولیدی در بخش شمالی پارک علم و فناوری استان سمنان طراحی شده است.
این طرح که عملیات اجرایی آن از سال ۹۸ آغاز شد، با ۲۴ کارگاه نیمه صنعتی پیشرفته، بیش از۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای استقرار واحدهای فناور متقاضی آماده است. از مجموع اعتبارات هزینه شده برای احداث طرح، تاکنون مبلغ ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تامین و پرداخت
شده است.
همچنین معاون رئیس‌جمهوری مرکز رشد شماره ۲، مرکز نوآوری آب، انرژی و کشاورزی و مرکز نوآوری و فناوری‌های زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی را در پارک علم و فناوری استان سمنان افتتاح کرد. مرکز شتاب‌دهی نوآوری و تجاری سازی فناوری‌های انرژی شاهرود با مشارکت و سرمایه‌گذاری شرکت سیم و کابل مغان با ۳۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در ۲ طبقه با مساحت ۷۱۳ متر مربع تأسیس شده است.
با حضور ستاری تفاهم نامه همکاری مشترک طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی و پارک علم و فناوری استان سمنان نیز به امضا رسید.
همچنین معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی گسیل میدانی (FE-SEM) را در دانشگاه دامغان افتتاح کرد. دستگاه میکروسکوپی (FE-SEM) دارای بزرگنمایی تا ۹۰۰ هزار برابر با قدرت تفکیک تا سه نانومتر و دارای تمامی امکانات پیشرفته تصویرگیری و آنالیز عنصری شیمیایی (EDS) در مقیاس نمونه‌های بزرگ تا نانومقیاس است.
به گفته عبدالعلی بصیری رئیس‌دانشگاه دامغان، این دستگاه جدید آزمایشگاهی که با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال خریداری شد، برای رشته‌های شیمی، فیزیک، زمین‌شناسی، زیست شناسی، فنی و مهندسی، به منظور استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی و طرح‌های پژوهشی و صنعتی اساتید دانشگاه و جذب طرح‌های پژوهشی مورد نیاز است. همچنین مراکز و کارگاه‌های صنعتی و معادن محلی استان سمنان برای نمونه‌های مختلف معدنی، زمین‌شناسی، آنالیز قطعات صنعتی و آنالیز خاک از این دستگاه بهره‌مند می‌شوند. مطالعه نمونه‌های بیولوژی ، سلول‌های سرطانی و انواع ویروس‌ها و گونه‌های زیستی نیز از دیگر کاربردهای این دستگاه است.
مرکز نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان به وسعت یکهزار مترمربع نیز با حضور معاون رئیس‌جمهوری افتتاح شد.
این مرکز دارای فضای‌اشتراکی و اختصاصی برای استقرار واحدهای فناوری با زمینه فعالیت جامع و فضای عمومی، آموزشی و رفاهی است.در کنار آن نیز مجموعه خدمات فنی و مهندسی و کارگاه‌های فناوری است.
به گفته علی حقیقی‌اصل رئیس‌پارک علم فناوری دانشگاه سمنان، مرکز نوآوری این پارک با اعتبار حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از مصوبات سفر استانی این معاونت در سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید.
اعتبار بهسازی آن به مبلغ ۱۵میلیارد ریال از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و مبلغ چهار میلیارد ریال از دانشگاه سمنان تامین شد. همچنین دانشگاه سمنان مبلغ ۲.۵ میلیارد ریال بابت حمایت از واحدهای فناوری پذیرفته شده در پارک و استارتاپ‌ها اختصاص داد.
ستاری در ادامه سفر خود به شهرستان سمنان، ساختمان مرکز رشد فناوری پورسینا زیرمجموعه پارک علم و فناوری استان سمنان را هم با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال، افتتاح کرد. این ساختمان با ظرفیت استقرار ۱۲ واحد، در اختیار شرکت‌های فناوری، دارندگان طرح‌های نوآورانه و شرکت‌های دانش‌بنیان قرار ‌می‌گیرد.

نظر شما