شناسهٔ خبر: 46569876 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

عیدی از جنس کتاب برای کتابخانه های با منابع کمتر از حد میانگین استان؛

کتاب های طرح محیا به کتابخانه های عمومی فارس رسید

۶۱۰۰ نسخه کتاب پرمخاطب در قالب طرح محیا در اختیار کتابخانه های عمومی با منابع کمتر از حد میانگین استان فارس قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی فارس، طرح محیا از جمله طرح ها در حوزه منابع کتابخانه های عمومی است که در سال گذشته و در کنار فاز سوم طرح نسیم دانایی در استان انجام شد؛ این طرح با هدف خرید کتاب برای کتابخانه هایی که نسبت به میانگین استانی از منابع کمتری برخوردار هستند، اجرا شد.

 اعتبار این طرح دو میلیارد ریال است و با اجرای آن برای ۵۰ کتابخانه از یازده شهرستان‌ استان فارس کتاب ارسال شد. پس از نیازسنجی کتابخانه های عمومی، مراحل انتخاب فهرست کتاب ها، خرید، بسته بندی و ارسال کتاب ها انجام شد تا هرچه سریع تر منابع در کتابخانه قرار گیرد.

بسته های کتاب محیا به نسبت تعداد منابع و امانت هر کتابخانه برای آن ها در نظر گرفته شد و کتابخانه های عمومی در این طرح از نظر دریافت کتاب به پنج گروه تقسیم بندی شدند. حداکثر دریافتی ۲۰۱ نسخه و حداقل آن ۵۴ نسخه کتاب است و در مجموع ۶۱۰۰ نسخه کتاب در این طرح برای کتابخانه ها ارسال شده است. فهرست کتاب های انتخابی شامل آثار برگزیده در جشنواره های ملی، آثار ترجمه شده، تازه های نشر از سال ۱۳۹۷ به بعد و کتاب های پرفروش است.

گفتنی است، تقویت منابع کتابخانه های عمومی از نیازهای ضروری کتابخانه های عمومی است. یکی از معیارهای اصلی پویایی کتابخانه ها و حضور مخاطبان در کتابخانه، وجود منابع است. هر چقدر منابع کتابخانه های عمومی غنی تر و به روز تر باشد، میزان استقبال مخاطبان از خدمات کتابخانه ای نیز بیشتر است. بر همین اساس از چند سال گذشته در استان برنامه ریزی هایی انجام شد تا در کنار ارسال منابع سراسری که توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور انجام می شود، در استان نیز خرید کتاب در قالب طرح هایی با مشارکت منابع درآمدی استان، شهرستان ها و خیرین انجام شود.

نظر شما