شناسهٔ خبر: 46552215 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات برجامی ؛

آمریکا: انتظار پیشرفت سریع در مذاکرات وین نداریم/یک مقام ارشد: تهران مذاکره درباره تفکیک تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نشست وین را شروع فرایندی با مسیری دشوار و کاری سخت دانست و گفت انتظار پیشرفت سریع از این مذاکرات نداریم.
به گزارش خبرگزاری آریا،ند پرایس روز چهارشنبه در نشست خبری روزانه خود درباره نشست وین که مذاکره غیر مستقیم از طریق متحدان و شرکای آمریکایی با ایران جریان دارد، این مطلب را مطرح کرد.
هیات مذاکراتی جمهوری اسلامی به سرپرستی سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا از روز سه‌شنبه در وین مذاکرات کمیسیون مشترک برجام را آغاز کرد که محور اصلی آن بررسی چگونگی بازگشت آمریکا به برجام است.
در کنار این کمیسیون، هیات آمریکایی به سرپرستی رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم در وین حضور دارند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: این صحبت ها غیرمستقیم است و در نتیجه مکانیک آنها می‌تواند دست و پا گیر باشد. سخت خواهد بود زیرا اینها مسائل بسیار فنی و پیچیده‌ای هستند. این یک مذاکرات استراتژیک نیست هرچند تا حد زیادی نطه پایانی استراتژیک آن روشن است که انطباق در برابر انطباق نامیده‌ایم.
پرایس نشست وین را چگونگی رسیدن به این نقطه دانست و ادامه داد: این موضوع، دشوار خواهد بود زیرا بی اعتمادی نسبتاً زیادی بین ایالات متحده و ایران وجود دارد که به وقایع سال‌های اخیر و نیز تاریخ نسبتا طولانی بین دو کشور ما و بین ایران و جامعه جهانی بر می‌گردد. با این حال، هیچ یک از این موارد چیزی نیست که ما به طور بالقوه نتوانیم بر آن غلبه کنیم، اما چالش‌هایی پیش رو وجود دارد.
وی اضافه کرد: این نشست‌ها، درک بهتری از تفکر ایران را به ما ارائه می دهند و ما امیدواریم که به نوبه خود، تهران با درک بهتری آنچه ما می‌توانیم انجام دهیم، این دور از مذاکرات را ترک کند. تیم آمریکا در وین با متحدان اروپایی و همچنین با شرکای روسی و چینی رایزنی کرده است. آنها به نوبه خود با هیات ایرانی دیدار کرده‌اند. بنابراین در همه اینها ، ما درباره موقعیت ایران بیشتر شنیده ایم. ایران هم با توجه به اینکه شرکای ما به نوبه خود موقعیت ما را به ایرانیان انتقال داده‌اند، بیشتر از ما شنیده‌اند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه نشست وین برای چگونگی از سرگیری برجام از سوی ایران و تخفیف تحریم ها در مطابقت ما از برجام است، اظهار کرد: ما آماده هستیم تا اقدامات لازم برای بازگشت به انطباق با برجام از جمله با لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام را انجام دهیم.
پرایس تاکید کرد: من در اینجا موقعیتی ندارم که بتوانم جزئیات آنچه ممکن است باشد را به شما ارائه دهم. دقیقاً به همین دلیل است که ما توافق کرده ایم که برای این منظور در دیپلماسی شرکت کنیم. ماهیت دقیق هرگونه تحریم، موضوع دیپلماسی است.
وی در عین حال گفت ما هیچ حرکت یا انگیزه یکجانبه‌ای برای شیرین سازی هر نوع معامله یا تحریک ایران برای بازگشت به میز مذاکره یا موقعیت بهتر در آن ارائه نمی‌دهیم و نخواهیم داد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره تحریم‌هایی که با برچسب‌های دیگری همچون مبارزه با تروریسم تکرار یا اعمال شده‌اند، هم گفت: این دولت متعهد است ، در بسیاری از موارد با متحدان و شرکای خود همکاری کند تا ایران را نسبت به نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم، برنامه موشک بالستیک پاسخگو نگهدارد.
.
واشنگتن: آماده برداشتن گام‌هایی برای بازگشت به برجام هستیم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی است واشنگتن آماده است گام‌هایی را برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای برداشته و رفع تحریم‌هایی که مرتبط با برجام نیستند را نیز درنظر بگیرد.
در حالی که آمریکا پیش از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین از ایران می‌خواست ابتدا به الزامات برجامی بازگردد، اما وزارت خارجه این کشور بامداد پنجشنبه از آمادگی واشنگتن برای پایبند شدن به توافق هسته‌ای خبر داد.
به نوشته رسانه‌های آمریکایی، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه گفت: «گفت‌وگوها در وین دشوار خواهد بود و به دلایل مختلفی از جمله نبود اعتماد بین تهران و واشنگتن، شاهد چالش‌هایی خواهیم بود».
پرایس ضمن اشاره به حرفه‌ای پیش رفتن گفت‌وگوها در وین، توضیح داد: «ما آماده‌ایم گام‌هایی را برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای برداریم، همچنین رفع تحریم‌هایی که مرتبط با برجام نیستند را نیز درنظر بگیریم».
وی با تاکید بر آمادگی آمریکا برای برداشتن تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران، اما اظهار داشت: «ما هیچ مشوق یکجانبه‌ای به ایران ندهیم تا به [پایبندی به تعهداتش ذیل] توافق هسته‌ای بازگردد».
پیش از این، یک مقام ارشد ایرانی روز گذشته به شبکه «پرس تی‌وی‌» گفت که جمهوری اسلامی تقسیم‌بندی تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا به تحریم‌های برجامی و غیربرجامی را نمی‌پذیرد.
روز سه‌شنبه دور اول هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه 1+4 و نماینده اتحادیه اروپا برگزار شد.
«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز به گفت‌وگوهای هیأت ایرانی با گروه 1+4 در وین اشاره و بار دیگر تأکید کرد که گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با هیچ طرفی از آمریکا در وین و در هیچ جای دیگری صورت نگرفته و نخواهد گرفت.
«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سرپرست هیأت ایرانی در وین، با بیان اینکه ما درباره برجام هیچ مذاکره‌ای نداریم، چه برسد به فرابرجام و موضوعات دیگر، گفت: اگر اروپا علاقه‌مند به حفظ توافق و ادامه آن است، خواسته ایران که رفع کامل تحریم‌ها در یک مرحله است را اجابت کند.

