شناسهٔ خبر: 46541414 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

منصوری آرانی بیان کرد:

اخلاق؛ هویت و ستون فقرات حاکمیت دینی / امیدوارم نامزدهای انتخاباتی دچار شوک اخلاقی شوند

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه تفاوت اصلی و روشن یک حاکمیت دینی با غیردینی در میزان پایبندی مسئولان و مدیران آن به اخلاق و صداقت با مردم است، گفت: اگر این پایبندی به اخلاق در مسئولان از بین برود حتی از حکومت‌های غیر دینی هم بدتر خواهیم بود. زیرا اخلاق و معنویت هویت نظام جمهوری اسلامی و ستون فقرات حاکمیت دینی است و نباید اجازه داد چنین گوهری با عملکرد نامطلوب برخی مدیران به راحتی از دست برود.

صاحب‌خبر -

عباسعلی منصوری آرانی

عباسعلی منصوری آرانی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره دلایل کمرنگ شدن توجه به اخلاق در عرصه سیاسی و حکمرانی نسبت به سال‌های آغازین انقلاب اسلامی گفت: اهمیت مسئله اخلاق‌مداری را باید در بیان حضرت امام(ره) مبنی بر انسان شدن جستجو کرد؛ «ملا شدن چه آسان آدم شدن چه مشکل». متأسفانه افرادی که برای سمت‌های گوناگون در کشور در سال‌های مختلف به کار گرفته شدند کمتر توانستند تناسب میان این مقامات دنیوی را با اخلاق‌گرایی و ابعاد معنوی تنظیم کنند.

وی افزود: نفس قدرت و مقامات، مادامی که مهار نشود مانند اسب سرکش هستند که اگر افرادی فاقد توانمندی ذاتی و اکتسابی بر آن سوار شوند قطعا به زمین می‌افتند. یکی از مشکلات کشور افرادی هستند که به مسئولیت به ویژه مسئولیت‌های سطح بالا رسیدند و به دلیل خودساخته نبودن از یکسو و ضعف نظارت‌های بیرونی از سوی دیگر نقش خادم بودن مردم را فراموش کرده و هم خودشان دچار مفاسد مالی، اقتصادی و اشرافی‌گری شدند و هم جامعه را دچار گرفتاری و سختی کردند و نظام اسلامی را در رسیدن به اهداف ترسیم‌شده با مشکل روبرو ساختند.

تبعات منفی بی‌توجهی به خودسازی پیش از پذیرش مسئولیت

منصوری آرانی اظهار کرد: به باور من  عدم خودساختگی و تربیت نفسانی مسئولان اولین عامل و مؤلفه انحراف از اخلاق‌مداری در مدیریت کشور است. حتی مسئولانی که در دهه اول انقلاب پایبندی زیادی به ارزش‌ها داشتند به مرور از ارزش‌ها فاصله گرفتند به نحوی که مردم دیدند برخی ضد ارزش‌ها در نزد مسئولان به ارزش تبدیل شده و آن حساسیت لازم به اخلاقیات در دهه اول انقلاب در نزد آنها کمرنگ شده است و امروز نتیجه آن شده که شاهد کاهش اعتماد روزافزون مردم به مسئولان و مدیران کشور هستیم.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: در سایر کشورها از جمله کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته مسئولان تحت سیطره قانون هستند و این افراد خیلی قادر نیستند بی‌محابا از قدرت استفاده کنند و اگر هم سواستفاده‌ای از قدرت کنند بلافاصله با واکنش شدید رسانه‌ها و افکار عمومی مواجه شده و مجبور می‌شوند از سمت خود استعفا کنند. اما در کشور ما نه از آن قوانین سفت و سخت نظارتی بر مسئولان خبری هست و اگر هم باشد به موقع و قاطعیت علیه تخلفات مسئولان اجرا نمی‌شود و لذا در رسیدن به بسیاری از اهداف انقلاب ناکام مانده‌ایم.

وی تصریح کرد: امروز مردم صبور و وفادار ایران اسلامی احساس می‌کنند گرفتار برخی مسئولان فاسد و بی‌تقوا شده‌اند که فقط به فکر منافع خود بوده و به دنبال حل مشکلات نیستند و اینها به خاطر همان بی‌توجهی‌ها به ضرورت مسئله خودساختگی پیش از پذیرفتن مسئولیت است.

