شناسهٔ خبر: 46562361 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

نفتکش کره‌ای آزاد شد، اما پول‌های بلوکه شده ایران نه

صبح روز گذشته، نفتکش کره‌جنوبی که دی ماه سال ۹۹ به اتهام آلودگی زیست محیطی توسط نیروهای سپاه پاسداران در آب‌های خلیج‌فارس متوقف و بازداشت شده بود، پس از تکمیل تحقیقات و بنا به درخواست مالک و دولت کره‌جنوبی، از سوی دادستان هرمزگان آزاد شد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در توضیح این موضوع به خبرنگاران «عدم سوء سابقه ناخدا و کشتی در زمینه تخلف در منطقه» را دلیل نگاه مثبت دادستان برای آزادی کشتی کره‌ای دانسته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: اسماعیل مکی‌زاده معاون دریایی بنادر و دریانوردی استان هرمزگان درباره دلیل توقف این نفتکش کره‌ای به خبرگزاری تسنیم گفته بود: «نفتکش کره‌ای به سمت فجیره امارات در حرکت بوده که در فاصله ۱۱ مایلی جزیره تنب بزرگ آلودگی دریایی ایجاد کرده بود.» اما یکی از مقامات محلی و دولتی استان هرمزگان در این باره گفته بود: «یگان عبوری گشت نیروی دریایی سپاه متوجه این تخلف شده و به این کشتی اخطار داد اما شناور مذکور بدون توجه به اخطارها به مسیر خود ادامه داد.»

شائبه رسانه‌های غربی از دلیل بازداشت نفتکش کره‌ای

اگرچه مقامات کشورمان دلیل توقف این نفتکش کره‌ای را «نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی» اعلام کردند که به درخواست اداره بنادر و کشتیرانی و با حکم دادستانی استان هرمزگان انجام شد، اما برخی رسانه‌های خارجی توقف کشتی کره‌جنوبی را با «مسدود ماندن دارایی ایران در بانک‌های کره‌جنوبی» مرتبط دانستند. اموال حاصل از فروش صادرات نفتی که پیش از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران ایجاد شده بود و حالا در بانک‌های کره‌جنوبی بلوکه شده و کره‌ای‌ها حاضر به پرداخت این پول‌ها نبودند، اما همان زمان سخنگوی وزارت خارجه ضمن رد این ادعا، تاکید کرد که «جمهوری اسلامی ایران نسبت به «آلودگی دریایی حساس» است و توقف نفتکش کره‌ای را امری «کاملا فنی» دانست.

تلاش مقامات کره‌جنوبی و رایزنی با ایران برای آزادی نفتکش متخلف

البته همان زمان خبرگزاری تله ریپورت، خبر داد که «چونگ سیه کیون» نخست‌وزیر کره‌جنوبی به زودی پس از پایان فرآیند انتخاب مجدد به عنوان نخست‌وزیر، برای گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درباره آزادسازی نفتکش «هانکوک چیمی» و کاپیتان آن در تاریخ ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ به ایران سفر می‌کند. اما پس از مدتی خبرگزاری دولتی «یونهاپ» کره‌جنوبی از «پیشرفت‌های خوب در مذاکرات با طرف ایرانی» درباره نفتکش توقیف‌شده کره‌ای خبر داد و گفت که احتمالا به زودی این کشتی و کاپیتانش آزاد شوند.

بنابراین پس از گذشت سه ماه از ماجرا و مذاکرات صورت گرفته با کره‌ای‌ها، روز گذشته سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از تکمیل تحقیقات درباره تخلفات کشتی کره‌ای و درخواست مالک و دولت کره برای آزادی نفتکش مذکور و همچنین نظر مثبت دادستان هرمزگان نسبت به موضوع، از آزادسازی نفتکش کره‌جنوبی خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان «عدم سوء‌سابقه ناخدا و کشتی در زمینه تخلف در منطقه» را زمینه نگاه مثبت دادستان برای آزادی کشتی اعلام کرد. خطیب‌زاده افزود: «جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری با سواحل طولانی در خلیج‌فارس و دریای عمان، بر رعایت کامل مقررات دریایی از جمله مقررات‌ ناظر بر حفظ محیط‌زیست تاکید دارد و هرگونه تخلف در این زمینه را رصد و پیگیری می‌کند.»

کشتی کره‌ای آب‌های خلیج‌فارس را ترک کرد

به دنبال این خبر، روز گذشته خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی با انتشار عکسی از کشتی کره‌ای توقیف‌شده در خلیج‌فارس، به نقل از وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که این کشتی به همراه ناخدا و خدمه‌اش ساعت ۶ صبح جمعه به وقت تهران، ایران را ترک کرده است.

گفتنی است، اوایل ماه ژانویه، مطابق ۱۴ دی ماه ۹۹ ایران نفتکشMT Hankuk chemi و ۲۰ خدمه آن را به دلیل ایجاد آلودگی نفتی توقیف کرد. البته در ماه فوریه، مقامات کشورمان موافقت کردند که تمام دریانوردان این نفتکش را به جز کاپیتان که برای مدیریت کشتی مورد نیاز بود، آزاد کند. همان زمان شبکه کی‌بی‌اس، کره‌جنوبی طی گزارشی اعلام کرد: «چوی‌یونگ سام، سخنگوی وزارت خارجه کره‌جنوبی در یک نشست خبری گفته است که «سئول از اظهارات مقامات ایران مبنی بر اینکه با دیدگاهی مثبت در حال بررسی آزادسازی نفتکش توقیف‌شده کره‌ای و ناخدای آن هستند، استقبال می‌کند.» او در ادامه تاکید کرد «دولت کره از نزدیک و با دقت موضع تهران و بررسی‌های آنها را دنبال می‌کند و انتظار می‌رود به‌زودی خبرهای خوبی درباره آزادسازی کشتی کره‌جنوبی منتشر شود.» چوی‌یونگ سام با بیان اینکه «توقیف نفتکش کره‌ای بر روابط دوجانبه «سنگینی» کرده، گفت: «حل‌وفصل این مساله یک دستاورد مهم برای توسعه روابط سئول‌-‌تهران خواهد بود.»

اگرچه به گفته یک مقام آگاه داخلی، اخیرا مقامات کره‌ای اعلام کرده‌اند «درصدد حل مشکلات و تقویت روابط دو کشور هستند و البته پیشنهاد طرف کره‌ای برای سفر نخست‌وزیر کره‌جنوبی در این چارچوب مطرح شده که مورد استقبال تهران قرار گرفته است» اما باید دید حالا که ایران کشتی متخلف کره‌ای را آزاد کرده است، آیا کره‌ای‌ها هم نسبت به بازپس دادن پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره‌ای حسن‌نیت به خرج خواهند داد یا باز هم منتظر صدور اجازه و کسب تکلیف از سوی آمریکایی‌ها برای این امر خواهند ماند؟

نظر شما