شناسهٔ خبر: 46158885 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تاکید وزیران خارجه روسیه، قطر و ترکیه بر احترام به تمامیت ارضی سوریه

وزرای خارجه روسیه، قطر و ترکیه در کنفرانس خبری مشترک در دوحه بر تمامیت ارضی و راه حل سیاسی در بحران سوریه تاکید کردند.

صاحب‌خبر -
تاریخ انتشار ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ ۱۵:۳۲
کد خبر ۷۶۹۳۹۲۶
دانلود PDF

وزرای خارجه روسیه، قطر و ترکیه در کنفرانس خبری مشترک در دوحه بر تمامیت ارضی و راه حل سیاسی در بحران سوریه تاکید کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در سفری رسمی امروز (پنج‌شنبه) وارد دوحه، پایتخت قطر شدند و در نشست خبری مشترک با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر شرکت کردند.

وزیر امور خارجه قطر در کنفرانس خبری مشترک پس از دیدار سه جانبه گفت: ما درباره وضع خلیج فارس پس از بیانیه العلا در عربستان میان کشور‌های عربی و همچنین اوضاع سوریه، لیبی و مذاکرات در افغانستان بحث کردیم.

او تاکید کرد: دوحه دعوتنامه شرکت در جلسه ویژه افغانستان در مسکو، پایتخت روسیه که قرار است در هجدهم این ماه برگزار شود را دریافت کرده است.

آل ثانی همچنین با اشاره به اینکه توافق نامه امضا شده بین ایالات متحده و طالبان گامی در راه صلح در افغانستان است، افزود: صلح واقعی تنها از طریق تفاهم بین احزاب افغانستان حاصل خواهد شد.

او افزود: هماهنگی مداوم با روسیه در خصوص مذاکرات صلح در افغانستان وجود دارد. همه طرف‌های بین المللی از جمله روسیه از مذاکراتی که بین احزاب افغانستان در دوحه در جریان است، پشتیبانی می‌کنند. ما به همراه شرکای بین المللی خود تلاش می‌کنیم تا بر چالش‌های زیادی که در مسیر صلح در افغانستان وجود دارد، غلبه کنیم.

وزیر خارجه قطر به مسئله سوریه نیز پرداخت و گفت: درباره تحولات پرونده سوریه و امکان رسیدن کمک‌های بشردوستانه به سوریه با وزرای خارجه روسیه و ترکیه بحث کردیم. یک نیاز فوری برای کاهش شرایط نامناسب زندگی سوری‌ها به دلیل بحران وجود دارد.

او افزود: ما بر تمامیت ارضی سوریه و عدم وجود راه حل نظامی برای حل بحران تأکید و حمایت خود را از مذاکرات کمیته قانون اساسی سوریه و بازگشت ایمن و داوطلبانه پناهندگان اعلام کردیم.

محمد بن عبدالحمن آل ثانی گفت: دلایل تعلیق سوریه از اتحادیه عرب هنوز معتبر است هرچند ما امیدواریم که پیشرفت سیاسی در سوریه اتفاق بیفتد، زیرا ایمن‌ترین راه بازگشت به اتحادیه عرب است.

وزیر خارجه قطر تاکید کرد: دوحه همچنان به حمایت از مردم سوریه و دستیابی به یک توافق سیاسی که روابط عادی را برقرار کند، ادامه می‌دهد.

تاکید لاوروف بر تداوم مبارزه با تروریسم در سوریه

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در کنفرانس خبری مشترک با همتایان قطری و ترک خود تاکید کرد: توافق کردیم که نمایندگان ویژه ما در جلسات هماهنگی مستقیم ویژه تلاش‌های ما برای دستیابی به اهداف مشترک شرکت کنند.

او گفت: این نخستین جلسه در سطح وزیران بین سه کشور در خصوص مسئله سوریه است و جلسات دیگری را نیز به طور دوره‌ای در سطح وزیران برگزار خواهیم کرد. این مسیر برای حل بحران سوریه چندین ماهه است و با مسیر آستانه رقابت نمی‌کند.

لاوروف افزود: در بیانیه مشترک این نشست بر تداوم مبارزه با تروریسم و مقابله با توطئه‌هایی که وحدت سوریه را تهدید می‌کند، تاکید شده است. تمام بازیگران بین المللی باید به تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه احترام بگذارند.

او تصریح کرد: روسیه از تمایل قطر برای ایجاد شرایط برای غلبه بر بحران سوریه استقبال می‌کند. بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اجتناب ناپذیر است و این امر به دستیابی به ثبات در کل منطقه کمک می‌کند.

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: روسیه بر مشارکت خود در تلاش‌های بین المللی برای اطمینان از بازگشت داوطلبانه و ایمن پناهندگان به سوریه تاکید دارد.

لاوروف درباره مذاکرات صلح افغانستان که در دوحه برگزار شد هم گفت: ما مذاکرات افغانستان را که در دوحه در جریان است حمایت و با علاقه دنبال می‌کنیم. ما در مذاکرات افغانستان با قطر یا کشور دیگری رقابت نمی‌کنیم.

ترکیه: روند جدیدی درباره حل بحران سوریه را آغاز کردیم

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در این کنفرانس خبری اعلام کرد که کشورش یک روند مشورتی جدید در مورد سوریه با وزرای خارجه قطر و روسیه آغاز کرده است.

او گفت: هدف ما تحقیق درباره تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه حل سیاسی پایدار در سوریه است، زیرا درگیری در سوریه تنها با راه حل سیاسی پایان می‌یابد.

اوغلو افزود: باید دولت سوریه تحت فشار قرار گیرد تا از بن بست موجود در وضعیت موجود خارج شود.

او تاکید کرد: ما برای کاهش بحران انسانی در سوریه و دستیابی به یک راه حل سیاسی به همکاری با قطر ادامه می‌دهیم. بر لزوم افزایش تلاش‌ها برای دو برابر کردن کمک‌های بشردوستانه به سوریه به ویژه برای مقابله با ویروس کرونا تأکید می‌کنیم.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه در این نشست سه جانبه درباره مسئله مبارزه با گروه‌های تروریستی در سوریه بحث شده، افزود: تصمیم گرفتیم جلسات مشترک با قطر و روسیه را برای بحث در خصوص پرونده سوریه ادامه دهیم و جلسه بعدی در ترکیه برگزار خواهد شد.

چاووش اوغلو در پایان به مسئله خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه اشاره و اعلام کرد که آنکارا S۴۰۰ را به دست آورد زیرا احزابی وجود دارند که سعی می‌کنند توانایی کشور را در محافظت از حریم هوایی خود محدود کنند.

انتهای پیام/

نظر شما