شناسهٔ خبر: 46599127 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بخشی از آنچه در مجلس ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ گذشت؛

پاسخ به زیاده‌گویی‌های آقای سفیر فرانسه/ طعم مرغ و بوی مذاکره در صحن علنی امروز پارلمان

امروز مرغ، کرونا، مذاکره، تأمین نظر شورای نگهبان و روحانی بیش از دیگر کلمات از تریبون‌های پارلمان به گوش می‌رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ۵ دقیقه پس از ساعت هشت صبح، صحن علنی مجلس امروز با ۲۰۹ نماینده و ریاست محمدباقر قالیباف آغاز به کار کرد که از یازده دستور کار، به ۶ مورد رسیدگی شد. از هفته گذشته، نمایندگان مانند چند ماه پیش با افزایش شیوع ویروس کرونا در سه محل صحن سبز، مجلس مشروطه و کمیسیون  تلفیق صحن علنی را دنبال می‌کردند.

روز تأمین نظرهای شورای نگهبان

در نخستین دستور، نمایندگان با گزارش اصلاحی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری صربستان موافقت کردند تا نظر شورای نگهبان تأمین شود. البته این تنها موضوع اصلاحی صحن امروز نبود و وکلا به سراغ  برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور هم رفتند که با نظر اصلاحی کمیسیون برنامه و بودجه در ده جزء موافقت کردند. بر اساس اصلاح بند سوم از ماده واحده قانون یاد شده، ثبت و ساماندهی فهرست تمام افراد دریافت کننده کمک‌های حمایتی از محل بودجه عمومی در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه شناسه پرداخت با «رعایت سطوح دسترسی» خواهد بود که حرمت آنها حفظ شود. 

این زیاده‌گویی‌ها به آقای سفیر نیامده!

جلسه علنی امروز مانند بیش از هشتاد نشست علنی گذشته پارلمان یازدهم، متأثر از رخدادهای سیاسی کشور بود و گفته‌های خارج از دستور نمایندگان، حال و هوای مذاکرات کنونی وین میان جمهوری اسلامی و ۴+۱ را داشت. در میانه اظهارنظرها و تذکرهای مربوط به بررسی طرح اصلاح ساختار بودجه، حجت‌الاسلام سلیمی عضو همیشه تذکر دهنده هیئت رئیسه مجلس یازدهم، گفت که «سفیر فرانسه در امور داخلی کشور دخالت کرده است؛ ایشان بالاتر از صندلی‌اش ننشیند. این زیاده‌گویی‌ها به آقای سفیر نیامده است. او گفته مذاکرات وین و برجام را به سرانجامی خواهیم رساند که بتوانیم در انتخابات ایران دخالت کنیم.»

سفیر فرانسه در ایران پیشتر گفته بود تلاش می‌کنیم برجام قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران احیا شود.

طرح ساماندهی صنعت خودرو دیگر دستور کاری بود که برای تأمین نظر شورای نگهبان در نمایشگر نمایندگان قرار گرفت اما در پس از چند دقیقه گفت‌وگو و اظهارنظر، قالیباف مجاب شد این طرح را به کمیسیون صنایع و معادن بازگرداند تا بیشتر روی آن بحث و بررسی شود. اگرچه برخی نمایندگان نسبت به این موضوع انتقاد داشتند، ولی ارجاع طرح به کمیسیونش موافقانی هم داشت. سید احسان خاندوزی که در کمیسیون اقتصادی حضور دارد، در بخشی از اظهارنظرش تصریح کرد « در مصوبه کمیسیون صنایع و معادن تکلیف مابه‌التفاوت قیمت شورای رقابت و قیمتی که در بورس تعیین خواهد شد، مشخص نشده است و همچنین مابه التفاوت یاد شده قیمت معلوم نیست نصیب چه کسی خواهد شد و می‌تواند تبعات جدی در افکار عمومی علیه مجلس شورای اسلامی داشته باشد.»

طعم مرغ و بوی مذاکره؛

رئیس جمهور پاسخگوی دستگاه قضا می‌شود

پس از این دستور، محمدباقر قالیباف جای خود را به علی نیکزاد نایب رئیس دوم مجلس یازدهم داد تا اداره صحن را نماینده اردبیلی‌ها بر عهده داشته باشد؛ این در حالی بود که به نظر می‌رسید دستور کار حساسی در صحن علنی مطرح می‌شود. گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره استنکاف از اجرای ماده (۱) قانون مدنی از سوی حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، پس از چندین ماه خوانده شد و ۱۹۰ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر، این گزارش را برای پیگیری قضایی به قوه قضائیه فرستادند. بر اساس قانون  موضوع جهت رسیدگی به قوه‌قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی شود.

ماده نخست قانون مدنی می‌گوید «مصوبات مجلس شورای اسلامی و نتیجه همه پرسی پس از طی مراحل قانونی به رئیس جمهور ابلاغ می شود. رئیس جمهور باید ظرف مدت پنج روز آن را امضا و به مجریان ابلاغ نماید و دستور انتشار آن را صادر کند و روزنامه رسمی موظف است ظرف مدت ۷۲ ساعت پس از ابلاغ منتشر نماید.» همچنین در تبصره این ماده آمده است «در صورت استنکاف رئیس جمهور از امضا یا ابلاغ در مدت مذکور در این ماده به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی روزنامه رسمی موظف است ظرف مدت ۷۲ ساعت مصوبه را چاپ و منتشر نماید.»

در گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی، ۱۳ عنوان قانونی که از خرداد سال ۱۳۹۴ تا ۹۹ از سوی رئیس جمهوری در مهلت معلوم ابلاغ نشده است، آمده بود که اولین مورد آن، قانون حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منکر و آخرین آن قانون اقدام راهبردی برای لغو تحريم ها و صيانت از منافع ملت ايران بوده است. 

