شناسهٔ خبر: 46558313 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

دور جدید مذاکرات کمیسیون مشترک برجام و شرایط موجود در آن

دور جدید مذاکرات کشورهای حاضر در برجام، از پیش از ظهر امروز جمعه در شهر وین آغاز شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل؛  نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ به منظور ارزیابی نتایج نشست‌های کارگروه‌ها در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای در وین آغاز شد.

در همین رابطه «مخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین اعلام کرد که در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام، نتایج اقدامات انجام گرفته در روزهای اخیر جمع بندی می شود.

نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در این رابطه اعلام کرد که دیپلمات‌ها و کارشناس‌های ایران و گروه چهار به علاوه یک در دو کارگروه رفع تحریم و بازگشت ایران به تعهدات برجامی سرگرم رایزنی هستند.

اولیانوف همچنین در توئیتی از پیشنهاد هیات روس در جلسات کارشناسی خبر داد که به تعبیر او منجر به پیشرفت مذاکرات و بازگشت برجام به ریل اصلی خواهد شد.

موضع اتحادیه اروپا 

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: کمیسیون مشترک برجام کارش را ساعت ۱۰ صبح ۹ آوریل (به وقت اروپای مرکزی)  به صورت جلسه حضوری در وین از سر خواهد گرفت و نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران در آن حضور خواهند داشت.

طبق بیانیه اتحادیه اروپا، شرکت‌کنندگان در این نشست به ارزیابی رایزنی‌های انجام شده در هفته جاری درباره بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و حصول اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق از سوی همه طرف‌ها خواهند پرداخت.

اتحادیه اروپا پیشتر پیشنهاد برگزاری نشست غیر رسمی بین اعضای برجام و آمریکا را مطرح کرد که با مخالفت جمهوری اسلامی ایران روبرو شد. جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که مذاکرات با آمریکا زمانی منعقد خواهد شد که طرف های مقابل به اجرای تعهدات کامل خود برگردند؛ آنگاه «در این باره صحبت می‌شود که چگونه می توان تضمین کرد که اقدامات قبلی آمریکا دوباره تکرار نشود.»

دیدار عراقچی با گروسی 

سید عباس عراقچی رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین پنجشنبه شب بعد از دیدارش با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نشست‌های کارگروه‌هایی که در وین در جریان است، گفت: ظرف دیروز و امروز (چهارشنبه و پنج‌شنبه) کارگروه‌هایی که در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای ایجاد شد، به صورت فشرده کار کردند و کارشناسان همه کشورها دخیل و درگیر بودند و مسائل را خیلی جامع مدنظر قرار دادند. هدف آنها تنظیم اقداماتی است که دو طرف باید در یک مرحله انجام دهند.

عراقچی با اشاره به برخی مسائل مطرح شده، تصریح کرد: بحث گام به گام، اقدامات اولیه و اقدامات میانی و ... مدت‌هاست که کنار گذاشته است. کاری که ما الان انجام می‌دهیم، طبق مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران، بر این مبنا است که درباره برداشته شدن یک جای تحریم‌ها به صورت دقیق مذاکره می‌کنیم، چه تحریم‌هایی و چگونه و مشخصات آنها همه باید دقیق روشن شود و کارگروه‌ در این زمینه فعالیت می‌کند. تحریم‌هایی که باید برداشته شود از نظر ما شامل همه تحریم‌های برجامی و همه تحریم‌های دوران ترامپ می‌شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: از آن طرف هم درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، مجموعه اقداماتی که ایران باید انجام دهد تا به پایبندی کامل برگردد، مشخص می‌شود و بعد ما تنظیم و بحث خواهیم کرد که ترتیب و توالی اقدامات دو طرف چگونه باشد. از نظر ما آمریکا باید همه اقداماتش را یک جا انجام دهد و بعد ما راستی آزمایی می‌کنیم و بعد ایران هم اقداماتش را انجام خواهد داد.

عراقچی اینکه راستی آزمایی چگونه باید باشد را یک موضوع بحث برشمرد و افزود: دوره زمانی آن چقدر باشد و چه ابعادی دارد و چگونه صورت می‌گیرد نیز مورد بحث واقع خواهد شد و امیدوارم در ادامه مذاکرات درباره این موارد بتوانیم به یک جمع بندی برسیم.

نظر شما