شناسهٔ خبر: 46375076 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس فرهنگسرای اندیشه تاکید کرد:

لزوم تبیین مضامین فرهنگی شعار سال ۱۴۰۰ در قالب تولیدات اندیشه‌ای

لیلا امیدی

رئیس فرهنگسرای اندیشه با تشریح تولیدات فضای مجازی این مرکز در سال ۱۳۹۹، نگاه دقیق به مضامین فرهنگی نهفته در شعار امسال را، امری حیاتی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ناصر امین‌زاده- رئیس فرهنگسرای اندیشه- ضمن تبریک فرا رسیدن سال جدید و ایام ولادت حضرت قائم(عج)، به اجرای بخشی از برنامه‌های فرهنگی این مرکز در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: شیوع ویروس کرونا، شرایط سختی را برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در تمام عرصه‌ها به وجود آورد. برنامه‌هایی که حضوری بودند به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا لغو شده و تا مدتی از سال ۱۳۹۹ اجازه برگزاری برنامه‌ها نبود. در این بین، بهترین راهکار برای نشر موضوعات فرهنگی در جامعه، استفاده از فضای مجازی بود.

وی ادامه داد: فضای مجازی ظرفیت بسیار مهمی برای فعالیت‌های فرهنگی است که تا قبل از کرونا عمدتا مغفول مانده بود اما شرایطی که پس از این بیماری به وجود آمد، ظرفیت بالقوه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را تبدیل به فعل کرد.

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در ویژه برنامه‌های فرهنگسرای اندیشه گفت: فرهنگسرای اندیشه به عنوان یکی از مراکز فرهنگی مهم متولی برگزاری بسیاری از برنامه‌ها در حوزه‌های دینی، اندیشه‌ای، کتاب و ادبیات، سینما و... است. با توجه به شرایطی که ویروس کرونا به وجود آورد و از آنجا که تعطیلی هرکدام از این برنامه‌ها خسارت‌های فرهنگی و اندیشه‌ای زیادی را به همراه داشت، بسیاری از برنامه‌های فرهنگسرا را به فضای مجازی منتقل کردیم. این کار کمک کرد تا بتوانیم محصولات اندیشه‌ای و هنری خود را به مخاطبان گسترده‌تری عرضه کنیم و امکان تاثیرگذاری بیشتر شود.

امین‌زاده ضمن تشریح این برنامه‌ها گفت: فرهنگسرای اندیشه سیاست کلی خود را بر تبیین موضوعات و چالش‌های مهم اندیشه‌ای قرار داده است. از این روی تلاش می‌کند تا ضمن پوشش برنامه‌های فرهنگی خود، دست به تولیداتی با موضوعات پاسخ به شبهات، تبیین اندیشه‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، ترویج اندیشه اسلامی، بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی و ... بپردازد. توجه به این موضوعات منجر به تولیدات متنوعی در حوزه فیلم، کلیپ، موشن‌گرافیک و ... شده است. این تولیدات در فضای مجازی فرهنگسرای اندیشه منتشر شده است.

رئیس فرهنگسرای اندیشه با اشاره به برنامه‌های این مرکز در سال ۱۴۰۰ گفت: فرهنگسرای اندیشه در سال ۱۴۰۰ نیز برنامه‌های فرهنگی متنوعی را تدارک دیده است که بعضی از آنها ادامه برنامه‌های پرمخاطب قبلی و بعضی دیگر برنامه‌های جدیدی است که بر اساس نیازهای مخاطبان و تغییرات فرهنگی جامعه طراحی شده و اجرا خواهند شد. این برنامه‌ها با محوریت اندیشه‌های مقام معظم رهبری و دغدغه‌های ایشان در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... است که بدون شک تاثیرپذیر از موضوعات فرهنگی می‌باشد.

وی تاکید کرد: از آنجا که نامگذاری رهبری بر سال ۱۴۰۰ تحت عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» ناظر بر مباحث اقتصادی است، اما این مباحث بر بستری از مضامین فرهنگی استوار است که عمل به آنها می‌تواند اثرگذاری را بسیار بالاتر ببرد. به عبارت دیگر برای تحقق هرچه بهتر این شعار در میدان عمل باید به مضامین فرهنگی آن توجه داشت. نباید فراموش کرد که «توانایی و قوام فرهنگی» جامعه یکی از مولفه‌های مهم و حیاتی در افزایش اقتدار مردم آن در تمام حوزه‌هاست. بر اساس همین رویکرد، فرهنگسرای اندیشه برنامه‌های خود در سال ۱۴۰۰ را به صورتی ویژه‌تر طراحی و عملیاتی خواهد کرد که گزارش آن در اخبار بعدی اعلام می‌شود.