با اعلام تنفس از سوی رئیس جلسه، نمایندگان برای اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده به صحن علنی آمدند و پس رأی گیری‌های پی در پی، این لایحه را برای تأیید اصلاحات، به شورای نگهبان ارسال کردند. قالیباف در مورد این مصوبه گفت که «می‌تواند در اصلاحات اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد. همچنین قانون مذکور به شفافیت اطلاعات اقتصادی، دریافت مالیات عادلانه و جلوگیری از فرار مالیاتی کمک می‌کند.»

 

استبداد و ستاد ملی کرونا 

صحن علنی تنها تحت تأثیر مذاکرات نبود؛ نمایندگان از هفته گذشته و شروع موج سنگین شیوه ویروس کرونا، انتقاد و اعتراضشان را اعلام کردند. امروز محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با ابراز تأسف از نوع عملکرد، کارایی و کارآمدی رئیس جمهور در مدیریت ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد «ساختار ستاد ملی مقابله با کرونا باید به طور کل تغییر کند و از سوی سران قوا و نیروهای نظامی نمایندگانی هم وزن حضور داشته باشند؛  نیروهای نظامی بسیاری از کشورها در حوزه مدیریت کرونا ورود جدی دارند.»

این نماینده تصریح کرد که «یک استبداد رأی در ستاد ملی مقابله با کرونا وجود دارد که نظر کارشناسی کارشناسان حوزه بهداشت و درمان هم در آن لحاظ نمی‌شود.» نیکزاد هم در پاسخ به این نماینده اظهار کرد « اگر قرار باشد رأی گیری در جلسه‌ای صورت نپذیرد و به نظرهای کارشناسان ارزش اهمیتی قائل نشد، معنی ندارد. کسی که اجازه سفر را در عید نوروز داده است، باید پاسخگو باشد.»

طرح‌هایمان در نوبت مانده!

جبار کوچکی نژاد نماینده رشت هم تذکری به هیئت رئیسه داد و از روش این هیئت در بررسی و نوبت دهی به طرح‌ها انتقاد کرد. این نماینده گفت نزدیک به یک سال است برخی طرح‌های با فوریت در نوبت مانده و در هیچ دوره‌ای از مجلس چنین روشی وجود نداشته است.

مجلسی‌ها با اصلاح ده ماده از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موافقت کردند تا این آخرین دستوری باشد که امروز برای تأمین نظر شورای نگهبان ارسال می‌کنند.

طعم مرغ و بوی مذاکره در تذکرهای شفاهی

بیشتر تذکرهای شفاهی نمایندگان طعم مرغ و بوی مذاکره را می‌داد؛ حجت‌الاسلام سلیمی به هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی در وین گفت که مراقب باشند و عجله نکنند. او تأکید داشت که همه تحریم‌های اولیه و  ثانویه باید برداشته شوند و برداشتن «برخی» تحریم‌ها با سیاست قطعی کشور مغایرت دارد. او از اینکه مجلس هنوز جزئیات مذاکرات را نمی‌داند انتقاد داشت و با کنایه اظهار کرد «چرا یکی از نمایندگان مجلس را با خود به همراه نمی‌کنند تا آنجا مسائل را از نزدیک ببینند و فیلم بسازند؟ گفتند ما موفقیم و باید از موفقیت آنها فیلم ساخته شود. باید از صف‌‌های مرغ، گرانی دلار، مسکن، مدیریت کرونا و هماهنگی بین وزرا فیلم ساخت. وزیر راه گفت نامه فلان وزیر از فضای مجازی به دست ما رسیده است. آفرین به این دولت! این هماهنگی میان وزراست.»

طعم مرغ و بوی مذاکره؛

حجت‌الاسلام نبویان نماینده تهران هم مانند سال‌های گذشته به مذاکرات و دولت روحانی انتقاد کرد. او هم بر لغو تمام تحریم‌ها پافشاری کرد و گفت «تفکیک بین تحریم های هسته ای و دیگر تحریم ها نباید رخ دهد و الان در مذاکره‌ها این تفکیک ها وجود دارد و می خواهند طرح گام به گام برجام را انجام دهند.»

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس افزود «معلوم نیست خسارت‌هایی که دولت نسبت به مردم وارد می‌کند، چه زمانی قرار است تمام شود. به لحاظ سیاست‌های داخلی، در بخش اقتصادی، گرانی‌های گسترده مانند گرانی دلار، کاهش ارزش پول ملی، گرانی خودرو و مسکن، صف‌های طولانی؛ تا چه زمانی این فشارها ادامه پیدا می‌کند؟ آخرین خسارت تصمیم غلط ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رئیس جمهور است که با جان مردم بازی شد.»

راستی‌آزمایی خط قرمز ماست

حادثه امروز در تأسیسات هسته‌ای نطنز، موضوعی بود که در تذکر نمایندگان هم کشیده شد. محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها پشت تریبون تصریح کرد که «امروز شاهد حادثه‌ای در تاسیسات نطنز بودیم و همزمان تیم مذاکره کننده ما در وین مذاکره می‌کند؛ راستی آزمایی خط قرمز ماست و هیچ کس حق ندارد از این خط قرمز عبور کند.»

اعلام وصولی‌های هیئت رئیسه ۷ طرح و ۲ سوال بود؛ نمایندگان طرح نظام جامع مدیریت دادگاه کشور و تسهیل ارائه خدمات الکترونیکی و طرح قواعد اجرای احکام تخصصی دادگاه خانواده را در دستور خود خواهند داشت.

انتهای پیام/

نظر شما