شناسهٔ خبر: 46559199 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

آغاز به کار دومین نشست کمیسیون مشترک برجام

صاحب‌خبر -

نمایندگان کشورهای ۱+۴ برای دومین بار، امروز جمعه در وین به طور رسمی دور یک میز حاضر شدند تا نتایج کار دو گروه کارشناسی در بخش تحریم ها و فعالیت های هسته ای را بررسی و درباره ادامه کار تصمیم گیری کنند.

 نشست روز جمعه در ادامه نشست های عادی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان سیاسی وزیران خارجه است که در تهران به طور آنلاین و در وین این هفته به طور حضوری انجام شده است.

بر اساس توافق نشست روز سه شنبه هفته جاری در وین، دو گروه کارشناسی از سوی کشورهای ۱+۴ همزمان بحث ها درباره چگونگی لغو تحریم ها و بازگشت به تعهدات هسته‌ای را بررسی کردند.

گفته می‌شود هیاتی از آمریکا نیز در وین به سر می برد و نتایج مذاکرات از سوی اروپایی ها به آنها منتقل می‌شود.

آمریکا تنها کشوری است که به طور رسمی در دوره ترامپ از برجام خارج شده است و نمی تواند تا بازگشت رسمی به برجام و اجرای کامل تعهداتش به این توافق و نشست های کمیسیون مشترک بازگردد.

بنا بر شنیده ها، مذاکرات کارشناسی احتمالا اواسط هفته آینده دوباره از سر گرفته می شود و معاونان نیز جمعه آینده برای بررسی و تصمیم گیری درباره نتایج کار با یکدیگر ملاقات می کنند.

سید عباس عراقچی در آخرین اظهاراتش در باره این رایزنی‌ها تاکید کرد: هیچ‌یک از اقدامات هسته‌ای فعلی ایران تا قبل از لغو کامل تحریم‌ها متوقف یا کند نخواهد شد. تا وقتی آمریکا تمام تحریم های خودش را لغو نکرده و به برجام برنگشته باشد، هیچ یک از فعالیت های هسته ای ایران به ویژه در حوزه غنی سازی نه متوقف می شود و نه حتی روند کاهشی پیدا می‌کند. غنی سازی ۲۰ درصد ما اکنون با سرعتی حتی فراتر از سرعتی که مجلس شورای اسلامی در قانون خودش پیش بینی کرده بود، پیش می رود و مواد غنی شده ۲۰ درصد در حال تولید است.

وی افزود: این روند به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد تا زمانی که توافقی به دست بیاید و بر اساس آن آمریکا تمامی تحریم های خودش را بردارد و همانطور که بارها ذکر شده در یک مرحله همه تحریم ها باید برداشته شود.

عراقچی ادامه داد: گفت وگوی ما با اروپایی ها، روسیه و چین ادامه دارد. اینکه بعضا گفته می شود این گفت وگوها با اروپاست و اروپایی ها هم از آن سو با آمریکا صحبت می کنند، صحیح نیست. ما اینجا با مجموعه کشورهای عضو فعلی برجام یعنی سه کشور اروپایی، روسیه و چین و اتحادیه اروپا که هماهنگ کننده برجام است، مذاکره می کنیم و آنها هم از سمت دیگر با آمریکایی ها به شیوه ای که خودشان می دانند، گفت وگو و نتایج را منتقل می کنند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه و درباره نتایج گفتگوها در وین تصریح کرد: نشانه هایی بروز کرده است که آمریکایی ها در حال بررسی مواضع خودشان و حرکت به سمت برداشتن تحریم های کامل هستند؛ ولی ما هنوز در موقعیتی نیستیم که قضاوت کنیم و هنوز مذاکرات به جمع بندی نرسیده است. تصور می کنم که ما مسیر طولانی تری را در پیش داریم؛ اگرچه که حرکت ما حرکت رو به جلوست و فضای مذاکرات فضای سازنده ای است.

منبع: ایسنا

نظر شما