شناسهٔ خبر: 46393117 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خطر فعالیت‌های هسته‌ای انگلیس برای امنیت جهان

اقدام اخیر انگلیس در کنار آشکارتر ساختن استانداردهای دوگانه غرب که حقانیت بی‌اعتمادی ایران را به آنها بیش از پیش آشکار می‌سازد، بیان‌گر نقش مخرب انگلیس در قبال صلح و امنیت جهان است .

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، بر اساس مفاد پیمان‌نامه بین‌المللی منع گسترش سلاح اتمی (ان.پی.تی)، حذف سلاح هسته‌ای بخشی از امنیت نظام بین‌الملل است و کشورهای عضو متعهدند که در این راه تلاش کنند.

اخیرا اما؛ «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس، طرح دولت «بوریس جانسون» جهت گسترش حجم زرادخانه هسته‌ای کشورش را برای آنچه ایجاد «حداقلی از بازدارندگی» خوانده، ضروری دانسته است.

طرح مذکور به دنبال افزایش تعداد کلاهک‌های هسته‌ای انگلیس از ۱۸۰ به ۲۶۰ کلاهک است که کاملا بر خلاف مفاد ان.پی.تی است.

این اقدام انگلیس در حالی صورت می‌گیرد که در باب آن چند نکته قابل توجه است:

نخست؛ دو رویی و ریاکاری هسته‌ای انگلیس دارای سابقه است، چنانچه لندن در حالی علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران موضع خصمانه دارد که در برابر فعالیت‌های هسته‌ای تهدیدآمیز رژیم صهیونیستی با ده‌ها کلاهک هسته‌ای سکوت و حتی از ایجاد و گسترش آن حمایت کرده است.

دوم؛ انگلیس در حالی با ایران‌هراسی سعی در توجیه تحرکات هسته‌ای بحران‌ساز خویش دارد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره بر ماهیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اذعان کرده است و جهانیان نیز فتوای رهبر انقلاب مبنی بر حرام بودن ساخت، نگهداری و استفاده از سلاح هسته‌ای را بهترین تضمین برای صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران می‌دانند.

 نکته قابل توجه آنکه انگلیس در حالی فعالیت‌های ایران را تهدیدآمیز می‌نامد که جمهوری اسلامی تاکید دارد در صورت لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی این لغو از سوی تهران، حاضر به بازگشت به تعهدات برجامی است حال آنکه کشورهای غربی از اجرای تکلیفات برجامی برای لغو تحریم‌ها خودداری می‌کنند که خود سندی بر واهی بودن توجیهات ایران‌هراسانه انگلیس است.

سوم؛ انگلیس در حالی روسیه را مسئول گسترش تولید بمب‌های هسته‌ای خود عنوان می‌کند که مسکو همواره بر اصل تمدید پیمان استارت با آمریکا تاکید داشته که با مخالفت ترامپ و عدم جدیت بایدن برای تحقق این طرح مواجه شده است.

انگلیس اگر واقعا به دنبال امنیت جهانی است باید به جای گسترش توان هسته‌ای، در جمع هواداران اعمال فشار بر آمریکا مبنی بر پایان دادن به تحرکات غیر صلح‌آمیز و تهدیدآمیزش از جمله در حوزه هسته‌ای بپردازد.

چهارم؛ انگلیس در حالی توان هسته‌ای را عامل بازدارندگی عنوان می‌کند که حمایت‌های این کشور از تروریسم، رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی و همراهی گسترده با آمریکا در اعمال تحریم علیه سایر کشورها، امنیت جهان را به مخاطره انداخته است. قطعا دست برداشتن انگلیس از رفتارهای تروریستی و تروریست‌پروری از جمله در حوزه اقتصادی مولفه‌ای مهم در امنیت جهان خواهد بود و عدم تغییر رفتار انگلیس زمینه‌ساز استمرار و تشدید بحران.

پنجم؛ سران انگلیس در حالی از قدرت بازدارندگی هسته‌ای می‌گویند که نگاهی بر تحولات داخلی انگلیس نشان می‌دهد که بحران اقتصادی، گسست اجتماعی به ویژه تبعیض علیه رنگین‌پوستان، ناتوانی شدید دولتمردان در مقابله با کرونا و آمار بالای قربانیان در این کشور، بحران‌های ناشی از برگزیت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن، بازگشت تروریست‌های دست‌پرورده ساختارهای امنیتی انگلیس که با شکست در سوریه و عراق دوباره با این کشور باز می‌گردند، مهمترین تهدیدات امنیتی علیه انگلیس هستند.

این تهدیدات را که ریشه در سیاست‌های دولتمردان این کشور دارد، نمی‌توان با بمب هسته‌ای رفع کرد. انگلیس با بحران مشروعیت در داخل و بی‌اعتمادی جهانی مواجه است که راهکار آن نه بمب هسته‌ای بلکه تغییر رفتار و پایان دادن به رفتارهای استبدادی در داخل و عملکردهای استعماری در خارج از این کشور است.

ششم؛ اقدام انگلیس، فرانسه و آمریکا برای افزایش بمب‌ها و زرادخانه‌های هسته‌ای و نیز اقدام آلمان برای افزایش بودجه نظامی بیان‌گر جنگ قدرت در میان بلوک غرب است که فروپاشی نظام سرمایه‌داری در حوزه امنیتی را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

مواضع سران اروپا مبنی بر استقلال امنیتی از آمریکا و ناتو سندی دیگر بر این بحران امنیتی در نظام سرمایه‌داری است، بحرانی که اختلافات گسترده اقتصادی میان اروپا و آمریکا و نیز بحران ناهماهنگی و رقابت ناسالم و بحران‌ساز در مقابله با کرونا که حتی به سرقت ماسک و لوازم بهداشتی کشورهای اروپایی و آمریکا منجر شد ابعاد دیگر بحران نظام سرمایه‌داری را آشکار می‌سازد.

در یک جمع‌بندی نهایی می‌توان گفت که این اقدام انگلیس در کنار آشکارتر ساختن استانداردهای دوگانه غرب که حقانیت بی‌اعتمادی ایران را به آنها بیش از پیش آشکار می‌سازد، بیان‌گر نقش مخرب انگلیس در قبال صلح و امنیت جهانی است که مقابله سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با آن را ضروری می‌سازد.

این سازمان‌ها اکنون با اعمال فشار و حتی سیاست تحریم باید بر اساس قوانین بین‌المللی به مقابله با رفتارهای بحران‌ساز کشورهایی همچون انگلیس، فرانسه و آمریکا بپردازند که با فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز هسته‌ای و ایجاد رقابت هسته‌ای در جهان تهدیدی بزرگ برای امنیت جهان هستند.

منبع: نورنیوز

انتهای پیام/

نظر شما