شناسهٔ خبر: 46573098 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان فامنین؛

یافته‌های طرح پژوهشی «شناسایی نیازهای اجتماعات محلی فامنین در حوزه کتابخانه عمومی» ارائه شد

در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان فامنین، یافته‌های طرح پژوهشی «شناسایی نیازهای اجتماعات محلی فامنین در حوزه کتابخانه عمومی» ارائه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، طرح پژوهشی «شناسایی نیازهای اجتماعات محلی فامنین در حوزه کتابخانه عمومی» یکی از دستاوردهای سفر دبیرکل و شورای معاونین نهاد به شهرستان فامنین بود که در تابستان سال ۱۳۹۷ تصویب و اجرای آن آغاز شد. این طرح پس از دو سال کار پژوهشی به اتمام رسید و نتایج تحقیق به منظور استفاده مسئولان در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان فامنین به ریاست سیدمجید شماعی، فرماندار و با حضور عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، مجریان طرح پژوهشی و سایر مدیران ارائه شد.

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان اظهار داشت: طرح پژوهشی «شناسایی نیازهای اجتماعات محلی فامنین در حوزه کتابخانه عمومی» یکی از نتایج سفر دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شهرستان فامنین است.

وی با بیان اینکه سفر ایشان خیر و برکات بسیاری به همراه داشت که با پشتیبانی مسئولان شهرستان و استان مصوبات آن اجرا شد و به بار نشست، افزود: در این سفر که در تابستان سال ۱۳۹۷ رخ داد، اقداماتی در جهت توسعه عمرانی زیر ساخت‌ها از جمله توسعه کتابخانه شهید مطهری، جذب نیروی انسانی متخصص و اقدامات فرهنگی تصویب شد که امروز به ثمر نشسته است.

وی افزود: ده عنوان سخنرانی عمومی به همراه مشاوره حضوری در حوزه مسائل اجتماعی و خانوادگی در سالن آمفی تئاتر کتابخانه شهید مطهری برگزار شد که در این دوره‌ها بیش از یک هزار نفر شرکت کردند.

زارعی خاطرنشان کرد: طرح توسعه کتابخانه شهید مطهری با ۲۴۰ مترمربع زیربنا و کتابخانه کوی ماماهان با ۲۶۰ مترمربع زیربنا که در حال حاضر آماده بهره‌برداری است نیز از نتایج آن سفر بوده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: طرح پژوهشی «شناسایی نیازهای اجتماعات محلی فامنین در حوزه کتابخانه عمومی» با محوریت اطلاع رسانی، آموزشی، اوقات فراغت و فرهنگی انجام شد تا بتوانیم به تأسی از نتایج آن، تصمیمات بهتری در حوزه کتابخانه‌های عمومی و ارائه خدمات به اقشار مختلف اتخاذ کنیم.

زارعی با بیان اینکه در کل جهان کتابخانه‌های عمومی در ابعاد محلی به ارائه خدمات می‌پردازند، ادامه داد: ارائه خدمات کتابخانه‌های عمومی در شهر و روستا متفاوت است، در روستاها می‌توان انواع کلاس‌های آموزشی را به دلیل نبود امکانات برگزار کرد؛ اگرچه نیروی انسانی نیز در این مناطق بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه برای رفع مشکلات در فامنین لازم است همه دستگاه‌ها در کنار هم باشند، خاطرنشان کرد: همه با هم باید تلاش کنیم و در راستای محرومیت زدایی از منطقه گام برداریم.

سجاد یاهک، مجری طرح پژوهشی «شناسایی نیازهای اجتماعات محلی فامنین در حوزه کتابخانه عمومی» نیز در این جلسه اظهار کرد: این طرح از بهار سال ۱۳۹۷ آغاز شد و تا زمستان سال ۱۳۹۹ ادامه یافت.

وی با بیان اینکه امروزه کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی مدنظر است، افزود: کتابخانه‌های عمومی از لحاظ فرهنگی کارایی بسیاری دارند و می‌توانند به مناطق محروم در راستای محرومیت زدایی کمک کنند.

یاهک فقر را منشأ مشکلات منطقه دانست و گفت: کتابخانه‌ها می‌توانند با انجام فعالیت‌های خود بار فقر را بکاهند، همانطور که در برخی از روستاهای فامنین به مهارت افزایی و ایجاد شغل برای ساکنان کمک کردند.

وی مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری، معیشت و دغدغه آینده فرزندان را از جمله دغدغه‌های مهم شهرستان عنوان کرد.

سیدمجید شماعی، فرماندار شهرستان فامنین نیز در این جلسه اظهار کرد: اقدامات بسیار شایسته‌ای توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در شهرستان انجام شده است و کتابخانه‌های عمومی یکی از ادارات موفق و تأثیرگذار در فامنین محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سفر دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شهرستان مایه خیر و برکات بسیاری بود، افزود: با انتخاب یک فرد متخصص به یکباره ۸۰۰ عضو به کتابخانه‌های عمومی شهرستان اضافه شد. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نشان داده که حساب شده پیش می‌رود و این طرح تحقیقاتی نیز در همین راستا است. به همین منظور استفاده بهینه از خروجی‌های این تحقیق بسیار حائز اهمیت است.

فرماندار فامنین اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی نشان دادند که بر پایه‌های علمی حرکت می‌کنند و استفاده از خروجی‌های این تحقیق بسیار اهمیت دارد.

در پایان این جلسه با اهدای لوح تقدیر به مجری طرح پژوهشی «شناسایی نیازهای اجتماعات محلی فامنین در حوزه کتابخانه عمومی» از خدمات وی تقدیر به عمل آمد.

نظر شما