دیدار عراقچی با وزیر خارجه اتریش
معاون سیاسی وزیر خارجه در دیدار با وزیر خارجه اتریش مواضع ایران و لزوم رفع کامل تحریم ها و گام های عملی که دولت آمریکا باید برای بازگشت به برجام بردارد را تبیین کرد.
سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام عصر روز (چهارشنبه) با «الکساندر شالنبرگ» وزیر خارجه اتریش دیدار و گفت و گو کرد.
در این ملاقات که در فضایی دوستانه برگزار شد، روابط دوجانبه مرور و ضمن تاکید بر اراده دو طرف برای تعمیق همکاری های فیمابین در حوزه های مختلف، در خصوص مسائل مورد علاقه طرفین رایزنی شد.
در این دیدار همچنین آخرین وضعیت گفت و گوهای نشست کمیسیون مشترک برجام در وین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این رابطه، عراقچی ضمن تشکر از تلاش ها و مهمان نوازی های دولت اتریش، مواضع کشورمان در این خصوص و لزوم رفع کامل تحریم ها و گام های عملی که دولت آمریکا باید برای بازگشت به برجام بردارد را تبیین کرد.
شالنبرگ نیز ضمن تاکید بر آمادگی دولت اتریش برای ارائه تسهیلات لازم و بذل هرگونه تلاش برای ایجاد فضایی مناسب به منظور برگزاری این گفت و گوها در وین تاکید و اعلام کرد که برجام و تداوم آن به نفع همه ماست.
در این دیدار، قائم مقام وزیر خارجه اتریش و سفیر ایران در اتریش نیز حضور داشتند.

