شناسهٔ خبر: 46538084 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

ارزیابی دنیا از نشست وین

هجدهمین جلسه کمیسیون مشترک برجام عصر سه‌شنبه در وین پایتخت اتریش برگزار شد و همان‌طور که از پیش هم انتظار می‌رفت کار به انجام مذاکره با آمریکا یا لغو تحریم‌های علیه ایران از سوی این کشور نرسید. این موضوع اما به معنی بی‌نتیجه بودن جلسه مذکور نبود و اغلب تحلیلگران و رسانه‌ها با اتکا به مواضع اعلام مسوولان در کشورهای عضو برجام و آمریکا، آن را سازنده و رو به جلو ارزیابی کردند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش جهان صنعت نیوز: آن‌طور که عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه و نماینده کشورمان در این جلسه بعد از اتمام آن گفت، توافق شد که دو کارگروه عهده‌دار بررسی موضوع لغو تحریم و بازگشت به تعهدات برجامی شوند. گزارش این کارگروه‌ها در قالب کمیسیون مشترک مورد ارزیابی قرار گرفته و اگر پیشرفتی حاصل شده باشد، کار ادامه می‌یابد. دور دوم این جلسه فردا (جمعه) برگزار خواهد شد و به گفته مسوولان شامل گفت‌وگوهای فنی و حقوقی است.

عراقچی بعد از این جلسه با بیان اینکه تحولی که صورت گرفت، یک پیشرفت رو به جلو بود، اظهار کرد: اینکه چقدر امیدوار هستیم، بحث دیگری است. مذاکره‌ای که هم‌اکنون انجام می‌دهیم، فقط مذاکره با کشورهای ۱+۴ است. هیچ مذاکره‌ای با آمریکا نداریم و حتی مذاکره غیرمستقیم با این کشور هم نداریم. ما با ۱+۴ نشسته و گفت‌وگو می‌کنیم، چارچوب بحث را روشن می‌کنیم، آنها جداگانه با آمریکا صحبت می‌کنند.

نظر اروپا

انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نیز پس از پایان این نشست در حساب توییتری خود نخستین جلسه را سازنده توصیف کرد و افزود: «اتحاد و اشتیاق برای ایجاد یک روند مشترک دیپلماتیک با دو گروه متخصص در زمینه اجرای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها وجود دارد. من به عنوان هماهنگ‌کننده، تماس‌های جداگانه خود را اینجا در وین با تمام طرف‌های مربوطه، از جمله ایالات متحده شدت خواهم بخشید.»

استقبال آمریکا

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا موضوع برطرف کردن تحریم‌ها را یکی از محورهای اصلی مذاکرات وین دانست و گفت می‌پذیریم که تحریم‌های ناسازگار با برجام برداشته شوند.

وی اظهار کرد: «آنچه در وین جریان دارد، رسیدن به این نقطه است که چه کاری ایران برای انطباق با تعهداتش باید انجام دهد و چه گام‌هایی را آمریکا باید برای بازگشت به اجرای تعهداتش بردارد. ما به رسمیت می‌شناسیم که تحریم‌های ناسازگار با برجام باید برداشته شوند و کارگروه مربوطه هم در این زمینه کار می‌کند.»

وی با بیان اینکه پیش‌بینی مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا را در وین نداریم هرچند که برای انجام آن کار حاضر هستیم، گفت: «ما به روی دیپلماسی باز هستیم. ما می‌دانیم که با چشمانی روشن با دیپلماسی اصولی درگیر شویم حتی اگر با کشوری همچون ایران تفاوتی عمیق داشته باشیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد ایرانی‌ها خواستار مذاکرات غیرمستقیم شدند و ما هم با آن راحت هستیم. این درحالی است که مقامات ایران تصریح کرده‌اند در سایه تداوم فشار حداکثری حاضر به مذاکره نخواهند شد، ضمن آنکه برای توافق مذاکره شده، بار دیگر به میز نخواهند آمد.

پرایس همچنین گفت: «ما در کمیسیون مشترک نبودیم اما مذاکرات وین را با اینکه مذاکره مستقیمی با ایران نداریم، یک گام سازنده می‌دانیم و از آن استقبال می‌کنیم.»

امیدواری سازمان ملل

استفان دوجاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد نیز به ثمربخشی این مذاکرات ابراز امیدواری کرد. او گفت: «ما از همه تلاش‌های مشارکت‌کنندگان برجام برای برگزاری گفت وگوی سازنده استقبال می‌کنیم. امیدواریم این نخستین گام در مسیر درست باشد.»

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: «ما همیشه پشتیبانی خود را از برجام بیان کرده‌ایم که یک توافقنامه چند جانبه مهم است.امیدواریم که توافقنامه به مسیر خود بازگردد.»

دوجاریک خاطرنشان کرد: «کاملا درک می‌کنیم که این موضوع به زمان نیاز دارد و کارهای زیادی باید انجام شود. ما از نشست وین بسیار استقبال می‌کنیم.»

تلاش مسکو

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای این کشور بعد از این نشست با اشاره به اینکه «برای حل و فصل وضعیت برجام، به اراده سیاسی بزرگ نیاز است» گفت: «در این زمینه روسیه حداکثر تلاش خود را برای یافتن راه حل قابل قبول بکار می‌گیرد.»

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی نیز گفت: «پس از روز نخست مذاکرات انتظار برای نتایج مثبت به وجود آمده است.»

وی افزود: «بدیهی است فرصت جدی به وجود آمده است و اقدامات در زمینه برجام کیفیت جدید دارند.  وظیفه همه مذاکره‌کنندگان حمایت از این روند است. همه رویدادها در این عرصه بسیار پیچیده خواهد بود و از هم‌اکنون این مساله واضح است.» اولیانوف در همین حال معتقد است که امید برای اینکه نتایج مثبت باشد، وجود دارد.

ادعای نیویورک‌تایمز

نشست وین اما در رسانه‌ها نیز بازتاب گسترده‌ای داشت. مثلا نیویورک‌تایمز روزنامه آمریکایی مدعی توافق ایران و آمریکا بر سر نحوه چگونگی بازگشت به برجام شد و نوشت: در گفت‌وگوهای غیرمستقیم وین، واشنگتن و تهران با تلاش برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی و کاهش سطح غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران موافقت کردند.

به نوشته این روزنامه، ایالات متحده و ایران از طریق واسطه‌ها توافق کردند که دو گروه کاری ایجاد شود تا هر دو کشور به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بازگردند.

نگاه رسانه‌ها

نشریه فرانسوی لوموند، نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام را که بدون حضور آمریکا در وین، پایتخت جهانی دیپلماسی برگزار شد، سازنده و رو به جلو توصیف کرد. همچنین به نقل از یکی از دیپلمات‌های اروپایی نوشت: خواسته ایران کاملا مشخص است: «رفع تحریم‌ها».

شینهوا خبرگزاری رسمی چین نیز ضمن انعکاس اخبار و گزارش‌های مربوط به این نشست نوشت: « این دور از نشست‌ها سازنده بوده و حاضران به توافق رسیده و به شکلی هدفمند خواستار آغاز یک روند دیپلماتیک مشترک هستند که در آن دو گروه کارشناسی وظیفه بررسی اجرای برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران را بر عهده بگیرند.»

نظر شما