شناسهٔ خبر: 46523744 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بیانیه‌های متقابل سودان و اتیوپی پس از شکست مذاکرات سد النهضه

سودان با اشاره به تهدیدات مربوط به آبگیری دوباره سد النهضه از طرف اتیوپی تاکید کرد در حمایت از شهروندان خود از هر گزینه‌ای بهره خواهد برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، پس از آنکه مذاکرات سد النهضه بدون هیچ نوع پیشرفتی در کینشازا پایان یافت، خارطوم اعلام کرد همه گزینه‌های ممکن برای حمایت از امنیت و شهروندانش روی میز خواهد بود.

تیم مذاکره کننده سودان درباره سد النهضه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: آبگیری دوباره سد بدون اینکه از پیش اعلام شود، تهدید واقعی محسوب می‌شود که نمی‌توان آن را پذیرفت.

این بیانیه افزود: اتیوپی با همه پیشنهاد‌های سودان برای ایفای نقش شرکای بین المللی برای میانجی‌گری میان سه طرف مخالفت کرد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه اتیوپی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد توافقی را امضا نخواهد کرد که آن را از حقوق قانونی در رود نیل در دوره کنونی و آینده محروم کند.

وزارت خارجه اتیوپی بر پایبندی به مرحله دوم آبگیری سد النهضه تاکید کرد.

خارطوم و قاهره‏ میانجیگری اتحادیه آفریقا در مذاکرات مربوط به سد النهضه را کافی نمی‌دانند و خواهان مشارکت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا در این مذاکرات هستند و معتقدند در این صورت، کشور‌های حوزه رودخانه نیل می‌توانند به یک توافقنامه الزام آور در خصوص تقسیم آب این رودخانه دست پیدا کنند، اما اتیوپی با رد درخواست آن‌ها معتقد است، اتحادیه آفریقا به تنهایی می‌تواند مشکلات مربوط به قاره سیاه را حل و فصل کند.

اتیوپی به طور یکجانبه اقدام به ساخت سد النهضه بر روی رود نیل، بزرگترین رود قاره سیاه کرده است. از آنجا که رود نیل نقشی حیاتی در کشور سودان و مصر دارد، این موضوع باعث ایجاد چالش‌های امنیتی و سیاسی میان این سه کشور شده است.

انتهای پیام/

نظر شما