شناسهٔ خبر: 46542128 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برگزاری مانور آمادگی و واکنش در شرایط اضطراری در نیروگاه نکا

مانور آمادگی و واکنش در شرایط اضطراری به منظور شناسایی پتانسیل‌های پاسخگویی در مقابل بحران در نیروگاه نکا برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،روابط عمومی نیروگاه نکا اعلام کرد: به منظور شناسایی پتانسیل‌های پاسخگویی در مقابل بحران و ارزیابی رویه‌های عملیاتی و تست آمادگی تجهیزات اعلام و اطفای حریق، مانور نشت مواد شیمیایی، نفتی وآتش سوزی در ایستگاه تخلیه سوخت نیروگاه شهیدسلیمی نکا برگزار شد.

به گزارش سرپرست گروه HSE شرکت، این مانور طبق سناریو در سه مرحله انجام گردید. در مرحله اول آن که با موضوع آتش سوزی و نشت مواد نفتی همراه با مصدومیت یکی از کارکنان جایگاه تخلیه سوخت نیروگاه همراه بود.

کارگران بارگیری جایگاه‌های سوخت پس از مشاهده آتش سوزی بیرونی در ضلع غربی ایستگاه تخلیه سوخت ابتدا با توجه به نوع حریق (کلاس A) با استفاده از جعبه فایر باکس و هیدرانت موجود در محوطه تخلیه سوخت، مبادرت به اطفای حریق با آب کرده و اطلاع رسانی همزمان با امور بهره برداری و پرسنل ایمنی و آتش نشانی نیروگاه و نیز آتش نشانی، هلال احمر و اورژانس شهرستان نکا انجام شد.

در ادامه با وزش باد شدید و گسترش حریق و امکان سرایت حریق به سمت مخازن و جایگاه بارگیری سوخت، پرسنل بهره برداری و کارگران جایگاه تخلیه سوخت به همراه پرسنل بازرسی و حراست ضمن ممانعت از ورود تانکر‌ها نسبت به خاتمه دادن سوختگیری تانکر‌های حمل مازوت و هدایت آن‌ها به خارج از محوطه ایستگاه اقدام و پرسنل ایمنی وآتشنشانی نیز جهت کاهش ریسک حریق نسبت به فعال نمودن سیستم کولینگ مخازن سوخت اقدام کردند.

در ادامه باحضور اکیپ‌های عملیاتی آتشنشانی نیروگاه و هلال احمر شهرستان نکا و هدایت به محل بروز حادثه و با جلوگیری از تجمع افراد و عوامل بیرونی از سوی حراست زمین سوخت، گروه عملیاتی آتش نشانی نیروگاه با همکاری پرسنل ایمنی و آتش نشانی ایستگاه، در دو مرحله با استفاده از سیستم آب و کف نسبت به اطفای حریق مواد نفتی جنب مخازن ذخیره سوخت و کولینگ بدنه مخازن و محوطه اقدام کردند.

گروه اعزامی هلال احمر نکا نیز با همکاری پرسنل درمانگاه نیروگاه ضمن درمان اولیه مصدوم فرضی جهت ادامه درمان، وی را به مرکز درمانی انتقال دادند.

مرحله دوم مانور باعنوان نشت مواد شیمیایی در زمان استارت پمپ اسید سولفوریک توسط پرسنل بهره بردار شیمی ایستگاه تخلیه سوخت آغاز شد که یکی از پرسنل بهره بردار به علت پاشش و نشتی اسید سولفوریک از مکانیکال سیل پمپ و متصاعد شدن گاز‌ها و بخارات با توجه به داشتن حداقل تجهیزات، دچار مسمومیت تنفسی شد.

فرد مسموم شده توسط همکاران بهره برداری از محل حادثه به محل ایمن انتقال یافت ودر ادامه کمک‌های اولیه از سوی اکیپ سازمان هلال احمر و پرسنل درمانگاه نیروگاه انجام و جهت ادامه درمان نیز به مرکز درمانی انتقال داده شد.

در ادامه بواسطه نشت مواد شیمیایی، عملیات خنثی سازی و هدایت مواد با حضور گروه مبارزه با مواد شیمیایی خطرناک، اداره ایمنی و آتش نشانی نیروگاه و با استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مناسب (دستکش و لباس کامل ضد مواد شیمیایی و ست کامل دستگاه تنفسی هوای فشرده) و سر نازل مخصوص توسط گروه مذکور صورت پذیرفت.

همزمان عادی سازی وپاکسازی ثانویه محوطه توسط گروه پاکسازی و خدمات پس از فراخوان پرسنل بهره برداری، انجام شد و بازدید مشترک از کانون‌های خطر و قسمت‌های مختلف ایستگاه تخلیه سوخت انجام شد.

در مرحله سوم وپایانی مانور تست عملی و بازدید موردی ازکلیه سیستم‌های اعلام و اطفای حریق ایستگاه تخلیه سوخت نکا شامل: هیدرانت‌ها و جعبه‌های فایر باکس، پوش باتون‌های سیستم اعلام حریق، سیستم اطفای حریق مخازن سوخت مازوت و گازوئیل شامل آب و کف حوضچه و داخل مخازن و کولینگ بدنه مخازن، کپسول‌های اطفای حریق پرتابل نصب شده در قسمت‌های مختلف و بازدید از کلیه خطوط لوله انتقال مواد و پمپ خانه اطفای حریق و تجهیزات مربوطه انجام شد.
انتهای پیام/س

نظر شما