شناسهٔ خبر: 46542021 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

موج وحشی قرمز کرونا در ایران + جزئیات

حوادث رکنا: به دلیل قرمز شدن اکثر استان ها و شهرهای ایران موج وحشی از کرونا کشور را در برگرفته است.

صاحب‌خبر -

موج جدید کرونا در ایران بیداد می کند و اکثر استان ها در حالت قرمز و نارنجی قرار گرفتند.

دبیرکمیته انتظامی ستاد ملی کرونا اعمال محدودیت گسترده در فعالیت مشاغل را الزامی می‌داند اما وزارت بهداشت از اجرانشدن محدودیت‌ها گلایه‌مند است.

به گزارش رکنا، همان شد که نباید می‌شد؛ ویروس کرونا برای چهارمین‌بار شکست‌مان داد و حالا شاخک‌هایش را برای مرگ‌ومیر بیشتر تیز کرده است. به قول حریرچی، معاون‌کل وزیر بهداشت، ویروسی که در موج‌های قبلی خود صعودهای پلکانی و آسانسوری داشت، در موج چهارم با صعود موشکی به سراغ‎مان آمده و پیش‌بینی می‌شود آمار مرگ‌های روزانه را به 600 نفر هم برساند.

86 درصد کشور در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی

طبق اعلام وزارت بهداشت، هم‌اکنون ۸۶ درصد شهرستان‌های کشور در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند: 257 شهر قرمز، 129 شهر نارنجی، 51 شهر زرد و فقط 11 شهر آبی. ضمن آن‌که همه مراکز استان‌ها جزو شهرهای قرمز هستند.

بیش از 20 هزار مبتلای جدید روزانه

دیروز آمار فوتی‌های کرونا با رسیدن به عدد 193، روند صعودی خود را ادامه داد و تعداد موارد مثبت کرونایی کشور هم با رکوردی تازه به 20 هزار و 954 نفر رسید. آمارکل مبتلایان شناسایی‌شده هم به مرز 2 میلیون‌نفر رسیده است. به گفته حریرچی، طبق این اطلاعات پیش‌بینی می‌شود با تداوم روند فعلی آمار فوتی‌های روزانه به 600 نفر هم برسد.

«ایرج حریرچی» دیروز درباره راه‌حل عبور از این موج سهمگین هم این‌طور گفت: فقط یک راه داریم، محدودیت و تعطیلی گسترده دوهفته‌ای و همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تا زمان واکسیناسیون. به گفته حریرچی، طبق مصوبات قبلی، هم‌اکنون باید مشاغل گروه 2 در شهرهای قرمز و مشاغل گروه 3 در شهرهای نارنجی تعطیل شوند، اما مشخص نیست چرا در شرایط فعلی خبری از اجرای این مصوبات نیست.

مشاغل گروه 2 که باید در شهرهای قرمز به مدت دو هفته تعطیل شود: بوستان‌‌ها و مراکز تفریحی به‌طور کامل، پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش (مال‌ها)، بازارهای روز و بازارهای محلی، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، آرایشگاه‌‌های مردانه و زنانه، مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، مراکز فروش فرش، موکت و لوازم خانگی و حوله و پرده و مبلمان و لوستر و در و پنجره و تزیینات ساختمان، مراکز فروش کادویی، اسباب‌بازی، سرگرمی، لوازم‌تحریر، ظروف، کتاب، محصولات فرهنگی، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف، کفش، آتلیه‌های عکاسی، آژانس‌‌های مشاور املاک، مراکز تهیه، توزیع و طبخ مواد غذایی شامل رستوران و کافی‌شاپ، مراکز فروش ملزومات و تجهیزات بدنسازی و ورزشی، فروش طلا و جواهر، فروش کالاهای دست‌دوم و سمساری و آموزشگاه‌‌های رانندگی.

مشاغل گروه 3 که باید در شهرهای نارنجی تعطیل باشد: تالارهای پذیرایی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌‌های ورزشی، چای‌خانه‌‌ها و قهوه‌خانه‌ها که در کل ساعات شبانه‌روز باید تعطیل باشند. همچنین، آموزشگاه‌های موسیقی و زبان با حضور ده نفر و موزه‌‌ها و تئاتر و مهدهای کودک.

چرا به موج چهارم کرونا رسیدیم؟

اما این‎که چرا با وجود هشدارها و پیش‌بینی‌ها، جلوی ورود کشور به موج چهارم گرفته نشد، سوال مهمی است که بسیاری از کارشناسان، لغونشدن سفرهای نوروزی را علت آن می‌دانند؛ هرچند که هم رئیس‌جمهور و هم وزیر کشور در جلسه 14 فروردین ستاد ملی مقابله با کرونا، تاکید کردند سفرها مدیریت شد و مردم پروتکل‌ها را رعایت کردند. حریرچی دراین‌باره هم گفت: در ستاد ملی کرونا و هیئت دولت، وزن‌دهی به کرونا و سایر موضوعات از جمله اقتصاد و گردشگری متفاوت بود. ما در وزارت بهداشت تاکید داشتیم با لغو سفرهای نوروزی از فرصت طلایی عید و تعطیلات، برای خاموش‌کردن شعله‌های کوچک کرونا استفاده کنیم اما با آن موافقت نشد. البته معاون‌کل وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که چه فرد یا افرادی مخالف لغو سفرهای نوروزی بوده‌اند هم گفت: «خیلی شفاف می‌گویم که نمی‌توانم به این سوال پاسخ بدهم».

دبیر کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا: اعمال محدودیت‌ها در شهرهای قرمز و نارنجی الزامی است .

سوال دکتر حریرچی درباره چرایی اجرانشدن محدودیت فعالیت اصناف گروه‌های 2 و 3 در شهرهای قرمز و نارنجی را از کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا پیگیری می‌کنیم. «حسین قاسمی» دبیر این کمیته در گفت‎وگو با خراسان می‌گوید: طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها که در آذرماه سال 99 تصویب و ابلاغ شده، اقدامات لازم در شهرهای قرمز و نارنجی و همچنین دسته‌بندی مشاغل را مشخص کرده است.

قاسمی می‌افزاید: این طرح همچنان ملاک عمل در ستادهای استانی است و نیاز به مصوبه جدیدی برای ابلاغ نیست، بنابراین استان‌ها موظف‌اند طبق این طرح با همکاری اصناف، برای اعمال محدودیت فعالیت گروه‌های شغلی اقدام کنند. وی درباره نظارت‌ها برای اجرای این طرح هم می‌گوید: به دلیل محدودیت‌های متعدد از نظر تعداد نیرو و ظرفیت‌های نظارتی، نظارت اول و آخر بر عهده مردم است و باید تخلفات را گزارش کنند.

قاسمی البته گلایه‌ای هم از وزارت بهداشت دارد و می‌گوید: قبلا هماهنگی بهتری بین وزارت بهداشت و کمیته انتظامی ستاد وجود داشت، گزارش وضعیت رنگ‌بندی شهرهای کشور چهارشنبه هر هفته در اختیار ما قرار می‌گرفت و ما هم اقدامات لازم را برای هفته آتی در هر استان ابلاغ می‌کردیم، اما با وجود رسانه‌ای شدن لحظه‌ای بسیاری از آمارها و اطلاعات، آخرین گزارش رسمی ارسالی برای ما تعداد شهرهای قرمز را 88 شهر نشان می‌دهد و آمار 257 شهر قرمز را، ما هم مثل شما از طریق رسانه‌ها شنیده‌ایم.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
1 0

نظر شما