شناسهٔ خبر: 46551560 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

عراقچی:

هفته‌ آینده به وین برمی‌گردیم/گام به گام مدت‌هاست کنار گذاشته شده

سید مهدی حسینی

معاون سیاسی وزیر امور خارجه از ادامه مذاکرات ایران و ۱+۴ طی هفته آتی در وین خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، سید عباس عراقچی امروز پس از دیدار با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران ضمن تشریح نتایج این دیدار، با بیان اینکه ملاقات خوبی با «گروسی» داشتم، گفت: در جریان مذاکراتی که اکنون در حال انجام است وقتی به جمع بندی برسیم وظایفی هم برای آژانس وجود دارد؛ آژانس باید به موقع به وظایف خود عمل کند از این رو لازم بود که او را در جریان آخرین مذاکرات قرار دهیم تا یک هماهنگ بیشتری بین ما به وجود آید برای زمانی که لازم است آژانس ورود پیدا کند و نقش خود را ایفا کند.

وی اظهار داشت: همچنین در این دیدار در مورد بقیه مسائلی که بین ما و آژانس وجود دارد و برخی از سوالاتی که هست و از قدیم هم بوده، هماهنگی‌هایی را انجام دادیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه تعامل بین ایران و آژانس درباره موضوعات مورد اختلاف و سؤالاتی که وجود دارد، ادامه خواهد یافت، تاکید کرد: اطمینان داریم در یک تعامل سازنده اگر حُسن نیت داشته باشد این مسائل می‌تواند حل و فصل شود و ما برای همیشه این مسائل را کنار بگذاریم.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا خبر توقف همکاری‌های ایران با آژنس صحت دارد؟، گفت: خیر- توقف همکاری‌های فنی ایران و آژانس صحت ندارد بنابراین، هم راستی آزمایی های آژانس ادامه دارد و هم، همکاری‌هایی در زمینه کمک‌های آژانس در حوزه‌های مختلف مانند کرونا جریان دارد.

وی همچنین با بیان اینکه ظرف دیروز و امروز، کارگروه‌هایی که در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای ایجاد شد، به صورت فشرده کار کردند و کارشناسان همه کشورها دخیل و درگیر بودند و مسائل را خیلی جامع مدنظر قرار دادند، اظهار داشت: هدف آنها تنظیم اقداماتی است که دو طرف باید در یک مرحله انجام دهند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تاکید براینکه بحث گام به گام، اقدامات اولیه و اقدامات میانی مدت‌هاست که کنار گذاشته شده است، تصریح کرد: کاری که ما الان انجام می‌دهیم، طبق مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران، بر این مبنا است که درباره برداشته شدن یک جای تحریم‌ها به صورت دقیق مذاکره می‌کنیم، چه تحریم‌هایی و چگونه و مشخصات آنها همه باید دقیق روشن شود و کارگروه در این زمینه فعالیت می‌کند.

عراقچی گفت: تحریم‌هایی که باید برداشته شود از نظر ما شامل همه تحریم‌های برجامی و همه تحریم‌های دوران «ترامپ» است از آن طرف هم مجموعه اقداماتی که ایران باید انجام دهد تا به پایبندی کامل برگردد، مشخص می‌شود و بعد ما تنظیم و بحث خواهیم کرد که ترتیب و توالی اقدامات دو طرف چگونه باشد.

وی خاطرنشان کرد: از نظر ما آمریکا باید همه اقدامات خود را یک جا انجام دهد و بعد ما راستی آزمایی می‌کنیم؛ سپس ایران هم اقداماتش را انجام خواهد داد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره ادامه مذاکرات در وین، گفت: فردا یک جمع بندی خواهیم داشت و جلسه کمیسیون مشترک یک بار دیگر تشکیل می‌شود و کار کارگروه‌ها را ارزیابی می‌کند و بعد از آن تصمیم داریم چند روزی را تنفسی بدهیم و هیئت‌ها به پایتخت‌های خود برگردند و ما هم به تهران برمی‌گردیم و مشورت‌های بیشتری را در تهران انجام می‌دهیم و نتیجه مذاکرات را منتقل می‌کنیم و ظرف هفته آینده مجدد به وین برای ادامه مذاکرات باز می‌گردیم.

عراقچی اضافه کرد: ممکن است لازم باشد چند بار این کار را تکرار کنیم تا بتوانیم به جمع بندی مطلوب که منافع ما را تامین می‌کند، برسیم.

وی با اشاره به اینکه به نظر من فعلاً در موقعیتی نیستیم که بگوییم نشست‌ها و مذاکرات مثبت یا منفی بوده، گفت: مسلماً منفی نبوده و به تعبیر من رو به جلو و سازنده است اما هنوز زود است که بتوانم بگویم که ما روند مثبتی را داریم می‌رویم جلو. فضای جلسات سازنده است و مسیر ما مسیر رو به پیشرفتی است؛ هنوز از نقطه‌ای که امیدوار باشیم که به یک روند مثبتی خواهیم رسید فاصله داریم اگرچه ناامید نیستیم.

به گزارش مهر، عراقچی در نشست کمیسیون مشترک برجام با «رافایل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مقر آژانس در وین دیدار کرد.

دور اول جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در گراند هتل شهر وین روز سه شنبه با توافق جهت ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی پایان یافت.

براساس توافق صورت گرفته، دو نشست کارشناسی موازی میان اعضای کمیسیون مشترک برجام جهت انجام رایزنی‌های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته‌ای تشکیل شد.

نظر شما