شناسهٔ خبر: 46187788 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

باکو: ارمنستان نقشه مناطق مین گذاری شده را در اختیار ما قرار دهد

جمهوری آذربایجان از ارمنستان خواسته است تا بدون هیچ بهانه‌ای نقشه اراضی مین گذاری شده طی نبرد اخیر با این کشور را ارائه دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کمیسر حقوق بشر جمهوری آذربایجان روز شنبه با صدور بیانیه‌ای خواستار دریافت نقشه‌های اراضی مین گذاری شده از سوی ارمنستان  در نبرد اخیر با این کشور شد.

به نوشته خبرگزاری «ترند نیوز» جمهوری آذربایجان در این بیانیه نسبت به اراضی مین‌ گذاری شده که تهدیدی برای مردم است، ابراز نگرانی جدی کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است که شهرها و روستاهای آزاد شده هنگام اشغال از سوی نیروهای مسلح ارمنستان به طور کامل تخریب شد در طول اشغال، بیش از 100000 مین در این اراضی کار گذاشته شد و ارمنستان هنوز از ارائه نقشه اراضی مین‌ها خودداری می کند.

در بخشی از بیانیه آمده است: «پس از جنگ، ده‌ها نفر در نتیجه انفجار مین کشته یا زخمی شدند که در این میان 10 کشته و 11 مجروح از غیرنظامیان بودند. اراضی  مین گذاری شده می‌توانند تا دهه‌ها فعال بمانند و تهدیدی جدی محسوب شوند. این همچنین مانعی جدی برای بازگشت آوارگان به این مکان‌هاست و روند بهبود و توسعه را به طور قابل توجهی به تأخیر می‌اندازد.»

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: «ارمنستان برای اطمینان از جان مردم باید بدون قید و شرط نقشه مناطق مین گذاری شده را در اختیار جمهوری آذربایجان قرار دهد.»

این در حالی است که یگان‌های مهندسی ارتش جمهوری آذربایجان به همراه نیروهای پشتیبانی ارتش ترکیه از چند هفته گذشته مشغول مین روبی مناطق آزاد شده هستند که در طول جنگ ۴۴ روزه اخیر در مناطق مختلف کاشته شده است. 

جمهوری آذربایجان و ارمنستان بعد از ۴۴ روز درگیری در قره‌باغ کوهستانی با وساطت روسیه ۲۴ آبان (نهم نوامبر) ، بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند.
 براساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در آغ‌دام، کلبجر و لاچین را تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی در قره باغ، کریدور لاچین را (به عرض ۵ کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده طی ۴۴ روز گذشته هم به جمهوری آذربایجان واگذار شد. روسیه نیز طی این مدت تا ۵ سال، به عنوان حافظ آتش بس نیروهای پاسدار صلح خود را در منطقه قره‌باغ کوهستانی و در امتداد خطوط تماس مستقر کرده است.

انتهای پیام/م

نظر شما