چرایی انحراف جریان مدیریت خادمانه در کشور

منصوری آرانی درباره تأثیر در نظر گرفتن امکانات و مزایای ویژه برای مسئولان در تقویت روند صعودی مفاسد وبی‌اخلاقی در عرصه مدیریتی کشور گفت: کسانی که متخلق به اخلاق باشند هم از نظارت درونی بهره‌مندند و هم نگرانی از نظارت بیرونی ندارند اما اینها در اقلیت قرار دارند. با وجود آنکه دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی متعددی در کشور وجود دارد اما مصلحت‌سنجی‌های آسیب‌زننده باعث شده این نظارت‌ها بر عملکرد مسئولان مؤثر نبوده و به نتیجه مشخصی نرسد؛ در واقع پارتی‌بازی، باندبازی و رفیق‌بازی موجب شده که مقابله با فساد هم بیشتر به شکل گزینشی باشد.

وی ابراز کرد: همین سوء مدیریت‌ها باعث شده که اعتماد مردم به مجموعه مسئولان، فارغ از جناح و جریان آنها، به شدت کاهش پیدا کرده و این وضعیت خوبی را برای آینده کشور رقم نمی‌زند مگر اینکه اخلاق‌گرایی را در صحنه سیاسی و مدیریتی احیا کنیم و از تجربه کشورهای موفق در مبارزه با فساد استفاده کنیم و به جای اینکه هر روز قانون برای مبارزه با فساد وضع کنیم بر اجرای جدی و قاطع این قوانین ضد فساد نظارت کنیم.یکی از همین زمینه‌های ایجاد فساد در سطوح مدیریتی کشور امتیازات و مزایای خاص و ویژه‌ای است که برای مدیران کشور در نظر گرفته می‌شود و جریان مدیریت خادمانه را مسیر اصلی منحرف می‌کند.   

منصوری آرانی تأکید کرد: نظام جمهوری اسلامی برپایه مردم بنا نهاده شده و به همین دلیل نگرانی اصلی من از کاهش اعتماد مردم است که از هر معضل و آسیبی خطرناک‌تر است و لذا همه اقدامات و تصمیمات در چنین وضعیتی باید با هدف احیای اعتماد مردم به مسئولان کشور و نظام باشد.

صداقت با مردم؛ اولین برنامه نامزدهای انتخابات 

منصوری آرانی درباره تبعات منفی تداوم بداخلاقی‌های سیاسی در رقابت‌های انتخابات 1400 بر تشدید بدبینی مردم به مسئولان گفت: من دعا می‌کنم نامزدهای انتخابات در دوران رقابت به جای بداخلاقی، تخریب یکدیگر و دادن وعده‌های شعاری، صداقت با مردم را سرلوحه برنامه خود قرار دهند. متأسفانه تجارب گذشته نشان داده که در دوران رقابت‌های انتخاباتی عدم صداقت و بی‌اخلاقی‌های سیاسی روند پرشتابی به خود می‌گیرد و امیدوارم در این دو ماه باقی‌مانده به انتخابات نامزدها با در نظر گرفتن مشکلات و فشارهای اقتصادی مردم، با اقدامات غیراخلاقی جامعه را دچار التهابات و دغدغه‌های مضاعف نکنند و به عبارتی امیدوارم خود نامزدها دچار شوک اخلاقی شده و حداقل در طرح شعارها و گفتار و رفتارشان صادقانه با مردم عمل کنند.

این نماینده اسبق مجلس اظهار کرد: تفاوت اصلی و روشن یک حاکمیت دینی با حاکمیت غیر دینی در میزان پایبندی مسئولان و حاکمان آن به اخلاق و صداقت با مردم است و اگر این پایبندی به اخلاق در بین مسئولان وجود نداشته باشد حتی از حکومت‌های غیر دینی هم بدتر خواهیم بود. اخلاق و معنویت هویت نظام جمهوری اسلامی و ستون فقرات حاکمیت دینی است و نباید اجازه داد چنین گوهری با عملکرد نامطلوب برخی مسئولان و مدیران به راحتی از دست برود.

انتهای پیام

نظر شما