شناسهٔ خبر: 46599931 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

انعکاس خبر برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن در صفحات معارفی رسانه‌ها

مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با اعلام زمان برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن کریم، گفت: نمایشگاه مجازی قرآن کریم به مدت ۱۰ روز از ۱۱ تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه مصادف با هجدهم تا بیست‌وهفتم ماه رمبارک مضان برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، مهم‌ترین خبری که امروز، 22 فروردین در صفحات معارفی رسانه‌ها بازتاب یافته ، عبارت از برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن از ۱۱ اردیبهشت است. در ادامه مروری بر مهم‌ترین اخبار معارفی خواهیم داشت؛

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد شش خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «نمایشگاه قرآن مجازی برگزار می‌شود/ از ۱۱ اردیبهشت به‌مدت ۱۰ روز»، «جهادگران مؤسسه بصیر پای کار مردم نیازمند/ توزیع بسته غذایی به حاشیه‌نشینان پایتخت»، «حاج‌علی اکبری: اقامه نماز در مساجد تحت هیچ شرایطی کنار گذاشته نشود»، «سیاست یک بام و دو هوای ستاد کرونا درباره ترکیه و عراق / تداوم فعالیت تورهای گردشگری ترکیه/ به ابهام مردم پاسخ دهید»، «رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد معرفی شد + مشخصات» و «خانواده ایرانی| نرمش در کلام، آموزه مهم سبک زندگی اسلامی است» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «اقامه نماز در مساجد تحت هیچ شرایطی کنار گذاشته نشود» می‌خوانیم: حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مراسم معارفه رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: در معارف دینی، مساجد با دو کلیدواژه نشان‌گذاری شده است، یکی «بیت‌الله» و دیگری «ناس» که مقام معظم رهبری با تعابیر دلنشینی در پیام سال 1389 خود از این دوگانه برای وصف مسجد استفاده می‌کنند و می‌فرمایند: مساجد خانه خدا و خانه مردم، محل خلوت انس با خدا و جلوت مردم، جایگاه عبادت و پایگاه سیاست است. از نگاه رهبر انقلاب، مسجد ابتکار ویژه اسلام و پیامبر است که آن را محل تجمع بر محور ذکر و توجه به خدا قرار داده‌اند و اینجا مرکز کارهای خوب است.

حاج‌علی‌اکبری با طرح این سؤال که آیا می‌توان تصور کرد جامعه اسلامی باشد و در جستجوی تمدن اسلامی باشد اما مرکز اصلی ساخت انسان مؤمن در آن فعال نباشد، تصریح کرد: جامعه اسلامی با مسجد چه در وجه سخت و چه نرم شناخته می‌شود. انقلاب اسلامی ما حاصل مسجد بود و با این انقلاب ظرفیت‌های مسجد دوباره در میان مسلمانان شناسایی شد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه در گام اول انقلاب در پاسداری از این نظام و در دوران دفاع مقدس هم مساجد پشتیبان و پای کارند، گفت: امروز در آغاز قرن جدید و در اوایل گام دوم این انقلاب قرار داریم که بیش از هرچیزی در این حرکت بزرگ به مسجد نیاز داریم. هم در خودسازی، تمدن‌سازی، جامعه‌پردازی که کلیدواژه‌های بیانیه گام دوم است باید از مسجد آباد، زنده و فعال برسیم.

فارس

صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز شش خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن را منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «برگزاری دوره «شبهه‌پژوهی حکومت دینی» با حضور اساتید برتر حوزه و دانشگاه»، «برگزاری چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی «مفازا» در ماه رمضان/ معرفی هیأت داوران»، «دیدگاه رهبر انقلاب درباره حوزه علمیه سکولار منتشر شد»، «نمایشگاه مجازی قرآن از ۱۱ اردیبهشت آغاز می‌‌شود/ ثبت‌نام ناشران از فردا» و «اعلام برنامه‌های حرم حضرت معصومه (س) در ماه مبارک رمضان» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «نمایشگاه مجازی قرآن از ۱۱ اردیبهشت آغاز می‌‌شود/ ثبت‌نام ناشران از فردا» آمده است: مرتضی خدمتکار، مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت با اعلام زمان برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن کریم گفت: نمایشگاه مجازی قرآن کریم به مدت ۱۰ روز از ۱۱ تا ۲۰ اردیبهشت مصادف با هجدهم تا بیست‌وهفتم ماه رمبارک مضان برگزار می‌شود. در این نمایشگاه مجازی دو بخش اصلی فروشگاهی و محتوایی وجود دارد که بخش فروشگاهی به فروش کتاب‌های چاپی در حوزه دین و دفاع مقدس اختصاص دارد. به عبارت دیگر امکان عرضه و فروش تمام کتاب‌های مربوط به دین و حوزه دفاع مقدس که ناشران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز چاپ گرفته باشند، فراهم شده است.

