شناسهٔ خبر: 46587557 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آیین کشت برنج امروز در مازندران با کشاورزی علمی/ پیش‌بینی 130 هزار هکتاری نشاء مکانیزه

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۲۰ تا ۱۳۰ ‌هزار هکتار از شالیزارهای مازندران به صورت مکانیزه کشت شود.

صاحب‌خبر -

مجید بهادری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ساری، از نخستین نشاء مکانیزه برنج کشور، امروز در شهرستان محمودآباد خبر داد و اظهار کرد: این آیین در سطح ۳ هکتار با حضور مسؤولان استانی برگزار خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: استان مازندران با ۴۰ درصد سطح زیرکشت و ۴۴ درصد تولید برنج رنبه نخست را در کشور داراست و همین امر سبب شده نقش مهمی را در تامین نیازهای تغذیه‌ای و امنیت غذایی ایفا کند.

این مسؤول ادامه داد: سال گذشته یک‌میلیون و ۵۳۹ هزار و ۷۴۴ تن شلتوک در استان مازندران تولید شد که این امر با استفاده از خدمات فنی در مسیر کشاورزی دانش‌محور به دست آمده است.

بهادری اظهار کرد: توصیه کشت مکانیزه، مبارزه با عوامل خسارت‌زا، استفاده از بذور اصلاح شده و مدیریت تغذیه از مهم‌ترین موضوعات قابل اجرا برای دستیبابی به عملکرد کمی و کیفی مناسب بوده است که در سال جهش تولید به آن دست پیدا کردیم و امسال هم استمرار جهش و تقویت، حمایت و رفع موانع تولید منجر به رونق بیشتر فعالیت‌ها و شکوفایی کشاورزی خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال ۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران به کشت برنج اختصاص خواهد یافت، گفت: تاکنون ۱۹۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از شالیزارها معادل ۹۰ درصد شخم و شیار اولیه، ۱۸۲ هزار و ۷۵۰ هکتار معادل ۸۵ درصد احداث خزانه، ۱۴۶ هزار و ۲۰۰ هکتار معادل ۸۰ درصد بذرپاشی انجام شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: تاکنون ۹۵ هزار و ۳۰ هکتار معادل ۶۵ درصد شالیزارهای مازندران به صورت سنتی بذرپاشی و ۵۱ هزار و ۱۷۰ هکتار معادل ۳۵ درصد به صورت مکانیزه خزانه‌گیری بذر شده است.

این مسؤول با اشاره به اینکه ۲۶۲ تن بذر اصلاح شده ارقام محلی بین کشاورزان متقاضی توزیع شده است، ادامه داد: ۹۷۱ تن بذر اصلاح شده ارقام پرمحصول در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

بهادری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۲۰ تا ۱۳۰ ‌هزار هکتار از شالیزارهای مازندران به صورت مکانیزه کشت  شود.

وی از پیش‌بینی سطح زیرکشت برنج پرمحصول در سال جاری به ۶۶ هزار هکتار خبر داد و افزود: سال گذشته سطح زیرکشت برنج ارقام پرمحصول در استان ۴۶ هزار و ۷۰۰ هکتار بود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/ج

نظر شما