شناسهٔ خبر: 46320463 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

برگزاری جشن نوروز از سوی الهام علی اف در شهر «شوشا»

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان همراه با خانواده در شهر آزاد شده «شوشا» مراسم نوروز را برگزار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در شهر آزاد شده شوشا، فرا رسیدن نوروز را با روشن کردن آتش جشن گرفت.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان با همسر و دخترش در شهر شوشا خطاب به شهروندان خود گفت:«گفتم که به سرزمین اجدادی خود باز خواهیم گشت. من گفتم که تمامیت ارضی کشور را احیا خواهیم کرد و این روز فرا رسیده است.»

وی افزود: «امروز ما نوروز را در شهر باستانی خود شوشا، پایتخت فرهنگی جمهوری آذربایجان جشن می‌گیریم. این یک واقعه تاریخی است، این یک خوشبختی بزرگ است.»

علی اف با تاکید بر 28 سال اشغال شوشا از سوی ارمنستان گفت: «ظاهر تاریخی شوشا از بین رفته است. امروز، هنگام جشن نوروز من با افتخار می گویم، شوشا  تو آزاد هستی.»


نمایی از شهر شوشا

ارزیابی‌های اولیه  آثار تاریخی در شهر شوشا نشان می‌دهد شماری از اماکن مذهبی از جمله مسجد در این شهر حین حضور قوای ارمنستانی تخریب شده است.

«فائق اسماعیل‌اف» رئیس انجمن سازمان حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی در مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان  اخیرا گفت که حین اشغال این شهر تاریخی از سوی نظامیان ارمنستانی، 11 مسجد تخریب شد.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان بیش از یک ماه  در منطقه قره‌باغ کوهستانی باهم درگیر شدند. طی این مدت سه بار بر سر توقف درگیری‌ها و آتش‌بس بشردوستانه توافق کردند که دو بار با میانجی‌گری مسکو بود و بار سوم با میانجی‌گری واشنگتن حاصل شد، اما هر بار این توافق نقض و درگیری از سر گرفته شده است.

با این وجود در تاریخ نهم نوامبر (۱۹ آبان ماه)، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، «الهام علی اف»، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه‌ مشترکی را در خصوص آتش بس کامل در این منطقه امضا کردند. روسیه نیز نیرو‌های حافظ صلح خود را به برخی نقاط این منطقه از جمله نقاط مرزی اعزام کرده و گزارش‌های منتشر شده از شرایط نسبتا آرام در این منطقه حکایت دارد.

انتهای پیام/م

نظر شما