خدمتکار ادامه داد: بستر این نمایشگاه همچون نمایشگاه مجازی کتاب است که سال گذشته برای اولین بار به دلیل ویروس کرونا از سوی خانه کتاب برگزار شد و در آنجا ناشران ثبت اثر می‌کردند و بازدیدکنندگان کتاب مورد نظر خود را از انتشاراتی که کتاب را ارائه کرده بود، انتخاب کرده و در سبد خرید قرار می‌دادند.

وی تعداد کتاب‌های مربوط به حوزه دین و دفاع مقدس را بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بالغ بر ۴۰ هزار اثر مکتوب برشمرد که مجوز انتشار آنها در نمایشگاه مجازی قرآن کریم فراهم شده و افزود: اجازه عرضه و فروش تمام کتاب‌هایی در نمایشگاه قرآن فراهم شده که مجوز چاپ آنها مربوط به ابتدای سال ۱۳۹۲ تا پایان اسفند ۹۹ بوده و منتشر شده است.

همچنین در بخش‌هایی از خبر «برگزاری چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی «مفازا» در ماه رمضان/ معرفی هیأت داوران» می‌خوانیم: چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی «ان للمتقین مفازا» ماه مبارک رمضان به همت شبکه جهانی الکوثر برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقات تا فردا مهلت دارند تا با مراجعه به نشانی اینترنتی http://mafaza.alkawthartv.com جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات اقدام کنند. این مسابقات با حضور علاقه‌مندانی از کشور‌های مختلف و در رشته‌ قرائت برگزار می‌شود و در چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی مفازا را داورانی از هفت کشور ایران، سوریه، عراق، اردن، مصر، لبنان و سودان در شب‌های ماه رمضان داوری خواهند کرد.

احمد النجفی، رافع العامری، میثم التمار و ناطق الزرکانی از عراق، معتز آقایی، سیدمهدی سیف، سیدعباس انجام، محمدعلی دهدشتی و امیر کسمایی از ایران، سمیح عثامنه از اردن و طه عبدالوهاب، محمد کحیله، محمد عصفور و محمد جابین از مصر داوران این دوره از رقابت‌ها اعلام شده‌اند.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار هفت خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «لحظه‌های اجابت دعا همراه با رادیو قرآن/ «از باران رحمت» تا «در آستان نور»»، «حجت‌الاسلام محمدابراهیم رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد شد»، «تعامل ایران با اهل سنت سبب رفع بسیاری از فتنه‌ها شده است»،‌ «ویژه برنامه های رمضانی تلویزیون را بشناسید»، «نمایشگاه مجازی قرآن کریم برگزار می‌شود»، «وحدت جهان اسلام با هدف مقابله با تحرکات جدید رژیم صهیونیستی امری واجب و ضروری است» و «فروش وقف ممنوع است» هستند.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز چهار خبر را روی خروجی خود برده که تیتر آنها عبارت از «اهدای کتاب‌های مرجع شیعی به کتابخانه اسلامی اسپانیا»، «باران رحمت در ماه رمضان از رادیو قرآن»، «آزمون قرآن و عترت در نیمه ماه رمضان برگزار می‌شود» و «نمایشگاه مجازی قرآن از ۱۱ اردیبهشت آغاز می‌شود/ ثبت‌نام ناشران از فردا» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «اهدای کتاب‌های مرجع شیعی به کتابخانه اسلامی اسپانیا» می‌خوانیم: رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا در دیدار با خانم آراسلی گارسیا مارتین و خانم لوئیسا مورا ویارخو، مدیران کتابخانه اسلامی اسپانیا، کتاب‌های مرجع شیعی را به این کتابخانه اهدا کرد.

محمد مهدی احمدی پس از مواجه شدن با کمبود منابع اسلام شیعی در گنجینه این کتابخانه به رؤسای این مرکز قول داد به زودی با کمک مسئولان فرهنگی ایرانی اقداماتی برای تکمیل آرشیو کتابخانه و اهدای عناوینی از کتب شیعی به زبان اسپانیایی و انگلیسی انجام دهد.

از این رو با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با همکاری معاونت فرهنگی وزارتخانه، فهرستی از کتاب‌های مورد نیاز تهیه و به اسپانیا ارسال شد تا در اختیار کتابخانه اسلامی اسپانیا قرار گرفت.

احمدی اظهار کرد: محققان از ادیان و کشورهای مختلف برای انجام تحقیق، پژوهش و شناخت اسلام به این کتابخانه مراجعه می‌کنند و خوب است که آرشیو کتابخانه از این نظر کامل باشد.