رویترز مدعی تعویق گفت‌وگوهای فنی ایران و آژانس اتمی شد
دیپلمات‌های غربی مدعی شده‌اند مذاکرات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعویق افتاده است.
سه دیپلمات غربی مدعی شده‌اند گفت‌وگوهای میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران به تعویق افتاده است.
خبرگزاری رویترز به نقل از این سه دیپلمات که اشاره‌ای به نام آنها نشده این خبر را اعلام کرده و نوشته این گفت‌وگوها قرار بوده درباره ادعاها مبنی بر پیدا شدن آثار اورانیوم در برخی سایت‌های ایران برگزار شوند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این اعلام کرده بود قرار است گفت‌وگوها درباره این موضوع را از آغاز ماه آوریل با ایران آغاز کند و تا اوایل ماه جولای به پیشرفت‌هایی در این زمینه دست پیدا کند.
یک دیپلمات اروپایی گفت: «شروع این مذاکرات از ماه آوریل چند هفته عقب افتاده است. ممکن است این تعویق، دو هفته‌ای باشد.» وی گفته دلیل تعویق این گفت‌وگوها فنی است.
دو دیپلمات گفته‌اند که این گفت‌‌و‌گوها به تعویق افتاده‌اند. یکی از این دو دیپلمات می‌گوید ریاست هیئت مذاکره‌کننده آژانس انرژی اتمی را «ماسیمو آپارو»، سرپرست بازرسان این نهاد بین‌المللی به عهده خواهد داشت.
یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره تعویق این تاریخ گفته است: «یک تاریخ در ماه آوریل تأیید شده است.»

روسیه تشکیل کارگروه‌هایی برای رفع تحریم‌ها علیه ایران را تأیید کرد
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی ضمن اعلام این که دو کارگروه کارشناسی درباره موضوعات مرتبط با برداشته شدن تحریم‌ها و هسته‌ای در حال کار در وین هستند، افزود مسکو در هر دو موضوع پیشنهادهای ملموسی را برای بررسی ارائه کرده است.
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در توییتی از مطرح کردن پیشنهادهایی از سوی مسکو در ارتباط با دو موضوع رفع تحریم و هسته‌ای که در دو کارگروه کارشناسی در وین در حال بررسی است، خبر داد.
وی در این خصوص نوشت: پیرو تصمیم کمیسیون مشترک برجام، دو کارگروه کارشناسی درباره موضوعات مرتبط با برداشته شدن تحریم‌ها و بازگشت ایران به تعهدات کامل هسته‌ای خود، در حال کار در وین هستند.
وی افزود: در هر دو گروه روسیه پیشنهادات ملموسی را رسماً برای بررسی مطرح کرده است.
نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه 1+4 (آلمان،‌ فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و نماینده اتحادیه اروپا از روز سه‌شنبه (17 فروردین) در شهر وین پایتخت اتریش برگزار شد.
بر اساس توافق صورت گرفته، دو نشست کارشناسی موازی بین اعضای کمیسیون مشترک برجام جهت انجام رایزنی‌های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته‌ای تشکیل شد. این نشست‌های کارشناسی قرار است به بحث و رایزنی در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها و مسائل هسته ای بپردازند و نتیجه بحث‌های خود را به کمیسیون گزارش کنند.
«سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه در همین خصوص اظهار داشت: کار این دو گروه کاری این است که مجموعه اقداماتی که دو طرف در یک مرحله باید انجام دهند را مشخص و نهایی کند و بعد ما دوباره در کمیسیون مشترک ترتیب و توالی اقدامات و جزییات مربوط به زمانبندی آنها را مشخص کنیم.
عراقچی همچنین گفت: قرار است صبح جمعه کمیسیون مشترک کار این دو کارگروه را بررسی کند، پیشرفت کار را ببینیم و اگر مشکلات و موانعی هست، آن‌ها را ارزیابی کنیم. در دو سه روز آینده کار کارگروه‌های دوگانه را به صورت مرتب ارزیابی و گزارش‌های همکاران را می‌شنویم و اگر کار به سمت پیشرفت است، کارگروه‌ها ادامه خواهند داد و اگر پیشرفتی صورت نگیرد و طرف‌های مقابل جدیت نداشته باشند، طبیعی است که این روند ادامه نخواهد یافت.
وی تاکید کرد: در همه این مراحل بین ما و کشورهای 1+4 مذاکرات صورت می‌گیرد، ما هیچ مذاکراتی با آمریکا یا هیچ کشور دیگری نداریم. مذاکرات ما با 1+4 در قالب کمیسیون مشترک است.

