شناسهٔ خبر: 46188495 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

روایتی از بانوی کارآفرین اصفهانی؛ دستان هنرمندی که روزمره‌گی را به فرصت تبدیل می‌کند

گروه استان‌ها ــ ورود بانوان به عرصه‌های کارآفرینی در کنار فعالیت‌های مادرانه و همسرانه، روایت‌های جذابی است که شنیدن آن، همیشه مورد توجه و علاقه همه بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  اصفهان،  هرگاه بحث کار کردن بانوان به میان آمده، زندگی کارمندی بانوان به ذهن‌ها خطور می‌کند که البته به سبب پیشرفت به ناچار تکنولوژی و ادامه زندگی در بستر اینترنت، دیگر حتی نظام بروکراسی در جوامع در حال توسعه نیز به سمت انقراض درحرکت است.

از سوی دیگر، این روزها بانوان ما به واسطه شرایط سخت اقتصادی به کمک همسران خود برای اداره زندگی شتافته‌اند که البته در پس این تلاش‌های سخت روزمره، ایده‌های فراوانی را در طی این سالهای خانه‌نشینی در ذهنشان انباشته‌اند.

همچنین مدیریت کلان کشور راهی جز حرکت به سمت‌و‌سوی ابعاد مختلف اقتصادی ندارد که بخشی از این امر مهم، با رشد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی بانوان که جمعیت قابل ملاحظه‌ای از کشور را به خود اختصاص داده‌اند، تحقق می‌یابد.

حال در میان بانوان جامعه ما بالاترین میزان اشتغال به زنان روستایی، خود اشتغال و کارآفرین شهری اختصاص دارد؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین معیارها جهت سنجش درجه توسعه‌یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان آن کشور دارا هستند.

 دستمزد کم؛ عاملی برای بی‌توجهی زنان روستایی به هنرهای دستی‌شان 

نفیسه عروجی یکی از بانوان کارآفرین شتاب‌دهنده مشاغل خانگی بانوان در اصفهان پیرامون چگونگی آغاز فعالیت خود، می‌گوید: من کسب‌وکار خود را از تسهیلگری در حوزه اشتغالزایی در روستا و در راستای پروژه "ترسیب کربن" در بخش شرقی استان اصفهان که حدود 6 ماه به طول انجامید، آغاز کردم.

وی افزود: در همان زمان متوجه این موضوع شدم که بسیاری از تولیدات صنایع دستی و تولیدات بانوان روستایی در خانه‌هایشان حتی برای خود اهالی روستا و خانواده‌هایشان هم دیگر به طور قبل جذابیت ندارد و این شوق نسبت به تولیدات دستی دیگر در نسل‌های جدید دیده نمی‌شد که علت اصلی آن دستمزدهای ناچیزی بود که در قبال تولیدات این بانوان، به آنها داده می‌شد.

عروجی گفت: به همین خاطر به فکر افتادم تا با ایجاد نوعی نوآوری در حوزه صنایع دستی هویت مد و پوشاک و اکسسوری‌ها را در اولویت خود قرار دهم و اینگونه شروع به طراحی یکسری محصولاتی کردم که باحفظ هویت واصالت محصولات صنایع دستی سعی به تغییر کاربرد آنها داشتم.

وی افزود: عمده فعالیت و توجه من به دست بافته‌هایی همچون فرش، گلیم و چوقا بود که پس از آن به سمت وارد کردن این دست بافته‌ها به پوشاک و اکسسوری‌ها رفتم که به سبب بازار مناسبی که توانستم فراهم کنم رشد خوبی داشتم و برای پایداری‌اش 2 سالی توقف داشتم.

این بانوی کارآفرین حوزه مشاغل خانگی گفت: اکنون چندماهی است که با نگاهی جدیدتر و طراحی محصولات متفاوت‌تر وارد بازار شده‌ایم و در فرایندی که برای کسب و کار خود تولید کردم به دلیل آنکه این کار از محل خانه آغاز شده بود، تصمیم گرفتم که راه‌اندازی کسب‌وکار را در لایه‌های پایین جامعه در ابتدا عارضه‌یابی و برای آن راه‌حلی تعریف کنم و در نهایت محصولات خود را به فروش برسانم.

وی ادامه داد: این شد که قصد کردم تا تمام مدل‌هایی که در بخش راه‌اندازی کسب‌وکار و پایداری مشاغل خانگی تاکنون کشف کرده بودم را برای آموزش به بانوان و حتی آقایان در مرکز شتاب ارزش آفرینان ارائه دهم.

