شناسهٔ خبر: 46569375 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

گفتگوی اختصاصی رکنا با کارشناس بازار سرمایه:

همتی جزو مقصرین اصلی ریزش بازار سرمایه است

اقتصادی رکنا: آغاز هفته سوم فعالیت بازار بورس نشان می دهد که هنوز بازار تحت تاثیر واکنش های احساسی قرار دارد و باید منتظر بود که بازار به روند منطقی بازگشته و از این سردرگمی خارج شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش رکنا، امروز شنبه 21 فروردین ماه 1400 بورس باز هم منفی شد. برخی کارشناسان معتقد هستند این روند بازار مربوط به خبرهای سیاسی و کمبود نقدینگی در بازار است. در این خصوص گفتگوی اختصاصی رکنا با بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه را بخوانید:

بازار تحت تاثیر مذاکرات وین است

صمدی در خصوص بازار بورس در هفته ای که گذشت گفت: بازار هفته گذشته تحت تاثیر مذاکرات وین بود. واکنش بازار نسبت به خبرهای وین بیش از حد احساسی است. به طوری بازار صف فروش شد که مثل این است که روز اول در حال ریزش است. در حالی که بازار 70 درصد روند اصلاحی را طی کرده است.

وی افزود: در حال حاضر بازار از فضای منطقی برخوردار نیست. هنوز بازار در سیکل اصلاحی است. شاخص بورس از نظر تکنیکالی اصلاح را تکمیل می کند. به همین دلیل است که خریداران سهام برای خرید تردید دارند و خرید نمی کنند. برای خریداران مساله بنیادی اهمیتی ندارد و براساس تابلو و تکنیکال معامله می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: شرایط بنیادی شرکت ها خیلی خوب است. قیمت های جهانی بسیار عالی است. گزارش شرکت ها در اسفند ماه فوق العاده بود. گزارش فروردین ماه شرکت ها فاقد اهیمت است هم به دلیل تعطیلات نوروز و این که 10 روز تعطیلات سراسری در پیش داریم. البته بازار باز است و افراد می توانند در این مدت سرمایه گذاری کنند.

همتی جزو مقصرین اصلی ریزش بورس است / بازار سرمایه باید از زیر مجموعه وزارت اقتصاد خارج شود

صمدی گفت: به نظرم روند سیکل اصلاحی در حال تکمیل برای یک شروع جدید است. در مورد برجام طبق سیگنال هایی که مسئولین صادر می کنند، روند مذاکرات طولانی خواهد بود و راه طولانی برای رفع تحریم ها در پیش داریم. اما بازار همچنان واکنش احساسی نشان می دهد.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص صحبت های اخیر رئیس کل بانک مرکزی در کلاب هاوس گفت: بازار سرمایه معتقد است که آقای همتی جزو مقصرین اصلی ریزش بازار سرمایه است. رئیس سازمان بورس باید در جلسات هیئت دولت همانند حضور رئیس کل بانک مرکزی، حضور داشته باشد. بازار سرمایه بایستی از زیر نظر وزارت اقتصاد خارج شود و مجموعه مستقلی باشد. بازار سرمایه بهتر است زیر نظر رئیس جمهور باشد تا بیشتر بتوان حواشی بازار را کنترل کرد.در حال حاضر سیستم اداری کشور قدرت کافی ندارد و نه گوش شنوایی و نه اهمیتی برای رئیس سازمان بورس وجود دارد.

سهامداران در این شرایط بهتر است سهام بخرند

صمدی افزود: به نظر بازار شرایط بنیادی خوبی دارد. حتی با این وضعیت دی پی اس و سود تقسیمی شرکت ها از اردیبهشت تقسیم می شود. معقول تر این است که متقاضیان سهام بخرند. سود تقسیمی که سهام این شرکت ها خواهند داشت قطعا بیشتر از سود سپرده بانکی بین 15 تا 20 درصد است و هر کس سهام بخرد و نگهداری کند بیشتر از سود بانکی سود خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در آخر گفت: بازار نگرانی اش در مورد کف قیمت دلار است. همه معتقدند این نرخ ارزنده است اما به نظر می رسد بازار در تله ارزندگی گیر افتاده است. این حواشی سیاسی و سیکل اصلاحی شاخص تمام شود شرایط متفاوت خواهد شد. این هفته خیلی تحرکاتی در بازار دیده نمی شود به خصوص که موضوع مذاکرات یک هفته دیگر تمدید شده است. مشکل بازار در حال حاضر نقدینگی است و ربطی به دامنه منفی 2 یا منفی 10 و منفی 6 ندارد. زیرا در نبود پول تا منفی 10 هم صف فروش می زدند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما