شناسهٔ خبر: 46585808 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

کلاب هاوس شور انتخاباتی را افزایش می‌دهد؟

در شرایطی به فضای انتخاباتی ۱۴۰۰ رسیده‌ایم که شبکه اجتماعی جدیدی به نام «کلاب هاوس» توانسته جایگاه تازه‌ای در فضای سیاسی ایران باز و بیش از پیش توجه ها را به انتخابات ۱۴۰۰ جلب کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدت زیادی از انتشار اپلیکیشن کلاب هاوس نمی‌گذرد که تعداد زیادی از کاربران ایرانی فضای مجازی به آن وارد شده‌اند؛ البته در ابتدا فعالان رسانه‌ای و سیاسی خارج از کشور با بهره‌گیری از این شبکه اجتماعی، فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کردند.

کم کم فعالان سیاسی و خبرنگاران اصلاح‌طلب و اصولگرا در داخل نیز به این شبکه پیوستند و گروه‌هایی را هم برای سازماندهی مباحث سیاسی و انتخاباتی تشکیل دادند؛ البته حضور کاربران در این شبکه محدود به مباحث سیاسی نشد و گفت‌وشنود در رابطه با بسیاری مسائل کم کم به راه افتاد. حتی خبرنگاران خارج از کشور که به چهره‌های سیاسی درون کشور دسترسی ندارند هم توانستند با دعوت از برخی چهره‌های مشهور، توجه‌ها را به خود جلب کنند.

اوج فعالیت روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب در بهره‌گیری از کلاب‌هاوس دعوت از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی بود که با ۸ هزار شنونده توانست رکورد شلوغ‌ترین اتاق را بزند و باعث جلب توجه عموم مردم به این شبکه اجتماعی و مباحث سیاسی مطرح شده درون آن شد.

شبکه‌های اجتماعی مجازی امروز تأثیر بسزایی در فرایندهای سیاسی دارد، بر همین اساس اهمیت نقش کلاب هاوس را می‌توان از واکنش‌های مختلف به گفت‌وگوهای متفاوت طرح شده این شبکه دریافت. البته این شبکه مخالفان بسیاری هم داشت؛ ابتدا یکی از خبرگزاری‌های داخل کشور در گزارشی مبتنی بر دیدگاه تخریبی، و افراطی، به نقش شبکه‌های اجتماعی در انتخابات‌های بعد از سال ۸۸ و سپس به ضعف صدا و سیما در تبدیل شدن به رسانه‌ای مرجع اشاره کرد؛ ضعفی که زعم آن خبرگزاری، فضا را برای چنین شبه رسانه‌هایی مناسب‌تر می‌کند.

چهره‌های مختلف محافظه کار کشور که خود فعالیت بسیاری در این شبکه دارند نیز، آن را بلندگوی دشمن خواندند؛ در مقابل، اصلاح طلبان با حمایت از این برنامه، آن را راهی برای پاسخگو کردن مسئولان دانستند.

حال باید پرسید که آیا کلاب هاوس می‌تواند در فضای واقعی جامعه هم انعکاسی داشته باشد و فضای انتخاباتی کشور را تغییر دهد؟

کلاب هاوس باعث آشتی با انتخابات می‌شود

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مقام معظم رهبری در چند سال گذشته صحبتی مبنی بر ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی مطرح کردند؛ این سخن به این معنا بود که مردم به صورت آزاد مواضع خود را در مورد مسائل روز کشور بیان کنند. متأسفانه نتوانستیم طی سال‌های گذشته فضایی را برای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری ایجاد کنیم.

به گفته وی، امروز پلتفرمی به نام کلاب هاوس توانسته مونولوگ را به دیالوگ تبدیل کند؛ به این صورت که اشخاص حقوقی با حضور در این برنامه، نظرات مردم در رابطه با بیانات خود را به راحتی دریافت می‌کنند. کلاب هاوس به یک فرصت مناسب برای تبادل افکار و نظرات بین مردم و مسئولان تبدیل شده است.

به عقیده این فعال سیاسی اصولگرا، حضور جریانات سیاسی و کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در فضای کلاب هاوس و ارتباط با مردم، باعث آشتی با انتخابات می‌شود؛ زیرا زمینه‌ای فراهم می‌کند که مسئله انتخابات دوباره به زندگی مردم باز گردد. متأسفانه طی سال‌های گذشته مشکلات معیشتی و بی اعتماد مردم باعث شده، مسئله انتخابات از زندگی مردم فاصله بگیرد.

مهاجری خاطرنشان می‌کند: حضور جریانات سیاسی و کاندیداها در کلاب هاوس می‌تواند بخشی از مردم را نسبت به شرکت در انتخابات پیش رو متمایل کند.

کلاب هاوس باعث ایجاد تعامل بین گروه‌های سیاسی کشور شد

احمد شریف، دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران نیز در این خصوص به ایمنا می‌گوید: کلاب هاوس معجزه‌ای برای گفت‌وگو است؛ زیرا بزرگترین مشکل فضای سیاسی ایران عدم گفت‌وگو است و همواره گفت‌وگوهای غیر مستقیم در فضای سیاسی کشور باعث ایجاد شکاف بین سیاست‌مدران می‌شود.

به گفته وی، امروز نیاز است اختلاف نظرهای سیاست مداران به جای گفت‌وگوی غیر مستقیم و از دو تریبون متفاوت، در یک محیط تعاملی و کارشناسانه برطرف شود.

به گفته دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران، امروز با توجه به شیوع بیماری کرونا، محدودیت‌هایی در زمینه برگزاری همایش‌های سیاسی ایجاد شده است، اما کلاب هاوس توانسته زمینه ایجاد تعامل و گفت‌وگو بین گروه‌های سیاسی کشور را فراهم کند.

شریف خاطرنشان می‌کند: با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در کلاب هاوس، تعداد افراد حاضر در یک اتاق به ۸ هزار نفر رسید و اظهارات وزیر امورخارجه در این برنامه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت؛ همچنین طی روزهای گذشته شاهد حضور برخی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در فضای کلاب هاوس بودیم که مورد سوال مردم قرار گرفتند و برنامه‌های خود را به صورت شفاف ارائه دادند.

نظر شما