در زیر گزارشی از برنامه‌های فرهنگسرای اندیشه که در سال ۱۳۹۹ در فضای مجازی تولید و عرضه شده است، منتشر می‌شود.

ویژگی‌های حکمرانی اسلامی از منظر امام خمینی(ره) در «امام دل‌ها»

«امام دلها» یکی از ویژه برنامه‌های تولیدی فرهنگسرای اندیشه به مناسبت ارتحال امام خمینی(ره) بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی است که در فضای مجازی منتشر شد.

این برنامه تصویری گفت‌وگوهایی صریح با کارشناسان، اساتید حوزه و دانشگاه درباره اندیشه‌های امام خمینی(ره) است. اهالی اندیشه در این گفت‌وگوها ضمن برشماری ویژگی‌های حکمرانی اسلامی از منظر امام خمینی(ره) به بررسی ابعاد مختلفی از تفکرات و اندیشه‌های سیاسی بنیان‌گذار انقلاب اسلامی پرداختند.

حجت‌الاسلام خسروپناه، حمیدرضا مقدم‌فر، محمدحسین صفار هرندی، سیدنظام‌الدین موسوی، محمدرضا مخبر دزفولی و ... از جمله اساتیدی هستند که در ویژه برنامه "امام دلها" صحبت کردند.

رستاخیز واژه‌ها «خدمات متقابل اسلام و هنر» را بررسی کرد

«رستاخیز واژه‌ها» دیگر برنامه مهم فرهنگسرای اندیشه در سال ۹۹ بود که با مشارکت پژوهشگاه علوم و اندیشه اسلامی برگزار شد.

این برنامه سلسله نشست‌هایی با عنوان «خدمات متقابل اسلام و هنر» است که هر دو هفته یکبار در روزهای دوشنبه به میزبانی فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. در این ویژه برنامه محورهای گوناگونی نظیر «خدمات متقابل انقلاب اسلامی و ادبیات داستانی»، «خدمات متقابل اسلام و معماری»، «تاثیر انقلاب اسلامی و ادبیات داستانی دفاع مقدس»، «خدمات متقابل شعر و دفاع مقدس» و ... با حضور نویسندگان، شاعران، اساتید حوزه و دانشگاه، اهالی قلم و صاحب‌نظران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این برنامه چهره‌های نام‌آشنای کشور در حوزه‌های مختلف هنری از جمله کتاب، سینما، تئاتر، معماری و ... مهمان رستاخیز واژه‌ها شدند. محمدرضا سنگری، محمد حنیف، احمد شاکری، مهدی امین فروغی، علیرضا بلیغ، مهدی حمزه‌نژاد و ... از جمله مهمانان سرشناس این برنامه بودند.

تشریح و توصیف شخصیت علامه مصباح یزدی در «حکیم فرزانه»

علامه محمدتقی مصباح یزدی را باید یکی از چهره‌های تأثیرگذار علمی، فرهنگی، سیاسی و ولایت‌مدار بدانیم که سال‌ها در راستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی، تبیین اندیشه‌ها و نظریات علوم انسانی اسلامی فعالیتی خستگی‌ناپذیر داشت.

نشست‌ها و گفت‌وگوهای تصویری «حکیم فرزانه» با محوریت تشریح و توصیف ابعاد شخصیتی علامه مصباح یزدی در فرهنگسرای اندیشه با همکاری مرکز پژوهش‌های علوم انسانی - اسلامی صدرا تولید و عرضه شد.  

«حکیم فرزانه» نگاهی جامع و کامل به یک عمر تلاش این عالم وارسته داشته و در گفت‌وگو با اندیشمندان، پژوهشگران، اساتید و شاگردان علامه مصباح یزدی، به بررسی و تبیین شخصیتی او پرداخته است. این ویژه برنامه تصویری به ویژگی‌ها و نقش منحصر به‌فرد این چهره فراموش‌نشدنی دنیای اسلام پرداخته است.

گرامیداشت ویژه اولین سالگرد شهید سلیمانی در فرهنگسرای اندیشه

فرهنگسرای اندیشه در اولین سالگرد شهادت شهید سلیمانی، ویژه برنامه «مرد میدان» را تدارک دید. این برنامه ضمن معرفی ابعاد شخصیتی و فعالیتی این سردار رشید اسلام و ایران تلاش کرد تا مروری بر یک عمر مبارزه حاج قاسم با دشمنان ایران و اسلام داشته باشد.

بدون شک معرفی ابعاد چندگانه شهید سلیمانی به نسل جوان یکی از موضوعات مهمی است که پس از شهادت ایشان بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد. گفت‌وگوی تصویری با چهره‌های شناخته شده که از یاران و نزدیکان حاج قاسم بودند در کنار تولیدات تصویری نظیر موشن‌گرافیک «ولکن ان‌الله رمی» از جمله فعالیت‌هایی است که در قالب ویژه برنامه «مرد میدان» تولید و در فضای مجازی عرضه شد.

