شناسهٔ خبر: 46600423 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام پایتخت

ثبت دهمین روز متوالی نزول بورس + نمودار

اقتصادنیوز: امروز 22 فروردین 1400 در دومین روز هفته شاخص بورس باز هم نزول کرد و قیمت سهام اغلب شرکت‌ها کاهش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز یکشنبه تابلوی بورس باز هم سرخ‌پوش شد و شاخص کل بورس 9 هزار و 775 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 230 هزار واحد رسید.  

سقوط شاخص‌ها

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی 6 هزار واحد افت کرد. در دو ساعت بعدی معاملات از شیب نزولی شاخص کاسته شد اما در یک ساعت آخر بازار شاخص حدود 2 هزار واحد ریزش کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز شنبه 9 هزار و 775 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 230 هزار و 920 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات 833 واحد نسبت به روز شنبه پایین آمد و در رقم 435 هزار و 357 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 79 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 772 واحد رسید.

روند شاخص
روند شاخص روند شاخص

افت قیمت 60 درصد نمادها

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 26 نماد رشد قیمت داشتند که 17 نماد بورسی و 9 نماد فرابورسی بودند. همچنین 281 نماد کاهش قیمت داشتند که 187 نماد بورسی و 94 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 5 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 60 درصد بازار افت قیمت داشتند.

تداوم خروج پول حقیقی 

در روز یک‌‌شنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 488 میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته رشد 52 درصدی داشته است. در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را سهام بانک ملت (وبملت) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 66 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، اپال (فراوری معدنی اپال کانی پارس) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز «فولاد»، «فملی» و «فارس» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس اپال صدرنشین است و شستا و فولاد در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز بپیوند، آریا و بگیلان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

کاهش ارزش صف‌های بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز شنبه 24 درصد کاهش یافت و در رقم 67 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 7 درصد کاهش یافت و 4 هزار و 91 میلیارد تومان شد.

امروز شرکت پگاه گیلان (با نماد معاملاتی غگیلا) با صف‌ خرید 48 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا، شصدف (صنعتی دوده فام) و غبشهر (شرکت صنعتی بهشهر) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به برکت (داروسازی برکت) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 90 میلیارد تومانی داشت. پس از برکت، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و خساپا (خودروسازی سایپا) بیشترین صف فروش را داشتند.

 امروز در سمت تقاضا، 61 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 39 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 86 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 14 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

کاهش ارزش معاملات کل

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 3 هزار و 51 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌شنبه 44 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز برخلاف روزهای گذشته با افزایش 59 درصدی نسبت به روز گذشته به رقم هزار و 970میلیارد تومان رسید.

 فولاد و وبملت در صدر جدول معاملات

در معاملات امروز فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 152 میلیارد تومان بود.

پس از فولاد، بانک ملت بیشترین ارزش معاملات را داشت و اپال رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شستا و بانک پاسارگاد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز بانک ملت با تعداد 310 میلیون و 354 هزار و 779 سهم در صدر قرار گرفته است. فولاد در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به ایران خودرو تعلق داشت. نمادهای وهور و شستا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

نظر شما