شناسهٔ خبر: 46550393 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

ویژگی‌هایی که این شهید را علمدار کرد

قاری و حافظ قرآن بود و به دلیل بدن ورزیده‌ای که داشت مربی آموزشی رزمنده‌ها شد، به خاطر این ویژگی‌ها به او لقب علمدار دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا،‌۱۸ فروردین ماه سالروز عروج قاری شهید ابوالفضل راه چمنی است.

قاری و حافظ قرآن کریم و مداح اهل بیت‌ (ع)

این شهید عزیز به جز قرائت قرآن در موضوع حفظ هم فعالیت داشت و تا پیش از شهادت پنج جزء قرآن را حفظ کرده بود. در کنار قرآن ارادت ویژه‌ای به اهل بیت علیهم‌السلام داشت از این رو در مناسبت‌های مختلف به مدح و ثنای آل‌الله می‌پرداخت و با صدای خوش برای سالار شهیدان مرثیه‌سرایی می‌کرد.

پدر شهید درباره فعالیت‌های فرزندش می‌گوید: ابوالفضل پس از دوران دبیرستان وارد دانشگاه شد و مدرک کاردانی‌اش را  اخذ کرد اما در ادامه به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و پس از استخدام در سپاه مجدداً ادامه تحصیل داد و مدرک کارشناسی در رشته ریاضی اخذ کرد.


شهید راه چمنی پس از گرفتن یکی از مقر‌های تکفیری‌ها

تحصیل در رشته ریاضی و کسب مقام دوم المپیاد ریاضی

او استعداد بسیار خوبی در این رشته داشت و در ادامه در المپیادهای ریاضی هم شرکت کرد و حتی در استان تهران مقام دوم المپیاد ریاضی را به دست آورد. درباره فعالیت‌های قرآنی‌اش باید بگویم از کودکی در جلسات قرآن شرکت می‌کرد و بسیار با قرآن مانوس بود، همیشه یک قرآن کوچک در جیبش همراه داشت و هرگاه فرصتی پیش می‌آمد قرآن می‌خواند صدای زیبایی داشت و آیات الهی را با صوت خوش تلاوت می‌کرد.

راه‌اندازی نماز صبح در مسجد محل

به جز تلاوت قرآن فعالیت‌های زیادی در مسجد محل داشت و همواره اول وقت در صف نماز جماعت حاضر بود، حتی مسجد محل در موعد صبح نماز جماعت نداشت و ابوالفضل تلاش فراوانی کرد تا نماز جماعت صبح در مسجد اقامه شود.

توانایی‌ها و قابلیت‌هایی که سبب شد به او لقب علمدار بدهند

جوان با انگیزه و با نشاط بود و از آنجایی که در ورزش‌های مختلف از جمله کوهنوردی، شنا، غواصی و... توانایی داشت در محل خدمت از او به عنوان مربی ورزشی استفاده می‌کردند. یکی از فرماندهانش می‌گفت ابوالفضل جوان بسیار ورزیده و پرتوانی بود و در امور نظامی بسیار حرفه‌ای و متخصص بود، در عین حال قاری و حافظ قرآن هم بود از این رو به او علمدار می‌گفتیم.

در همه عملیات‌ها حضور داشت اما می‌گفت پشت جبهه آموزش می‌دهم تا نگرانش نشوند

با شدت گرفتن درگیری‌ها در سوریه بلافاصله داوطلب اعزام شد اما مسئولان با اعزامش به مخالفت کردند، ابوالفضل تهدید کرده بود که اگر او را به سوریه اعزام نکنند دیگر به خدمت ادامه نمی‌دهد زیرا عقیده داشت الان هنگام جهاد است و باید در خط مقدم حضور داشته باشیم به این ترتیب راهی سوریه شد و آنجا فرماندهی گروهی از نیروهای لشکر زینبیون را بر عهده داشت. البته برای اینکه خانواده نگران نشوند همواره می‌گفت: کار من در خط مقدم نیست و در پشت جبهه به نیروها آموزش می‌دهم اما به گفته همرزمانش او در همه عملیات‌ها شرکت می‌کرد و این را برای این می‌گفت که خانواده نگرانش نشوند.