بانوان؛ قوی‌ترین افراد در کشف وخلق فرصت‌ها

عروجی پیرامون منافات داشتن یا نداشتن مبحث کارآفرینی با نقش زن در خانواده، اظهار داشت: باید بگویم که کارآفرینی به معنای کشف فرصت و یا خلق فرصت است که از نظر من زنان در این حوزه بسیار قوی هستند و البته این امری است که تحقیقات دانشمندان نیز به تواناتر بودن زنان در مبحث ایده‌پردازی اشاره داشته‌اند و متأسفانه به دلیل نگرش ویژه به جنسیت در لایه‌های فرهنگی و تربیتی جامعه ایرانی درصد کمی از این توانایی شکوفا می‌شود.

وی افزود: اکنون بانوان در خانه‌ها، به نوعی کارآفرینی مشغولند چرا که یک زن در محوریت خانواده در کنار حل بحران‌های اقتصادی یک محور گفتگو و تسهیلگری در خانه است که همیشه می‌تواند پاسخ و راه حلی را برای حل بحران‌ها بیابد، همچنین یکی از نقش‌های مهم بانوان کشف و خلق فرصت است که تنها باید از سوی آنها باور شود و همین سبب می‌شود که در صورت بروز کوچکترین بحران‌های اقتصادی در خانه، زن آستین‌های خود را برای رفع مشکل بالا می‌زند.

مدیرعامل مرکز شتاب ارزش آفرینان در خصوص چالش‌های کارآفرینی در این حوزه، بیان کرد: چالش‌های مختلفی در این حوزه وجود دارد به طور مثال یک کارمند زندگی‌اش نظم و زمان مشخصی دارد اما کارآفرینی خارج از این نظم است و به ویژه اگر یک زن باشد تمام مسیرش با سختی‌های خاصی روبرو است چراکه معنای کارآفرینی زنان در جوامعی که همچنان سنتی است و مردان این جامعه نیز با این تفکر بزرگ شده‌اند، خیلی متفاوت است.

وی افزود: درست است که اکنون در جامعه‌ای مدرن زندگی می‌کنیم اما همچنان با سنت‌هایمان پیوند قوی داریم و هرچقدر که از مرکز کلانشهرها فاصله می‌گیریم شاهدیم که این باور در افراد در نوع پوشش و نوع تعاملشان همچنان وجود دارد که زنان باید پنهان باشند؛ حال فکر کنید که با این نگرش، محور اقتصاد خانه یک زن است و این زن می‌خواهد در این میان ساختارشکنی انجام دهد و ادبیاتی چون کارآفرینی را وارد کند و برای خود محصول داشته باشد که قطعا با چالش‌های زیادی مواجه است.

عروجی با اشاره به آنکه به سبب تربیت گذشتگان پیرامون فعالیت اقتصادی بانوان مقاومت‌هایی در لایه‌های پنهان ذهن مردها وجود دارد که مانعی بر سر کارآفرینی بانوان است، اظهار داشت: اکنون به سبب سختی‌های اقتصادی، زن‌ها نیز باید کار کنند و به کمک مرد روند که البته ظاهرا همه چیز خوب است اما همچنان درگیر تبعیض‌های اقتصادی، اجتماعی و جنسیتی هستیم و البته که انکار می‌شود اما هنگامی که در این مسیر گام برمی‌داری متوجه می‌شوی که همه چیز همچون تسهیلات ساده، سهم بازار، جایگاه مدیریتی کسب‌وکاری که خودت راه‌اندازی کردی برای اختصاص یافتن به بانوان متفاوت است.

وی افزود:  از نظر من مسئله مهم و تأثیرگذار برای بانوان، دوام در مقاطع تند و بحرانی است بدین صورت که ابتدا یک بحران را به یک مسئله و سپس برای آن راه‌حلی پیدا کنند که این امر خود وجه تمایز یک زن است که توانسته فرصتی را کشف و یا خلق کند. البته به سبب ورود با تأخیر بانوان به بازار کسب‌وکار به علت افکار سنتی قطعا بحران‌های سخت‌تری در انتظارشان است.

وی گفت: بالاخره کارآفرین‌ها ساخته شده‌اند که تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند و این مورد هم یکی از خصوصیت‌های دوست داشتنی همه کارآفرینان است، و یقین دارم که اگر پدرم هنوز در قید حیات بود یکی از مشوق‌های اصلی من در این مسیر بود.

به گزارش تسنیم، اگرچه شاید توانایی بانوان در عرصه‌های اقتصادی تاکنون آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته اما اکنون زمان آن رسیده تا مسئولان حداقل برای گذر راحت‌تر از شرایط این روزهای سخت اقتصادی که با تحریم‌های ظالمانه همراه شده است گوش‌های خود را تیزتر کنند تا مانعی به موانع کارآفرینی بانوان نیافزایند و شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی کشور در کنار ارتقاء سلامت خانواده باشیم.

انتهای پیام/163/س

نظر شما