سخنرانی حشمت‌الله قنبری پیرامون شخصیت و جایگاه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های مرد میدان بود که به همت فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

مروری بر سبک زندگی اسلامی از منظر نهج‌البلاغه

فرهنگسرای اندیشه در سال ۱۳۹۹ کارگاه هفتگی شرح نکته‌ها و پیام‌های کتاب ارزشمند نهج‌البلاغه را با عنوان «تا ملکوت» راه‌اندازی کرد. در این برنامه، پیام‌ها و نکته‌های این کتاب ارزشمند توسط اسماعیل منصوری لاریجانی، استاد حوزه و دانشگاه استخراج و در قالب کلیپ‌های کوتاه و تاثیرگذار در فضای مجازی منتشر شد.

نهج‌البلاغه یکی از مهم‌ترین کتاب‌های شیعیان پس از قرآن کریم است که در آن مهم‌ترین معارف شیعیان از زبان امیرالمومنین(ع) بیان شده است. در این کتاب ارزشمند، مجموعه‌ای از معارف وجودی یک انسان کامل بیان شده و از این منظر منشور کامل انسان‌سازی و دریچه‌ای رو به هدایت است که در اختیار ما قرار دارد. از همین روی یادگیری معارف و آموزه‌های موجود در این کتاب بسیار مهم و حیاتی است.

نگارخانه مجازی و حمایت از هنرمندان تجسمی

یکی از برنامه‌های مهمی که تحت تاثیر شیوع کرونا به تعطیلی کشیده شد، نگارخانه‌ آثار تجسمی بود. نمایشگاه‌های عکس، نقاشی و ... همواره با استقبال بسیار خوب مخاطبان در فرهنگسرای اندیشه همراه می‌شد اما پس از شیوع کرونا امکان برگزاری چنین برنامه‌ای وجود نداشت. از این روی فرهنگسرای اندیشه اقدام به راه‌اندازی نگارخانه مجازی کرد تا از این طریق بتواند با برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان عرصه تجسمی را مورد حمایت قرار بدهد.

در این نگارخانه مجازی، از آثار هنرمندان فیلم گرفته شده و با قرار دادن آن روی صفحه آپارات و اینستاگرام فرهنگسرای اندیشه این آثار برای عموم مخاطبین به نمایش گذاشته می‌شود.

نقد و بررسی چالشی عرفان‌های نوظهور در «سایه روشن»

ویژه برنامه «سایه روشن» با محوریت جریان‌شناسی فرهنگی، عرفان‌های نوظهور، معنویت‌های کاذب و ... در موضوعات مختلفی همچون معرفی و نقد کتاب، گفت‌وگو با اساتید حوزه و دانشگاه و گزارش مردمی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.  

این ویژه‌برنامه تولیدات تصویری با محوریت جریان‌شناسی فرهنگی و تأملاتی در موضوعات پرچالش و شبهات مختلف است. از جمله موضوعات مهمی که در این برنامه مورد نقد و بررسی جدی قرار گرفت، عرفان‌های کاذب است. حجت‌الاسلام عرب به نقد و بررسی عرفان یوگا و حجت‌الاسلام امیر شمشیری به نقد عرفان حلقه پرداختند.

ویژه برنامه «رهیافت» نیز سلسله مباحث فرهنگی - اجتماعی پیرامون کرونا و عبور از آن با موضوع "استرس و کرونا" است که با حضور نوید منصوریان و اجرای معصومه دلسوز تولید شد.

این برنامه در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا که بسیاری از مردم نگران مبتلاشدن به این بیماری بودند، طراحی و اجرا شد.

از دیگر ویژه برنامه‌های فرهنگسرای اندیشه در سال ۱۳۹۹ می‌توان به «مناظره علمی»، «نماهنگ فصل همدلی»، «شهر همدلی»، نماهنگ شهادت امام علی(ع)، هم‌اندیشی فقه حکومتی و ... اشاره کرد.

«مناظره علمی» مجموعه‌ گفت‌وگوهای علمی در موضوعات اندیشه‌ای است که با حضور چهره‌های شناخته شده علمی و رسانه‌ای برگزار شده است. در یکی از این مناظرات علمی، آیت‌الله علوی بروجردی و استاد خسروپناه دزفولی پیرامون اقتصاد اسلامی به بحث و مناظره نشستند.

فرهنگسرای اندیشه با مشارکت دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ترجمه فارسی دعای ابوحمزه ثمالی را با ترجمه و قرائت غلامعلی حداد عادل در قالب ویژه‌برنامه «شهر خدا، شهر همدلی» در ۳۰ قسمت برگزار کرد.

انتهای پیام

نظر شما