شهید راه‌چمنی در کنار یکی از همرزمان

وصیت‌نامه‌ای که هفت‌بار بازنویسی کرد اما دست آخر به کسی نداد

به گفته پدر او این راه را تا پایان عمرش ادامه داد و در مجموع ۸ بار به سوریه اعزام شد. هر بار که به سوریه می‌رفت خود را برای شهادت آماده می‌کرد، وصیت نامه‌اش را می‌نوشت و تحویل من می‌داد اما هنگامی که باز می‌گشت وصیت نامه را به او پس می‌دادم. نوبت بعد وصیت‌نامه را باز‌نویسی می‌کرد و دوباره به من می‌داد و ههمین‌طور در همه اعزام‌ها این کار را تکرار کرد. نکته عجیب اینجاست که در آخرین اعزام با اینکه از حالات و رفتارش احساس می‌شد که ممکن است دیگر باز نگردد وصیت نامه‌ای به ما نداد و هیچ نگفت فقط رفت و دیگر بازنگشت.

اگر به سوریه نروم چگونه در قیامت پاسخ حضرت زهرا (س) را بدهیم

پیش از آخرین اعزام مادرش با گریه به او گفت: تو تاکنون هفت بار به سوریه رفته دیگر بس است تو متأهل هستی و تکلیفت را انجام داده‌ای. اما در پاسخ مادرش گفت: اگر من نروم فردای قیامت باید خودتان جواب حضرت‌ زهرا (س) را بدهید. همواره دیگران خصوصاً جوانان را به خواندن نماز اول وقت آن هم به جماعت توصیه می‌کرد و از دیگر توصیه‌هایش اطاعت و پشتیبانی از ولایت فقیه بود و این کار را رمز سعادت و خوشبختی می‌دانست.


شهید راه چمنی در جوار مضجع مطهر حضرت رقیه (س)

راهکار شهید برای گشودن گره‌های زندگی

بسیار اهل نماز شب بود و از ماه رجب روزه می‌گرفت و همه سه ماه رجب، شعبان و رمضان را روزه‌دار بود. بسیار آرام و مهربان و صبور بود و همواره به ما می‌گفت: هرگاه گرفتاری و مشکلات به سراغتان آمد وضو بگیرید و دو رکعت نماز بجا بیاورید مطمئن باشید فوراً گره از کارتان گشوده می‌شود.

خصوصیاتی که بین شهدا مشترک است

با نگاهی به سیره شهدا در می‌یابیم که تقریباً همه این عزیزان در احترام به پدر و مادر صبوری و تقید به نماز اول وقت با هم مشترک هستند تا جایی که برادر این شهید عزیز می‌‌گوید: ابوالفضل بسیار آرام و صبور بود و احترام خاصی برای پدر و مادر قائل بود و همواره ما را هم به این موضوع توصیه می‌کرد. به نماز اول وقت تا جایی اهمیت می‌داد که هرگاه صدای اذان را می‌شنوید همانجا بلافاصله نمازش را می‌خواند و دقیقه‌ای نماز اول وقت را به تأخیر نمی‌انداخت.

توجه به دیگران و تأکید بر لقمه حلال

حل گرفتاری‌ها و مشکلات دیگران همیشه دغدغه این شهید عزیز بود و همواره پولش را برای رفع مشکلات دیگران پرداخت می‌کرد. بسیار به لقمه حلال تأکید داشت و می‌گفت گاهی ممکن است آن‌گونه که باید برای کار انرژی نگذاریم از این رو بهتر است مقداری از ساعت کاری‌مان را کم کنیم و پولش را نگیریم تا اینگونه حقوق‌مان حلال‌تر باشد.

شهید ابوالفضل راه چمنی ۱۸ فروردین‌ماه ۱۳۹۵ در حلب سوریه به شهادت رسید و پیکر مطهرش در گلزار شهدای روستای ارمبویه واقع در شهرستان پاکدشت آرام گرفت.

ا

نظر شما