خانم مارتین هم در این دیدار با اشاره به اینکه فرهنگ ایرانی فرهنگی غنی و باستانی است و یکی از فرهنگ‌هایی است که در مدارس اسپانیا به دانش آموزان تدریس می‌شود، گفت: هنوز از دوران مدرسه نقوش برجسته در تخت جمشید و آثار معماری ایران باستان را به خاطر دارد، با این حال نباید ایران اسلامی و ایران امروز را فراموش کرد. همه بخش‌های تاریخ ایران دارای اهمیت هستند و باید به آنها پرداخته شود.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار دو خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «به احتمال زیاد روز چهارشنبه اول ماه مبارک رمضان است» و «رابطه ایمان و امتحانات الهی در کلام امام صادق‌(ع)» هستند.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار پنج خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «دو سالانه قرآنی «الرضوان» آغاز به کار می‌کند»، «رمضان ۱۴۰۰ با برنامه های متنوع از رادیو قرآن»، «خواهان تجدیدنظر جدی در مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم»، «ویژه‌های سحر و افطار شبکه‌ها اعلام شد/ کدام مداحان برنامه دارند؟» و «۱۸ رمضان، آغاز به کار نمایشگاه مجازی قرآن کریم» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «خواهان تجدیدنظر جدی در مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم» می‌خوانیم: سازمان دارالقرآن در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان و بهار قرآن، بنا بر وظیفه ذاتی خود و به‌عنوان باسابقه‌ترین نهاد قرآنی کشور، در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر ایجاد و حفظ زنجیره تواصی و مطالبه به‌حق مردمی در مورد برگزاری مراسم معنوی و دینی به‌ویژه در ایام ماه مبارک رمضان، از ستاد ملی مقابله با کرونا خواست مصوبه اخیر خود پیرامون لغو کلیه برنامه‌ها و مراسم‌های ویژه ماه مبارک رمضان را مجدداً بررسی کرده و به‌طور جد مطالبات مردم را جهت برگزاری برنامه‌های تبلیغی و ترویجی دین مبین اسلام به‌ویژه در ایام ماه مبارک رمضان محقق کند.

سازمان دارالقرآن معتقد است در برگزاری مراسم‌های معنوی و دینی، مانند دیگر برنامه‌ها هیچ شک و شبهه‌ای برای رعایت مسائل بهداشتی وجود ندارد، چنانچه در موج اول شیوع کرونا نیز شاهد بودیم جریان مؤمن، انقلابی، مذهبی و قرآنی پای‌کار آمدند و از ضدعفونی سطوح و معابر تا برگزاری رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه را بدون هیچ چشم‌داشتی انجام داده و مردم دیدند که جوانان جهادی، ولایی و مذهبی چه اقداماتی در مقابله با ویروس منحوس کرونا انجام دادند. بنابراین و به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مردم مؤمن و متدین نخستین کسانی هستند که به رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی پایبند خواهند بود؛ لذا مسئولان امر هرچقدر می‌خواهند دستورالعمل‌های بهداشتی را سخت‌تر بگیرند، زیرا متدینین در برگزاری مراسم‌های معنوی ثابت کردند که به رعایت این دستورالعمل‌ها پایبندتر از سایرین هستند و نشان دادند که می‌شود در این عرصه‌ها تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار 9 خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «فلسفه تربیتیِ نظریه‌پرداز گفت‌وگوی تمدن‌ها»، «سه پژوهش جدید در پژوهشگاه فرهنک، هنر و ارتباطات انجام می‌شود»،‌ «وبینار فلسفه علم با حضور «نیکولاس رشر» برگزار می‌شود»،‌ «چاپ کتابی درباره نظریات رهبر انقلاب درباره ماهیت حوزه سکولار»، ««سواد رسانه‌ای از الف تا ی» پرفروش ارتباطات و رسانه شد»، «کتابی که از ایده موسیقی و ارتباط آن با روانکاوی سخن می‌گوید»، «الگوی مالکیت و بهره برداری از زمین در نظام اقتصادی اسلام»، «فراخوان برای زبانی نوین» و «چشم‌انداز قیمت جهانی نفت در سال 2050» هستند.

میزان

«حجت‌الاسلام موحدنژاد: احتمال زیاد چهارشنبه اول ماه مبارک رمضان است»، ««ماهیت حوزه سکولار» منتشر شد»، «خدمتکار: نمایشگاه قرآن برای اولین بار «مجازی» برگزار می‌شود/تدارک ویژه معاونت قرآن و عترت در ماه مبارک رمضان» و «دستمزد نویسندگان همچنان ناچیز است/تعداد صفحات معیار ارزش یک کتاب نیست» نیز عنوان اخباری است که تا ساعت ۱۴ امروز در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.

انتهای پیام

نظر شما