شناسهٔ خبر: 46554830 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نائب رییس شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی:

ایران گزینه مناسبی برای جایگزینی کانال سوئز است

مشهد - ایرنا - نائب‌رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: انسداد موقت کانال سوئز توجه جامعه جهانی را به مسیرهای جایگزین این آبراهه معطوف کرده است، که ایران در قالب دالان شمال- جنوب قطعا می‌تواند یکی از این مسیرها باشد.

صاحب‌خبر -

محمود امتی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: کانال سوئز از دیرباز علاوه بر کالاهای تجاری، مسیر انتقال انرژی بین آسیا و اروپا بوده است اما اختلال اخیر در این کانال اهمیت مسیرهای جایگزین را مضاعف و تلنگری به دنیا وارد کرد تا تجارت جهانی مسیرهای دیگری را نیز انتخاب کند.

وی گفت: در حال حاضر کشورها در روابط تجاری‌شان به دنبال این هستند که انرژی، به خصوص نفت را سریع تر، ارزان تر و راحت تر از خاورمیانه به اروپا انتقال دهند که در این زمینه مسیر ایران بسیار حائز اهمیت است.

امتی ادامه داد: ایران از گذشته مسیر ارتباطی آسیا به اروپا بوده و بر سر چهار راه دالان های شرق به غرب و شمال به جنوب قرار داشته است، همچنین به تازگی ایران در آستانه پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که در آن پنج کشور ارمنستان، روسیه، قزاقستان، بلاروس و قرقیزستان عضویت دارند و این خود به خود مسیر دالان شمال به جنوب را تقویت کرده و باعث رونق این مسیر خواهد شد.

نائب رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: راه اندازی دالان حمل و نقل شمال به جنوب، که در سال ۲۰۰۰ میلادی در تفاهمی بین ایران، هند و روسیه منعقد شد، سومین دلیل اهمیت مسیر جایگزین ایران به جای کانال سوئز است.

امتی افزود: بعد از تجهیز بندر اقیانوسی چابهار توسط هند، این انگیزه تقویت شد که هند کالاهای تجاری خود را از طریق چابهار به روسیه و روسیه کالاهای تجاری و نفت خود را از این مسیر در حد چندین میلیون تن انتقال دهند.

وی گفت: اتصال بنادر ایران در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر به بنادر روسیه در سن پترزبورگ و شمال اروپا از طریق زیرساختهای حمل ونقل کشورمان، جذابیت قابل توجهی برای خریداران و فروشندگان انرژی و یا کشورهای وارد کننده و صادر کننده کالا دارد.

امتی افزود: رونق و تقویت این مسیر الزاماتی دارد که یکی از ۲ شاخصه مهم آن فعال شدن دیپلماسی خارجی در تعاملات بین المللی و مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه و رایزنی و سرمایه گذاری است و این اقدامات می‌تواند تاثیر بسزایی بر اهمیت و فعالیت این مسیر داشته و به دنیا این پیام را بدهد که آمادگی لازم برای فعال کردن این مسیر وجود دارد.

نائب رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: دومین شاخصه نیز آن است که ما باید در مبادی ورودی همچون بنادر جنوبی، بنادر شمالی و مسیر دریایی خزر به روسیه، مقدمات حمل و نقل ترکیبی جاده‌ای و دریایی قوی با سرویس های متعدد را راه انداخته و این اطمینان را به سایر کشورها بدهیم که می توانیم سریع تر و ارزان تر کالاها را حمل کنیم.

وی گفت: در صورت ارائه خدمات برتر ترانزیتی، رغبت به استفاده از این مسیر برای بسیاری از کشورها بخصوص کشورهای شمال اروپا ایجاد خواهد شد تا کالاهایی را که از مسیر چین و اقیانوس هند و کانال سوئز به اروپا می‌برند، از دالان شمال به جنوب و مسیر ایران منتقل کنند.

آبراهه سوئز اوائل فروردین ماه توسط یک کشتی عظیم باربری متعلق به ژاپن به مدت هفت روز مسدود شده بود که سرانجام روز دوشنبه نهم فروردین ماه بازگشایی شد.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: مسدود شدن این آبراهه بین المللی روزانه نزدیک به ۹.۶ میلیارد دلار به اقتصاد جهان خسارت زد و ثابت کرد که چرخ اصلی اقتصاد جهان در دریا است. یعنی تقریبا ۷۰ درصد کل تجارت جهانی توسط نقل و انتقال کالا از دریا صورت می‌گیرد.

آبراهه سوئز یک قرن و نیم پیش افتتاح شد، این کانال یکی از مهمترین و پر رفت و آمدترین مسیر عبور کشتی‌ها و نفتکش‌ها در جهان به شمار می‌رود. این کانال مسافت دریایی میان آسیا و اروپا را حدود ۱۵ روز کاهش داده و خطرات سفر دریایی را نیز پایین ‌آورده است.

نظر شما