شناسهٔ خبر: 46501556 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار در گفتگو با کارشناسان بررسی کرد

لغو تحریم‌ها پولهای نفتی ایران را آزاد می‌کند؟| ضرورتهای جدید در صف انتظار

امیدواری ها نسبت به احیای برجام در حالی بیشتر شده که برخی از کارشناسان نگران عدم الحاق ایران در FATF هستند. به گفته برکشلی کارشناس انرژی، قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، مانع آزاد سازی پول های نفتی ایران می شود. البته حریری رییس اتاق بازرگانی ایران و چین می گوید که هم اکنون FATF تحت تاثیر تحریم‌ها قرار دارد.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه انرژی: گشایش پنجره مذاکره بین ایران و آمریکا خبر غیرمنتظره آخرین روز تعطیلات نوروزی امسال بود. نشست مجازی ایران و کشورهای اروپایی عضو برجام در سیزده ‌به ‌در ۱۴۰۰ در حالی رخ داد که شرکت‌کنندگان در این نشست از موفقیت‌آمیز بودن خبر داده و گفتند که ادامه نشست به صورت حضوری در وین و در روز سه شنبه ۱۷ فروردین خواهد بود. امیدواری نسبت به احیای دوباره برجام بازارهای کشور را در  نخستین روزهای بعد از تعطیلات ریزشی کرد. بسیاری امیدوارند که با لغو تحریم ها مشکلات ارزی کشور تا حد زیادی رفع شود و امکان آزاد سازی منابع بلوکه شده فراهم شود. اما برخی دیگر به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی اشاره می کنند  و معتقدند که بدون الحاق ایران به FATF عملا امکان آزاد سازی پول های نفتی ایران وجود ندارند.

فریدون برکشلی رییس دفتر مطالعات انرژی وین که نپیوستن به FATF  را نوعی خود تحریمی می داند، به بازار می گوید: ایران متاسفانه در لیست سیاه قوانین مرتبط با منع پولشویی، قرار دارد. بخش اصلی منابع مالی ایران که الان در روسیه، چین، عراق، کره جنوبی و چند کشور دیگر، مسدود و بلوکه است، مربوط به دورانی است که برجام، جاری بود و ایران کم و بیش، به طور عادی، نفت صادر می کرد.

برکشلی : بخش اصلی منابع مالی ایران که الان در روسیه، چین، عراق، کره جنوبی و چند کشور دیگر، مسدود و بلوکه است، مربوط به دورانی است که برجام، جاری بود و ایران کم و بیش، به طور عادی، نفت صادر می کرد

این کارشناس انرژی با بیان اینکه ایران لازم است تا تکلیف خود را با مقررات مالی و پولی جهان، روشن سازد، ادامه داد: امکان نقل و انتقالات مالی، توسط صرافی ها، وجود دارد، اما، کند و پرهزینه، انجام می شود.

به گفته او، حالا هم به‌رغم تحریم های ظالمانه امریکا، مقادیری نفت صادر می‌شود، اما وجوه حاصله با تاخیر، پرهزینه دریافت می شود و گاهی هم بلوکه شده است.

فریال مستوفی رییس کمیسیون سرمایه گذاری پارلمان بخش خصوصی هم که معتتقد است عدم الحاق به  FATF بیش از مسئله تحریم‌ها ما را تحت فشار قرار داده است،معتقد است : این مساله  باعث قطع نقل و انتقالات پولی با کشورهای دوست هم شده است.   این در حالی است اگر FATF تصویب شده بود ۴۰ میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران می‌توانست به صورت ارزی وارد کشور شود.

به گفته مستوفی اکنون هر بانکی با ایران معامله کند از طرف آمریکا جریمه می‌شود اما حتی اگر تحریم‌ها هم در مواردی خاص کنار برود، چون تنها ایران و کره شمالی در لیست سیاه هستند، باز هم هیچ کشوری حاضر به همکاری نیست.

حریری : هم اکنون FATF تحت تاثیر تحریم‌ها قرار دارد. نباید فراموش کرد تا زمانی که تحریم‌ها ادامه دارد، بود و نبود FATF خیلی تاثیری در تجارت و انتقال درآمدهای ارزی به داخل کشور ندارد 

مجید رضا حریری رییس اتاق بازرگانی ایران و چین اما معتقد است که هنوز پاسخ روشنی برای این سوال وجود ندارد. او که تحریم‌ها را مانع بزرگ تری سر راه تجارت ایران با کشورهای مختلف جهان می داند، به بازار گفت :  هم اکنون FATF تحت تاثیر تحریم‌ها قرار دارد. نباید فراموش کرد تا زمانی که تحریم‌ها ادامه دارد، بود و نبود FATF خیلی تاثیری در تجارت و انتقال درآمدهای ارزی به داخل کشور ندارد. زمانی میزان ضربه پذیری در مقابل FATF مشخص می‌شود که تحریم ها لغو شده باشد.

نظر شما