یک مقام ارشد گفت: تهران مذاکره درباره تفکیک تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد
وی افزود: آمریکا و اروپا باید ضمانت دهند تحریم‌ها بعد از لغو دوباره باز نمی‌گردد زیرا شرط بازگشت ایران به تعهدات برجامی لغو پایدار همه تحریم‌ها است.
این مقام ارشد بیان داشت: ایران تفکیک تحریم‌های برجامی و غیر برجامی دوره ترامپ را نمی پذیرد از نظر ایران همه تحریم های آمریکا شامل تحریم‌های دوره اوباما، تحریم‌های بازگردانده شده توسط ترامپ و تحریم‌های اضافه شده در دوره ترامپ با برچسب های غیر از هسته‌ای باید لغو شوند.
وی تاکید کرد: مدت زمان کوتاه برای راستی آزمایی لغو تحریم‌ها کافی نیست زیرا بازگشت ایران به تعهدات برجامی تا قبل از راستی آزمایی معقول ممکن نیست.

آمریکا نشست وین را گام ابتدایی سازنده خواند
 سخنگوی کاخ سفید نشست وین درباره بازگشت آمریکا به برجام را گام ابتدایی سازنده خواند و گفت: این نشانه و گام خوبی است که حتی به صورت غیر مستقیم(با ایران) تعامل داریم.
 جن ساکی روز چهارشنبه در نشست خبری روزانه خود افزود: گفت‌وگوها در وین برای دومین روز ادامه دارد. احتمالا توئیت اتحادیه اروپا را دیده‌اید که مذاکرات را "متحدانه و با همت" توصیف کردند.
وی افزود: این یک گام ابتدایی سازنده از فرایند جاری است. موضوع اولیه هم بازگشت ایران به انطباق با تعهدات و کاهش تحریم‌های آمریکا است. انتظار داریم این گفت‌وگوها دشوار و فرایند، طولانی باشد. این نشست‌ها، تنها شروع یک دوره است.
سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: من نمی‌توانم یک زمان‌بندی برای این مذاکرات ارائه دهم. بر این باوریم که دیپلماسی، مسیری درست برای پرداختن به این چالش است. این کار را در هماهنگی و همکاری نزدیک با متحدان و شرکایمان انجام می‌دهیم.
ساکی روند جاری در وین را بهترین رویکردی دانست و اضافه کرد: این نشست، شروع یک فرایند است و انتظار داریم که پس از اتمام این دور از مذاکرات، بازخوانی از آن را منتشر کنند.
جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های باقی‌مانده در برجام از روز گذشته مذاکرات کمیسیون مشترک را در وین آغاز کردند. پس از دور نخست این گفت‌‎‌وگوها، دو کارگروه برای بررسی چگونگی اقدام هسته‌ای ایران و همچنین چگونگی برداشته شدن تحریم‌های آمریکا، تشکیل شد.
هیات آمریکا هم در قالب دیگری به سرپرستی رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با اعضای باقی‌مانده برجام بدون ایران تعامل دارد.
ایران بر لغو یکپارچه تحریم‌ها پیش از بازگشت آمریکا به برجام تاکید دارد.
قرار است دور بعدی مذاکرات کمیسیون مشترک، روز جمعه برگزار شود تا جمع‌بندی نتایج حاصل شده در کارگروه‌ها را بررسی کنند.

 پاسخ وزارت امور خارجه آمریکا به درخواست های ایران
ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در جلسه توجیهی گفت که درخواست های ایران از ایالات متحده برای لغو تحریم ها "حداکثر زیاد" و غیرسازنده است و این اقدامات باید متقابل باشد.
به گزارش اسپوتنیک، ند پرایس در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده در حال بررسی لغو کلیه تحریم های ضدایرانی طبق درخواست ایران است، گفت: "من فکر نمی کنم خواستهای ایالات متحده برای انجام یک حرکت یک جانبه  انجام شود، اینکه هیچ اقدامی متناظر از سوی ایران انجام نشود سازنده نیست".
این مقام وزارت امور خارجه امریکا تاکید کرد که رایزنی های در حال انجام در وین گامی مهم در جهت شناسایی اقدامات "سازنده" و کافی است که برای بازگشت هر دو طرف ، ایران و ایالات متحده به اجرای برجام لازم است.

نظر شما